شرکت‌ آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیونتک می‌گویند امسال و سال آینده میلیاردها دوز واکسن کرونا تولید خواهند کرد و انتظار می‌رود میلیاردها دلار سود از فروش این واکسن به دست آورند,

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز رئیس شرکت آلمانی بیونتک می‌گوید به افزایش ظرفیت تولید واکسن کرونایش که با همکاری شرکت فایزر ساخته شده است،  ادامه داده است و اکنون می‌تواند به جای هدف قبلی اعلام شده ۲.۵ میلیارد دوز واکسن  تا ۳ میلیارد دوز واکسن تولید کند.

اوگور شاهین مدیر اجرای ارشد و بنیانگذار شرکت بیونتک روز سه‌شنبه در یک وب‌کست که روزنامه فایننشال تایمز ترتیب داده بود گفت: «تیم‌های ما کاری فوق العاده برا یافزایش ظرفیت تولید انجام داده‌اند و اکنون می‌توانیم تا پایان سال ۳ میلیار دوز واکسن عرضه کنیم.»

او افزود: «ما بسیار خوشحالیم که مشکلات فنی چندانی روبرو نیستیم و تحویل واکسن‌های تولیدی مطابق زمان‌بندی تعیین‌شده ادامه دارد.»

شرکت بیونتک که در شهر ماینتس آلمان مستقر است ماه پیش اعلام کرد که به همراه شرکت همکار آمریکایی‌اش، فایزر زنجیره تولید واکسن کرونایشان را ارتقا داده است تا امکان تولید ۲.۵ میلیار دوز واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ فراهم شود. فایزر و بیونتک تا به حال ۱.۴ میلیار دوز واکسن کرونایشان را به کشورهای گوناگون فروخته‌اند.

از طرف دیگر شرکت آمریکایی فایزر نیز روز سه‌شنبه  اعلام کرد در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ از فروش صدها میلیون دوز واکسن کرونای تولیدی‌اش به آمریکا شمار بسیار بیشتری از آن به کشورهای دیگر جهان درآمدی ۳.۵ میلیارد دلاری کسب کرده است.

فروش واکسن دو دوزی کرونای شرکت فایزر تقریبا یک چهارم درآمد ۱۴.۶ میلیار دلاری سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ این غول داروسازی را تشکیل می‌دهد. البته فایزر تا به حال اعلام نکرده است که سود خالصش در این میزان درآمد چقدر است.

پیش‌بینی می‌شود شرکت فایزر در سال ۲۰۲۱ تا ۱.۶ میلیارد دوز واکسن به بازار عرضه کند و و درآمدی ۲۶ میلیارد دلاری از این راه به ست آورد که اقزایش قابل‌توجهی نسبت به پیش‌بینی قبلی ۱۵ میلیارد دلاری است. فایزر می‌گوید درآمد کلی‌اش در سال ۲۰۲۱ به ۷۰.۵ تا ۷۲.۵ میلیارد دلار خواهد رسید که ۱۰ میلیارد دلار بیش از میزان پیش‌بینی‌شده قبلی است.

همچنین انتظار می‌رود افزایش درآمدهای شرکت فایزر از طریق فروش واکسن در سال ۲۰۲۲ هم ادامه پیدا کند. آلبرت بورلا، مدیرعامل این شرکت ماه پیش گفت که ممکن است افراد نیاز به تزریق یک دوز یادآور واکسن کرونا ۱۲ ماه پس از دور اول واکسیناسیون‌شان داشته باشند. فایزر روز سه‌شنبه اعلام کرد که ذر سال ۲۰۲۲ سه میلیارد دوز واکسن تولید کند.

بیشتر بخوانید:

گرچه فایزر میزان دقیق سود خالصش از فروش واکسن کرونایش را که در مسابقه جهانی تولید واکسن برای مقابله با شیوع کرونا در رده اول قرار گرفته است، مشخص نکرده است، اما  می‌گوید انتظار دارد حاشیه سودی تا ۲۰ درصد را کسب کند. اگر این عدد را ملاک قرار دهیم میزان سود فایزر از فروش واکسنش در سه ماهه اول سال حدود ۹۰۰ میلیون دلار و تا پایان سال تا ۶.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت آلمانی بیونتک نیز همکار فایزر است میلیاردها دلار سود به دست خواهد آورد چرا که این دو شرکت درآمد فروش واکسن کرونایشان را تقسیم می‌کنند.

سایر شرکت‌های تولیدکنننده واکسن کرونا مانند شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون و شرکت انگلیسی- سوئدی آسترازنکا وعده داده‌اند که تا زمان کنترل پاندمی کرونا واکسن‌هایشان را به قیمت تمام‌شده بفروشند و سودی نبرند. فایزر نیز گفته است که واکسن کرونایش را به کشورهای فقیرتر به فیمت تمام‌شده بدون احتساب سود خواهد فروخت.

کد خبر 599053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha