یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

محمود کریمی: آذر 1385 در نشست تخصصی رسانه (بخشی از کنفرانس بین‌المللی استراتژی‌ها و تکنیک‌های حل مسئله) متولی طرح تکفا (توسعه کاربرد فناوری اطلاعات) و دبیر سابق شورای‌عالی اطلاع‌رسانی کشور در سخنرانی‌اش شرح می‌داد

که خیلی نگران محدودیت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت و دیگر تنگناهای کنونی دنیای ICT در ایران نباشیم. مهندس جهانگرد می‌گفت که این افت و خیزها، متاثر از تصمیم‌گیری‌‌های موردی نهادهای بالادستی است و هر چند وقت یکبار رخ می‌دهد.

با گذشت زمان و بعد که خلاف آن ثابت می‌شود، اوضاع به روال عادی بازمی‌گردد. بدین‌ترتیب ما در فناوری اطلاعات، مدام یک اوج داریم و یک فرود و با یک رکود دوباره شاهد رشد نسبی خواهیم بود.

مدتی از حرف و حدیث‌های مسئولان در باب کفایت دسترسی به اینترنت با سرعت K 56 در کشور می‌گذرد که بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه از برنامه جدیدش برای سهم‌خواهی از دنیای وب سخن می‌گوید.

صاحب پنجمین نام تجاری معروف دنیا، طرحی بزرگ با نام OVI را برای پیوند موبایل و وب به انجام رسانده تا نسل جدیدی از دسترسی همگانی به وب را به دنیا معرفی کند، اما نه با سرعت اندک و محدود.

پرده اول: آنچه در دنیا می‌گذرد

تلفنت را روشن می‌کنی و موقعیت خود را روی نقشه می‌بینی. کافی‌ است با یک کلیک، جایی را جست‌وجو کنی تا نتیجه را با اطلاعات دقیق و کامل روی نمایشگر تلفن همراهت ببینی.

می‌توان تو را به زبان مادری‌ات راهنمایی کرد تا مسیر را گم نکنی و به مقصد برسی. با یک دکمه امکان مکالمه با مقصد دلخواه برایت فراهم است تا پیش از رفتن، از مفید بودن طی طریق اطمینان یابی.

اگر خواستی بروی، می‌توانی آدرس و همه مشخصات را با یک پیامک متنی یا تصویری برای دوستان و همسفرانت ارسال کنی. اینها پیشتر روی وب ممکن بود، اما حالا از دریچه تلفن همراه هم شدنی است، اما نه در کشور ما.

رقبای صاحب‌نام بازار تلفن همراه برای آن‌که از حال و روزگار خود و جایگاهشان در بازار مطلع باشند طرح‌های افکارسنجی و آماری مختلفی را انجام می‌دهند تا مبادا مسیری که طی می‌کنند به بیراهه منجر شود.

در یکی از این تحقیق‌ها ذکر شده که در زمینه استفاده از بازی‌های تلفن همراه، خاورمیانه و آفریقا رتبه برتر دنیا را دارند. همین موضوع باعث شده تا تولید‌کنندگان گوشی‌ها توجه ویژه‌ای به کشورهای این منطقه از کره خاکی داشته باشند.

در شرایطی که حدود 40 درصد از سهم فروش تلفن همراه دنیا به شرکت نوکیا تعلق دارد و سامسونگ در جایگاه بعدی 14 درصد از بازار را به‌خود اختصاص داده است، پربیراه نیست که آنها به مشتریان خود دقیق‌تر نگاه کنند.

پرده دوم: فراتر از کسب و کار پر رونق تلفن همراه

مدیران نوکیا معتقدند که رفتار و نیازهای مصرف‌کنندگان محصولات آنها طی 25 سال اخیر تغییر کرده است.

این تغییر چنان است که مردم می‌خواهند فراتر از تماس تلفنی، ای‌میل‌های خود را روی تلفن بخوانند، در فرصت‌های آزادی که دارند مشغول بازی شوند، به نقشه‌های مختلف و بانک مشاغل و آدر‌س‌ها، دسترسی به‌هنگام داشته باشند، بتوانند موسیقی و رادیو گوش کنند و مهم‌تر از همه اینکه سن و سال تلفن همراه به دست‌ها، مدام در حال کاهش و تعداد آنها در حال افزایش است.

در این شرایط است که سهم‌خواهی تولیدکنندگان تلفن همراه از وفاداری مشتریان خود، نگاه آنها را معطوف به‌دنیای اینترنت کرده است.

قائم‌مقام نوکیا در امور خدمات و نرم‌افزار، در آخرین گفت‌وگوی رسمی خود با رسانه‌ها، چنین گفته است: «ما به‌عنوان پیشرو در صنایع موبایل در دنیا، می‌خواهیم به کاربرانمان این توانائی را بدهیم که از تمام امکانات اینترنت در گوشی خود بهره‌مند شوند.

ما در حال حاضر به کاربرانمان در اکثر نقاط خاورمیانه و شمال آفریقا خدماتی را از قبیل مکان‌یابی، بازی‌های رایانه‌ای و موسیقی را عرضه نموده‌ایم و با استفاده از سیستمOVI امکان تشکیل گروه‌های دوستی و بازی آنلاین را فراهم نموده‌ایم.»

او معتقد است که وقتی می‌توان در ورودی به دنیای اینترنت را از طریق تلفن‌های همراه باز کرد، چرا این در را به دروازه‌ای با مالکیت بزرگ ترین تولیدکننده گوشی‌ها تبدیل نکنیم.

با این توصیف طرحی که امروز از آن با نام OVI‌ یاد می‌شود و در زبان فنلاندی «در» معنا می‌دهد در نوکیا تعریف و اجرایی شد.

این پلت‌فرم روی اپراتورهای تلفن همراه می‌نشیند و آنها را به دنیای وب پیوند می‌دهد. از این طریق بازی‌های مختلف، موسیقی و تفریحات دیگر و نرم‌افزارهای حرفه‌ای هم می‌توانند روی گوشی بارگذاری شوند و از طریق تلفن همراه، کسی از این سوی دنیا با دوستی در آن سوی آب‌ها به بازی بنشیند.

با این کار، این شرکت می‌خواهد خود را در دنیای وب نیز پیشرو ببیند و به‌زودی نیز شاید یاهو و گوگل و بزرگان اینترنت را به رقابت فراخواند.

پرده سوم: دروازه جهانی از ورودی موبایل

برای مردمی که در دنیای فناوری و ابزارهای دیجیتال زندگی می‌کنند، اینکه الان ساعت چند است و چه روزی است چندان اهمیتی ندارد، آنها انتظار دارند بدانند دقیقا کجای دنیا هستند و ترافیک مسیری که قصد پیمایش آن را دارند چطور است و مسیرهای جایگزین کدامند و چه نیازهایی را از طریق چه فروشگاه‌هایی و شرکت‌هایی می‌توانند برآورده کنند.

دیگر کسی حوصله گشتن و از این سو به آن سو رفتن را ندارد. انگار همه چیز و همه کار را باید بتوان از طریق این گوشی‌های همراه انجام داد. این مسیری است که ناگزیر در حال گذر از آن هستیم و چه بسا در سال‌های نزدیک، همه دفتر کار و ملزومات زندگی‌مان را نیز در این دستگاه‌ کوچک همراه خلاصه شده ببینیم.

پرده چهارم: راهبری فارسی‌زبانان در آن‌سوی مرزها

ما هنوز در کوچه پس‌کوچه‌های بحث بر سر کم یا کافی بودن سرعت اینترنت در کشورمان هستیم. در حالی که صاحبان دنیای کسب و کار، متوجه عرضه و تقاضای سفرهای خارجی هموطنان ما هستند.

بررسی حجم آگهی‌‌های برگزاری تورهای خارجی، آنها را به این صرافت انداخته که نقشه‌های راهنمای کشورهای مقصد مسافران ایرانی را به زبان فارسی برایشان فراهم کنند.

آنها حتی منتظر نمانده‌اند تا نقشه‌های دقیق ایران تولید شود و روی گوشی‌ها قرار گیرد. اکنون در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اکثر گوشی‌های نوکیا حاوی نقشه‌هایی است که کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین، قطر، عمان و کویت را پوشش می‌دهد.

همچنین با وجود راهنمای مکان‌یابی صوتی با بیش از 30 زبان زنده دنیا شامل زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، اردو و هندو این امکان به کاربر داده شده  که هر نقطه‌ای را در جهان مکان‌یابی نماید.

در کشور عربستان سعودی، مکان‌های مورد توجه تا 000/31 نقطه افزایش یافته و این رقم برای امارات حدود 500/12 نقطه است.

اگر ایران و مصر هم نقشه‌های خود را به شیوه برداری و با قابلیت زوم بالا تولید کنند، همانطور که مسافر ایرانی می‌تواند راهیاب کشورهای دیگر را به زبان فارسی بشنود، مسافران ورودی به ایران هم قادر خواهند بود به زبان خود در ایران راهنمایی شوند و گردش کنند.

پرده پنجم: سهم‌خواهی از حضور مشتریان وفادار در وب

وقتی که بخش عمده‌ای از کاربران تلفن همراه، نیازهای خود را از روی گوشی‌ها جست‌وجو کنند، اتفاقات دیگری نیز در این حوزه قابل پیش‌بینی است.

تصور کنید که از روی نمایشگر تلفن‌تان، موقعیت دقیق خود را در شهری که هستید یافته‌اید، حالا برای صرف ناهار سراغ رستوران‌های اطراف را می‌گیرید و با دیدن فهرست آنها و تماشای عکس نمای بیرونی و سابقه و... رستوران، یکی را انتخاب می‌کنید.

مشتری سختگیر، می‌تواند همانجا روی تلفن همراه خود تصویرهای زنده‌ای از اوضاع آشپزخانه، سالن پذیرایی رستوران، میزان شلوغی و تعداد مشتریان، منوی غذا، لیست قیمت و نظرات ثبت شده مشتریان قبلی رستوران را هم مرور کند تا مطمئن شود که دارد درست تصمیم می‌گیرد.این بدان معناست که در دنیای امروز، حوزه‌های کسب و کار به شدت بر یکدیگر در حال اثرگذاری هستند.

همانطور که انتخاب غذای یک رستوران و قضاوت در مورد قیمت آن نیز به جایی خارج از خود رستوران و روی گوشی تلفن همراه منتقل می‌شود، بسیاری از کارهای دیگر مثل انتخاب مدرسه، محل تفریح، مقصد سفر، شرکت محل کار، خرید لوازم خانگی و مبلمان و حتی روزنامه دلخواه هم تحت‌تأثیر حکمرانی ابزارهای دنیای دیجیتال خواهند بود.

وقتی دسترسی به وب از طریق تلفن همراه جایگزین پای کامپیوتر نشستن شود و سیم‌های برق و تلفن به فراموشی سپرده شوند، بدیهی است که تولیدکنندگان گوشی همراه، سرقفلی ورود به دنیای وب را در دست ‌گیرند و برای دیگران تعیین تکلیف کنند.

اگر میلیون‌ها نفر مشتری صفحه‌های وب هستند، چرا برای تامین همه نیازهای کالایی و خدماتی آنها از این فضای الکترونیکی و مجازی بهره‌برداری نکنیم.

این سؤال، ذهن مدیران بسیاری را به‌خود مشغول داشته است. مردم ابزار کار، تفریح و سرگرمی و خدمات مورد نیاز خود را یکجا می‌خواهند.

وقتی از مدیر ارشد بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در دنیا سؤال کردیم که آیا در آینده نزدیک مونتاژ کردن گوشی به یک تفریح ساده برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌شود، او چنین پاسخ داد: اگر مشتری دوست داشته باشد گوشی خود را در بسته‌ای خرید کند که در آن قطعات جدا از هم گوشی قرار دارند و او می‌تواند خودش آن را سرهم نماید، طبیعی است که ما به خواسته مشتری فکر می‌کنیم. هیچ‌چیز نشدنی نیست و پاسخ هیچ خواسته‌ای تا ابد نه نخواهد بود.

چه بسا مثل خریدهایی که از یک فروشگاه مواد غذایی انجام می‌دهیم تا خوراکی خانگی را آماده نماییم، در آینده نه چندان دور بتوانیم نمایشگر و صفحه کلید و باتری و شارژر و آنتن و دیگر قطعات و مدارهای تلفن همراه خود را به دلخواه از مارک‌ها و مدل‌های مختلف موجود در فروشگاه‌ها انتخاب کنیم و گوشی شخصی خودمان را در خانه مونتاژ نماییم! راستی سرعت دسترسی شما به اینترنت چند کیلویی است؟ اپراتور تلفن همراهتان کدام است؟

کد خبر 57202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز