پژوهشگران می‌گویند زدن یک دوز سوم یادآور واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا باعث ایجاد پاسخ ایمنی قوی در افراد می‌شود، البته به نظر آنها هنوز شواهد کافی درباره ضرورت تزریق دوز یادآور، به خصوص در شرایط کمبود واکسن در برخی از کشورها وجود ندارد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بررسی دانشگاه آکسفورد نشان داد تزریق دوز سوم واکسن آکسفورد/آسترازنکا باعث افزایش پاسخ ایمنی به صورت تولید آنتی‌بادی یا پادتن و سلول‌های T می‌شود. این بررسی همچنین نشان داد می‌توان دوز دوم این واکسن را تا ۴۵ هفته به تاخیر انداخت و هنوز به پاسخ ایمنی تشدیدشده دست یافت.

دولت انگلیس گفته است در حالیکه سه‌پنجم بزرگسالان در این کشور تا کنون هر دو دوز یک واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند،  طرح‌هایی را برای اجرای یک برنامه تزریق واکسن‌های یادآور در پاییز دنبال می‌کند.

آندرو پولارد، رئیس «گروه واکسن آکسفورد» گفت این شواهد این واکسن باعث محافظت در برابر گونه‌های فعلی کروناویروس برای دوره‌های طولانی زمانی می‌شود، به معنای آن است که ممکن است تزریق چنین دوز یادآوری لازم نباشد.

او به خبرنگاران گفت: «در زمان فعالی که میزان بالای محافظت در جمعیت انگلیس وجود دارد و شواهدی درباره از دست رفتن آن وجود ندارد، زدن دوز سوم واکسن در انگلیس در حالیکه کشورهای دیگر حتی یک دوز واکسن نزده‌اند، قابل‌قبول نیست.»

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که این واکسن که دانشگاه آکسفورد آن را اختراع کرده است و مجوز ساخت به شرکت آسترازنکا داده شده است، هنگامی فاصله دوز دوم از دوز اول از چهار هفته تعیین‌شده در کارآزمایی بالینی به ۱۲ هفته افزایش می‌یابد، اثربخشی بیشتری دراد.

این پژوهش جدید که روز دوشنبه به صورت پیش‌انتشار در اینترنت پست شده است، ۳۰ نفر را دوز دوم واکسن را به طور تاخیری و ۹۰ نفر دوز سوم یادآور واکسن را دریافت کرند و همه آنها زیر ۵۵ سال داشتند.

این یافته‌ها به کاهش این نگرانی درباره واکسن‌های کرونای از نوع ناقل ویروسی مانند واکسن‌های آسترازنکا و جانسون اند جانسون کمک می‌کند، که در صورتی که نیاز به واکسیناسیون سالانه با این واکسن‌ها باشد، ممکن است قدرت آنها به علت ایجاد پاسخ ایمنی بدن به ناقل‌های ویروسی آنها (که اطلاعات ژنتیکی که کروناویروس را منتقل می‌کنند) کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ترسا لمب از انستیتو جنر دانشگاه آکسفورد و سرپرست این بررسی گفت:‌«نگرانی‌هایی وجود داشته که ممکن است نتوانیم از این نوع واکسن در برنامه‌های واکسیناسیون یادآور استفاده کنیم و داده‌های ما از این نگرانی حمایت نمی‌کند.»

کد خبر 610829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha