کشورهای ثروتمندی که در حال خرید واکسن کرونای مازاد هستند با انتقاد سازمان بهداشت جهانی روبرو شدند.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اورشلیم پست، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در حالی که کشورهای دیگر هنوز واکسن کووید مورد نیاز خود را دریافت نکرده‌اند، کشورهای ثروتمند نباید برای افراد واکسینه شده خود واکسن مازاد سفارش دهند.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، WHO، گفت که مرگ و میر ناشی از کرونا مجددا در حال افزایش است و سویه دلتای این ویروس در حال تبدیل شدن به نوع غالبی است که بسیاری از کشورها را مورد تحدید جدی قرار داده است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، افزود این نوع بسیار مسری است و در آمار مرگ و میز جهش جدیدی ایجاد می‌کند. این در حالیست که شکاف جهانی در تهیه واکسن بسیار نابرابر و نامتوازن است.

او تصریح کرد: «برخی از کشورها و مناطق در واقع میلیون‌ها دوز اضافی سفارش می‌دهند در حالیکه سایر کشورها تجهیزات لازم را برای واکسیناسیون کارکنان بهداشت و اقشار آسیب پذیر خود را ندارند.»

وی با اشاره به شرکت‌های فایزر و مدرنا که با ارائه دوز سوم به کشورهایی که قبلاً میزان بالایی از واکسیناسیون را به سرانجام رسانده‌اند گفت آنها باید دوزهای خود را در اختیار کواکس، برنامه جهانی توزیع واکسن، قرار دهند تا به کشورهای با درآمد متوسط ​​و فقیر، هدایت شود.


سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد WHO، نیز گفت که این سازمان تاکنون شواهدی را مشاهده نکرده که نشان دهنده تاثیر تقویتی دوز سوم برای کسانی که دوره کامل واکسن را دریافت کرده‌اند باشد.

مایک رایان، رئیس برنامه موارد اضطراری WHO، با انتقاد از عدم دریافت واکسن توسط صدها میلیون نفر که از هیچ گونه محافظتی برخوردار نیستند افزود: «اگر برخی کشورها از دوزهای گرانبها سوم استفاده کنند، آن هم زمانی که افراد آسیب پذیر همچنان بدون واکسن در حال مرگ هستند، خشم و انزجار جهانی را در طول تاریخ به جان خود خواهند خرید.

او این رفتار را به ولع سیری ناپذیر برای خورد کیک تشبیه کرد و گفت آنها اکنون فکر خوردن کیک دیگری هستند!

کد خبر 614101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha