یک بررسی جدید نشان می‌دهد واکسن کرونای از نوع mRNA مانند واکسن فایزر ممکن است برای سال‌ها باعث محافظت در برابر کروناویروس شوند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی جدید نشان می‌دهد «مراکز زایا»، «کارخانه‌های» کوچکی در گره‌های لنفاوی که سلول‌های ‌B مولد آنتی‌بادی تولید می‌کنند، تا ماه‌ها پس از دریافت واکسن‌های کرونای از نوع mRNA  مانند واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و بیونتک فعال باقی می‌مانند.

 در اغلب واکسن‌ها، این «مراکز زایا» فقط برای چند هفته فعال باقی می‌مانند.

 علی البدی، ایمنی‌شناسی از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس آمریکا که یکی از نویسندگان مقاله این بررسی در ژورنال «نیچر» است، گت: «مراکز زایا کلید پاسخ ایمنی مداوم محافظت‌کننده هستند. مراکز زایا جایی هستند که خاطرات ایمنی ما در آنها شکل می‌گیرند. هر چه ما برای مدت طولانی‌تر یک مرکز زایا را داشته باشیم، مصونیت ما در برابر یک عامل بیماری‌زا هم طولانی‌تر خواهد بود، چرا که یک روند انتخابی دقیق در آنجا رخ می‌دهد و تنها بهترین سلول‌ها ایمنی زنده باقی می‌مانند.»

یک بررسی قبلی بوسیله دکتر البدی و گروهش نشان داده بود افرادی که واکسن‌های کرونای از نوع mRNA را دریافت کرده‌اند، ممکن است نیاز به واکسن یادآور نداشته باشند. این دانشمندان در آن هنگام گفتند ایمنی ناشی از کرونا در افرادی که دچار عفونت با ویروس شده‌اند و بعد واکسینه شده‌اند، ممکن است برای سال‌ها به طول بینجامد.

آنها در این بررسی جدید می‌خواستند دریابند آیا واکسیناسیون تنها هم می‌تواند اثر مشابهی از لحاظ ایمنی درازمدت ایجاد کند.

این پژوهشگران سلول‌های به دست آمده از مراکز زایای گره‌های لنفاوی زیربغلی ۱۴ دریافت‌کننده واکسن فایزر/بیونتک را بررسی کردند.  در همه این ۱۴ نفر سه هفته پس از دریافت دوز نخست واکسن، مراکز زایا در گره‌های لنفاوی هنوز در حال تولید سلول‌های ایمنی نوع B (مولد آنتی‌بادی) بودند.

 بر اساس گزارش این پژوهشگران، پس از دریافت دوز دوم واکسن تولید سلول‌های B «به شدت گسترش یافت» و به همین میزان بالا باقی ماند. هشت نفر از نفری که از گره‌های لنفاوی‌شان نمونه‌برداری شده بود، ۱۵ هفته پس از نخستین هنوز دارای مراکز زایای دارای کارکرد بودند. العبدی گفت: «ماه هنوز در حال بررسی مراکز زایای گره‌های لنفاوی این افراد هستیم... در برخی از افراد این مراکز همچنان فعال هستند.این یافته‌ها واقعا قابل‌ملاحظه هستند.»

به اعتقاد این پژوهشگران همین اثر بوسیله واکسن  از نوع mRNA شرکت مدرنا هم ایجاد خواهد شد. در نهایت سلول‌های ایمنی به نام سلول‌ T پس از ناپدید شدن مراکز زایا کار آنها را به عهده می‌گیرند.

این پژوهشگران قصد دارند در مرحله بعد گستردگی و مدت پاسخ سلول‌های T را دریافت‌کنندگان واکسن‌های کرونای از نوع mRNA بررسی کنند.

کد خبر 611067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha