سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند که اغلب افراد اسیب‌پذیر در برابر کووید-۱۹ مانند سالمندان نیاز به واکسیناسیون سالانه با واکسن یادآور کرونا برای حفاظت در برابر گونه‌های جدید ویروس خواهند داشت.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این تخمین در گزارشی آمده است که قرار است در اجلاس هیات مدیره «گاوی» (Gavi)، یک اتحادیه واکسن که با همکاری سازمان جهانی بهداشت برنامه «کواکس» برای تامین واکسن کرونا را سرپرستی می‌کند، مطرح شود. این پیش‌بینی ممکن است دچار تغییراتی شود و دو سناریوی با احتمال کمتر هم همراه آن آمده است.

شرکت‌ واکسن‌سازی مدرنا و شرکت داروسازی  فایزر به همراه شرکت آلمانی همکارش، بیونتک قبلا به صراحت گفته‌اند که برای حفظ میزان بالای ایمنی در برابر کروناویروس در جهان نیاز به تزریق دوزهای یادآور واکسن وجود دارد، اما هنوز شواهد روشنی در تایید این نظر ارائه نشده است.

این سند نشان می‌دهد که سازمان جهانی بهداشت در سناریوی پایه «شاخصش» تزریق سالانه واکسن یادآور برای افراد در معرض خطر بالای عفونت کرونا و تزریق هر دو سال یکبار واکسن یادآور برای جمعیت عمومی را در نظر دارد.

این سند نمی‌گوید که چگونه به این نتیجه‌گیری‌ها رسیده است، اما نشان می‌دهد که بر اساس سناریوی پایه گونه‌های جدید ویروس همچنان ظهور خواهند کرد و واکسن‌ها باید به طور مرتب روزآمد شوند تا بتوانند از پس تهدیدهای جدید برآیند.

این سند همچنین پیش‌بینی می‌کند که بر اساس موارد ۱۲ میلیارد دوز واکسن کرونا باید در سال آینده در جهان تولید شود.

این میزان اندکی بیشتر از پیش‌بینی ۱۱ میلیارد دوز تولید امسال واکسن کرونا بوسیله «فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و سازندگان داروها» (IFPMA) است و نشان می‌دهد سازمان جهانی بهداشت انتظار افزایش چندانی در تولید واکسن در سال ۲۰۲۲ ندارد.

این سند مشکلات تولید، مشکلات مربوط به تایید سازمان‌ّ‌های ناظر و «کنار گذاشتن برخی پلتفرم‌های فناوری» را به عنوانا عوامل بالقوه مانع افزایش تولید واکسن در سال آینده ذکر می‌کند.

این سند روشن نمی‌کند که کدام یک از فناوری‌ها را می‌توان کنار گذاشت، اما اتحادیه اروپا که بیشترین حجم واکسن‌های کووید-۱۹ را سفارش داده است، عمدتا بر استفاده از واکسن‌های با فناوری RNA پیامبر  یا mRNA مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا تکیه کرده و از برخی خریدهای واکسن‌های متکی بر ناقل‌های ویروسی مانند واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون صرف‌نظر کرده است.

یک سند دیگر Gavi می‌گوید این سناریوها برای تعیین راهبرد واکسیناسیون جهانی سازمان جهانی بهداشت به کار خواهند رفت و این پیش‌بینی‌ها ممکن است با دستیابی به داده‌های جدید درباره نقش واکسن‌های یادآور و مدت حفاظت ناشی از واکسن‌ها تغییر کنند.

بر اساس تخمین این سند، تا به حال حدود ۲.۵ میلیارد دوز واکسن کرونا در سراسر جهان عمدتا در کشورهای ثروتمند که بیش از نیمی از جمعیت‌شان دست کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند، تزریق شده‌اند. در مقابل در کشورهای فقیر کمتر از یک درصد جمعیت واکسینه شده‌اند.

کد خبر 610080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha