جمعه ۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از خشک شدن کامل دریاچه‌های "ارژن" و "طشک" در استان فارس خبر داد

به گزارش ایسنا مهندس عبدوی جمعه (اول شهریور) با بیان این خبر گفت: آمارها نشان می‌دهد حدود 90 درصد دریاچه "مهارلو"، 95 درصد دریاچه "بختگان" و 80 درصد دریاچه‌های "پریشان" و "کافتر" هم در این استان خشک شده است.

عبدوس جمعه در خصوص آخرین وضعیت دریاچه‌های استان فارس افزود: جدیدترین آمارها نشان می‌دهد حدود 90 درصد دریاچه «مهارلو» خشک شده است که بدین ترتیب از این دریاچه 25 هزار هکتاری به غیر از نیزارها و تالاب‌های اقماری آن به کلی خشک شده است.

وی با اشاره به خنک شدن هوا و کاهش تبخیر طی روزهای گذشته در این دریاچه گفت: بر این اساس کاهش سطح آب این دریاچه متوقف شده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دو رودخانه فصلی "سلطان‌آباد" و "خشک شیراز" دریاچه مهارلو را تغذیه می‌کنند افزود: آب چند چشمه نیز عمدتا از قسمت‌های غربی و شمالی وارد این دریاچه می‌شوند.

وی مهمترین گونه پرنده این دریاچه را فلامینگو عنوان کرد و گفت: جمعیت‌های 100 تا 150 هزار قطعه‌ای این پرنده در دریاچه مهارلو سرشماری شده اما هم‌اکنون تنها حدود 5 هزار فلامینگو در دریاچه است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک، چوکا و آنقوت به عنوان دیگر پرندگان دریاچه "مهارلو" نام برد و گفت: از این دریاچه برای تهیه نمک صنایع استان فارس هم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ورودی آب دریاچه بختگان صفر است افزود: آمارها نشان می‌دهد حدود 95 درصد سطح دریاچه خشک شده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشک شدن 80 درصد دریاچه کافتر گفت: حدود 2 هزار قطعه ماهی نیز دو هفته پیش در این دریاچه تلف شدند.

وی با اشاره به اینکه تمامی دریاچه‌های فصلی استان فارس خشک شده‌اند افزود: علت اصلی خشک شدن دریاچه‌های فارس کم آبی و خشکسالی است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: متاسفانه به دلیل کمبود آب سطح آب سدهایی که دریاچه‌های طشک و بختگان را تغذیه می‌کردند به میزان بسیار زیادی کاهش یافته به شکلی که خروجی از آنها دیگر وجود ندارد.

قاسم دیانت طلب، مدیرکل محیط زیست فارس هم از پارک ملی بمو ـ اثر طبیعی ملی پناهگاه حیات وحش و منافق حفاظت شده به عنوان مناطق چهارگانه فارس نام برد و به ایسنا گفت: پارک ملی بمو با وسعت 48 هزار هکتار و 112 گونه جانوری 69 گونه پرنده و 21 گونه پستاندار، 19 گونه خزنده و 3 گونه دو زیست و همچنین گونه های مختلف گیاهی و بانک ژنتیکی در دنیا بی نظیر است، این پارک حدود 40 سال است مورد حفاظت قرار گرفته و در مسیر تخت جمشید می باشد بنابراین برای توسعه اکوتوریسم موقعیت ممتازی دارد.

دیانت طلب از پارک ملی قطرویه در نی ریز به عنوان یک منطقه بی نظیر در کشور نام برد و گفت: گور خر آسیایی این پارک در منطقه بی نظیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به وجود دریاچه های زیبا در استان گفت: تالاب بختگان تالابی بسیار زیبا و دیدنی بود که هم‌اکنون به دلیل کاهش نزولات جوی خشک شده است.

وی در خصوص وضعیت دریاچه بختگان نیز گفت: این دریاچه صد درصد خشک است و متأسفانه راه را برای متخلفین باز کرده است چرا که با خشک شدن آن حالا با موتورسیکلت از آنجا عبور می‌کنند و پی شکار می‌روند!

وی خشکسالی را عامل اصلی خشک شدن دریاچه های فارس دانست و گفت: فقط بارش نزولات جوی می‌تواند به این وضعیت کمک کند چرا که تا بارندگی نباشد وضعیت آب سدها نیز وضعیتی بحرانی است و نمی‌توان از طریق رها کردن آب سد دریاچه ها را پر و آبگیری کرد.

مدیرکل محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: در سال 73 بیست رأس گوزن زرد ایرانی را از منطقه دشت ناز ساری، به منطقه حیات کُتل آوردیم که پوشیده از جنگل است که در حال حاضر 45 رأس گوزن در این منطقه موجود است که 14 رأس آن نر و 28 رأس آن ماده است.

کد خبر 61224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز