سپیده سمائی: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم می‌گوید طرح استیضاح محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که حتی از اواخر مجلس هفتم زمزمه‌های آن به گوش می‌رسید، پس از تعطیلات تابستانی تقدیم هیات رئیسه مجلس هشتم می‌شود

و کارشناسان امیدوارند هیات رئیسه مجلس جدید، برخلاف دوره قبل، مستقل و به دور از فشارهای دولتی به وظیفه قانونی خود عمل کند.

اختلالات فراوان در شبکه تلفن همراه و نیز نابسامانی در شبکه اینترنت کشور، از جمله مهم‌ترین مواردی است که نمایندگان از آنها به‌عنوان دلایل استیضاح سلیمانی نام می‌برند؛

« وضعیت مخابرات کشور بسیار آشفته است، وزارت ارتباطات از برنامه‌ توسعه چهارم عقب است، مطالبات مردم انجام نشده و خدمات ارائه شده به هیچ‌وجه در شأن ملت نیست.»

سلیمان جعفر‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری، با بیان این جملات، از جدی بودن نماینده‌ها در مورد استیضاح وزیر ارتباطات خبر داد و گفت: برخی دوستان تمایل داشتند ارائه طرح استیضاح تا پس از تعطیلات مجلس به تعویق بیفتد و در این مدت تعداد امضا‌‌ها هم زیاد ‌شود اما در اولین روز کاری مجلس این طرح با هر تعداد امضا به هیات رئیسه تقدیم می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود که طرح استیضاح با امضای 30 نماینده در تاریخ 24 مرداد به هیات رئیسه مجلس تقدیم می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و شائبه‌ها در مورد جدی نبودن نمایندگان در بحث استیضاح را قوت بخشید؛

به‌خصوص اینکه استیضاح سلیمانی در آخرین سال حیات مجلس هفتم هم مطرح بود، اما هرگز از سوی هیات رئیسه اعلام وصول نشد.

پیش از این نیز یکی از امضا‌کنندگان این طرح در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از تماس‌‌های مختلف با نمایندگان به‌منظور منصرف کردن آنها از استیضاح خبر داده بود.

اما جعفر‌زاده با بیان اینکه نمایندگان این بار بسیار جدی هستند، روشنگری را از جمله وظایف یک نماینده مجلس ذکر کرد و افزود: برای ما مهم نیست که نتیجه این استیضاح چه می‌شود اما ضعف مدیریت در وزارتخانه باعث شده تا کیفیت خدمات تلفن همراه و اینترنت در کشور در پایین‌ترین حد ممکن باشد و در این شرایط ما حتما بحث استیضاح را پیگیری می‌کنیم.

وی خط فروشی و پول جمع‌کردن از مردم را تنها نقطه قوت مخابرات ارزیابی کرد و با بیان اینکه «این مدیریت نیست که پول بگیری و خدمات ندهی» به همشهری گفت: در دنیا سیم‌کارت رایگان در اختیار مشترکان قرار داده می‌شود اما کاربران ایرانی تلفن همراه حتی به اندازه ودیعه‌ 300‌‌هزار تومانی خود نزد مخابرات اعتبار ندارند و با 30‌هزار تومان بدهی، خطشان قطع می‌شود.

تحقق نیافتن برنامه‌های وزیر ارتباطات در زمان اخذ رای اعتماد، ناتمامی پوشش تلفن همراه روستایی، ناتوانی در اجرای سیاست‌های دولت الکترونیک علاوه بر نداشتن خدمات شبکه تلفن همراه در تهران و مناطق محروم و همچنین پایین بودن کیفیت اینترنت در ایران از جمله محورهای طرح استیضاح سلیمانی است؛ 

وزیری که جعفر‌زاده او را آدمی خوب و فردی بسیار مومن می‌خواند اما معتقد است ضعف مدیریتی او اوضاع وزارتخانه متبوعش را نابسامان کرده است؛ در طرح استیضاحی که آماده شده 13 بند به ضعف مدیریتی در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط می‌شود.

استیضاح ناکام

«در آخرین سال فعالیت مجلس هفتم بحث استیضاح وزیر مخابرات مطرح بود و 50 امضا هم در این ارتباط جمع‌آوری شد اما در نهایت این طرح به هیات رئیسه مجلس تقدیم نشد.»

رمضانعلی صادق‌زاده، رئیس کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس هفتم که اکنون دبیر‌کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است، با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: برای عملکرد وزارت ارتباطات شاخصه‌هایی وجود دارد و اگر فضای مجلس آمادگی این استیضاح را داشت، عدول این وزارتخانه از این شاخصه‌ها و همچنین ضعف مدیریتی در این وزارتخانه برای استیضاح وزیر، کافی بود.

عقب ماندن از شاخص‌های برنامه چهارم توسعه کشور در حوزه ICT از مواردی است که دبیر‌کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به آن اشاره می‌کند: براساس این برنامه باید ضریب نفوذ اینترنت تا پایان سال آینده 30 درصد باشد، 10‌هزار دفتر ICT روستایی به بهره‌برداری برسد، واگذاری پورت‌های پر‌سرعت انجام شود و... که در تمام این موارد از برنامه عقب هستیم.

به اعتقاد صادق‌زاده، حتی در مواردی چون تلفن همراه و ثابت که از نظر شاخص‌های کمی از برنامه عقب نیستیم هم از نظر کیفیت این عقب‌ماندگی به وضوح قابل مشاهده است؛

مطابق شاخص‌های جهانی دسترسی به افراد در شبکه همراه باید بالای 98 درصد باشد، تماس به سادگی امکان‌پذیر باشد و حین مکالمه تماس قطع نشود که در تمام این موارد شبکه همراه ما با استاندارد‌های جهانی فاصله چشمگیری دارد.

« آقایان معتقدند در زمینه ICT از دولت‌های پیشین بهتر عمل کرده‌اند، حال آنکه تمام زیر‌ساخت‌ها در زمان دولت‌های قبل آماده شده است، قرار‌داد‌های اپراتور دوم همراه و تالیا، قرارداد بیلینگ، GC‌ها و... همه و همه در دولت قبل نهایی شده است و در وزارتخانه جدید ما شاهد هیچ‌گونه ظرفیت‌سازی در این زمینه نیستیم.»

صادق‌زاده با بیان این مطلب به وجود بیش از 76‌هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: وزارت ICT از این ظرفیت آماده چه استفاده‌ای کرده و چه ظرفیت‌سازی جدیدی انجام داده که معتقد به کار بهتر است؟

روز یکشنبه 10 شهریورماه، اولین روز کاری بعد از تعطیلات در مجلس هشتم خواهد بود.

کد خبر 61020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز