چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: در روزهای اخیر اخبار متفاوتی در زمینه میزان و چگونگی افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی مطرح است

پنیر پاستوریزه، پودر شوینده، نان و نابسامانی قیمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و... از جمله کالاهایی است که هنوز هیچ پاسخ روشنی به علل یا میزان افزایش قمیت‌ها داده نشده و حتی افزایش قیمت برخی از این کالاها با هماهنگی دستگاه‌های دولتی عنوان شده است.

گرچه چندی پیش وزیر بازرگانی، سکوت عالمانه را راهکاری برای ساماندهی بازار برخی کالاها قلمداد کرده بود، اما به‌نظر می‌رسد ضعف اطلاع‌رسانی در زمینه تغییرات قیمت و عرضه، به شکل‌گیری رویه‌ای نادرست برای افزایش قیمت برخی کالاها منجر شده است.

با این روند ذکر چند نکته ضروری می‌نماید.

1 . در سال‌های اخیر افزایش حجم یارانه‌های پرداختی دولت موجب شده است تا سیاستگذاران، سیاست آزاد‌سازی‌ تدریجی قیمت برخی کالاها را اتخاذ کنند که به‌دلیل فراهم نبودن بسترهای رقابت یا انحصار در تولید، امکان افزایش بی‌رویه قیمت آن وجود دارد.

2 . چاره‌جویی برای رفع تضاد حمایت از بخش‌های تولید و مصرف، نیازمند راهکارهای اصولی مبتنی بر اصلاح زیر‌ ساخت‌های تولید و ساماندهی شبکه توزیع کالاست؛ موضوعی که در سال‌های اخیر به‌عنوان نقطه بارز شکست سیاست‌های تنظیم بازار قلمداد شده است.

3.  این شیوه حمایت از تولید، بدون پرداخت یارانه و تنها از جیب مصرف‌کنندگان خواهد بود و چنین رویکردی به ظاهر میزان نارضایتی افکار عمومی از نابسامانی قیمت‌ها را کاهش خواهد داد؛ رویکردی که از مدت‌ها پیش در تنظیم بازار نان اتخاذ شده و نانوایان هرگونه تغییر کمی، کیفی و قیمت نان را در سایه سکوت و اغماض دستگاه‌های متولی امر و زیان مردم اعمال می‌کنند.

کد خبر 61144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز