روسیه اسپوتنیک۷ را به عنوان اولین واکسن کرونا در جهان ثبت کرد اما آمار رو به رشد مرگ و میر در این کشور پهناور نشان می‌دهد در ایمن سازی مردمش ناموفق بوده است؛ اما دلیل این اتفاق چیست؟

واکسیناسیون کرونا در روسیه

به گزارش همشهری آنلاین، پوتین، رئیس جمهور روسیه، اسپوتنیک۷ را به اندازه سلاح کلاشینکف قابل اعتماد دانست با این حال مردم این کشور نسبت به دریافت آن تردید دارند.

آناستازیا کالچینا پرستار بازنشسته ۷۲ ساله از دریافت واکسن خودداری کرده زیرا  معتقد است اسپوتنیک۷ «به طرز مشکوکی سریع ساخته شد»؛ او اذعان می کند که دانش وی از ویروس شناسی «تخصصی» نیست اما به این واکسن هم اعتمادی ندارد.

آناستازیا که خانه تابستانی خود در خارج از مسکو و به دور از مردم مشغول کاشت کدو سبز، تمشک و گل‌هایی زیباست، ساعت‌ها تلفنی با دوستانش صحبت می‌کند و می‌گوید بیشتر آنها نیز در مورد واکسن مردد هستند.

طبق نظرسنجی انجام شده در دو ماه قبل، ۶۲ درصد روس ها مایل به واکسیناسیون نیستند و ۵۶ درصد از ابتلا به ویروس نمی‌ترسند و این آمار با توجه به اینکه اسپوتنیک۷ اولین واکسن کرونای ثبت شده در جهان بود و از مغولستان تا برزیل به کشورها عرضه شده بسیار تعجب آور است.

اما روسیه همچنان واکسینه نشده است؛ تنها ۱۳ درصد از روس‌ها هر دو دوز را دریافت کرده‌اند و این در حالیست که سویه دلتای کرونا، رکوردهای جدیدی را در این کشور ۱۴۳ میلیون نفری ثبت می‌کند.

روز دوشنبه بیش از ۲۱ هزار مورد جدید ابتلا تایید شد که بالاترین آمار از آغاز سال نوی میلادی است؛ بیش از یک سوم این موارد در مسکو است. از زمان آغاز همه‌گیری، روسیه تقریباً ۵.۵ میلیون بیمار و حدود بیش از ۱۳۳ هزار مرگ را ثبت کرده است.

  • چرا مردم نسبت به واکسن اسپوتنیک۷ مردد هستند؟

برخی کارشناسان ذهنیت جمعی را موثر می‌دانند. در طول قرن‌ها، روس ها به فرمانروایان اقتدارگرای خود بی‌اعتماد بودند و مقاومت منفعلانه در برابر زورگویی، اغلب تنها شکل اعتراض بود.

پیوتر تالانتوف در روزنامه نوایا گازتا نوشت: «آنچه اتفاق می افتد در مورد مخالفت با نیست بلکه واکنشی نسبت به حاکمیت کشور و نشان دهنده رابطه بین دولت و مردم است.»

با این حال، النا ساوینوا، یک بلاگر مدافع واکسن به الجزیره گفت: «شاید این رویکرد یکی از عوامل باشد اما دلیل اصلی نیست.» او که ساکن فنلاند است می‌گوید روس‌های مقیم این کشور نیز  از کمترین میزان واکسیناسیون برخوردار هستند.

النا بر اساس سال‌ها مطالعه نتیجه گرفت که مردم معتقدند گلوبالیست ها مانند یک هشت پا در روسیه قدرت گرفته‌اند و باید آنها را از دولت بیرون کرد. این افراد نسبت به واکسن بسیار محافظه کارانه برخورد می‌کنند.

  • مقامات روس به روش هویج و چوب برای مهار همه‌گیری روی آورده‌اند

در برخی مناطق، مقامات در تلاشند تا مردم را با هدایای کم ارزشی مانند پول نقد ناچیز، گواهی‌های گوناگون، قرعه کشی و بلیط رایگان سینما یا موزه به مراکز واکسیناسیون جذب کنند.

اما با شدت یافتن وضعیت بحرانی بزرگترین کانون همه‌گیری، مسکو، موج جدیدی از محدودیت‌ها در این کلان شهر اعمال شد.

سه پنجم کارگران شهری واکسن اجباری دریافت می‌کنند و رستوران‍‌ها فقط با داشتن گواهی واکسیناسیون، آزمایش منفی کرونا یا سندی که ثابت کند طی شش ماه گذشته به کووید-۱۹ مبتلا بوده‌، به مشتری اجازه ورود می‌دهند.

با وضع جریمه ۷۰ دلاری برای متخلفان، تعداد مشتری‌های کافه‌ها و رستوران‌ها بسیار کاهش یافته و کاگران بخش‌های خدماتی، مالی و آموزشی در صورت عدم دریافت واکسن طی دو هفته آینده شغل خود را از دست خواهند داد.

شهردار مسکو ار مردم خواست تا از این تصمیم «بسیار دشوار اما ضروری و مسئولانه» حمایت کنند. این در حالیست که مسکو درگیر شیوع سینوسی کروناست و بارها با بسته شدن مراکز عمومی درگیر قرنطینه سراسری شد.

  • تناقض در سیاست‌های داخلی روسیه دردسر ساز شده است

با وجود شیوع گسترده کرونا، محدودیت‌ها برای شرکت مردم در همه پرسی ماه گذشته که شرایط قبلی ریاست جمهوری پوتین را لغو کرد و به وی اجازه داد تا سال ۲۰۳۶ در قدرت بماند کاهش یافت.

دومین شهر بزرگ روسیه، سن پترزبورگ نیز با برگزاری جشنواره فارغ التحصیلی سالانه که اپیدمیولوژیست‌ها آن را یک رویداد فوق العاده گسترش دهنده نامیدند درگیر رکورد بیش از ۱۲۰۰ نفری آلودگی شدند.

در این مراسم که بیشتر افراد ماسک نداشتند  و از رعایت فاصله اجتماعی نیز غافل بودند، تنها افرادی که به دلیل عدم استفاده از ماسک جریمه شدند، دو معترض بودند که بنرهای ضد پوتین را به نمایش گذاشته بودند.

در همین حال، بازار سیاه گواهی واکسیناسیون جعلی نیز با قیمت‌هایی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار داغ است و فروشندگان قول می‌دهند که نام خریدار را در  پایگاه داده آنلاین دولت ثبت کنند.

کد خبر 611167
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha