قرار است زیباترین باغچه خانگی در قلب تهران انتخاب شود.

زيبا ترين باغچه

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری‌نیا: باغچه که می‌گوییم منظور صرفاً باغچه‌هایی به سبک و سیاق گذشته نیست که قطعاً تعدادشان در محله‌ها دیگر زیاد نیست بلکه مقصود همه باغچه‌هاست.   از باغچه‌های کوچکی که در بالکن‌های آپارتمان‌ها ایجاد می‌شود تا باغچه‌های پشت‌بامی یا حتی باغچه‌های کوچکی که در گوشه حیاط کوچک مجتمع‌های مسکونی متولد شده‌اند. این مسابقه اتفاق خوبی خواهد بود تا اهالی قدیمی‌ترین منطقه پایتخت نگاهی ویژه به باغچه‌های کوچک خانه‌هایشان داشته باشند.

یادش بخیر قدیم‌ها در هر خانه را که باز می‌کردیم یک حیاط بود و کلی خاطره‌های کودکی. از حوض کوچک میانی حیاط گرفته تا گلدان‌های سفالی شمعدانی و البته تخت چوبی چسبیده به سینه آجری دیوار حیاط که با سمار نفتی و سینی استکان‌های کمر باریک و قندان نقلی مادربزرگ زینت یافته بود. بچه‌ها در میانه حیاط جولان می‌دادند و خانواده‌ها در گوشه دیگر حیاط دور هم جمع می‌شدند و گل می‌گفتند و گل می‌شنیدند. حالا با توسعه شهر تهران و ساخت آپارتمان‌های بلند در کوچه‌پسکوچه‌های هر محله دیگر خبری از حیاط‌های قشنگ و دورهمی‌های دوستداشتنی نیست. اما آنها که عاشق گل و گیاه و فضای سبز هستند می‌کوشند تا گوشه‌ای از خانه خود را به گل و گیاهان اختصاص دهند و خاطره باغچه‌های قدیمی را زنده کنند.  
پهلوان «حسین دیده‌ور» یکی از این شهروندان خوش‌ذوق محله آبشار در منطقه ۱۲ است که حیاط باریک و کوچکش را به گلخانه زیبایی تبدیل کرده است. هرکدام از اهالی محله هم که بخواهند می‌توانند از گل‌های این حیاط قلمه بزنند و ببرند و خانه و محله خود را زیبا کنند. پهلوان حسین می‌گوید: «ما با همین گل و گیاهان زنده‌ایم. اگر این باغچه‌ها نباشند چطور میان این همه دود و دم نفس بکشیم؟ ‌
«او معتقد است اگر کسی عاشق گل و گیاه باشد محال است جایی برای کشت و کار پیدا نکند. خانه جا نداشته باشد داخل کوچه یا سر خیابان اصلی. این همه بلوار خشک شده داریم. کافی است دلت سبز باشد پدرجان! ‌» می‌خندد و ادامه می‌دهد: «آپارتمان‌ها هم بالاخره یک حیاط کوچک دارند که اهالی می‌توانند در آن گل و گیاه در آنها کشت کنند. اصلاً حتماً که نباید باغچه داخل حیاط باشد. شما مرد عمل باشید بالکن‌های خود را با گلدان‌های زیبا تزیین کنید یا پشت‌بام‌های سبز ایجاد کنید.»

  • مسابقه‌ای برای همه اهالی
عشق به طبیعت از خانه‌ها آغاز می‌شود
حسین دیده‌ور/ساکن محله افشار

شهرداری منطقه ۱۲ با برگزاری یک مسابقه در منطقه می‌خواهد این باغچه‌های خانگی را احیا کند. در این مسابقه اهالی منطقه می‌توانند عکس باغچه‌های کوچک و زیبای خانگی خود را برای شهرداری منطقه ارسال کنند.  
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطق ۱۲ می‌گوید: «منطقه ۱۲ یکی از مناطق با جمعیت متراکم است که افزایش ساخت‌وسازها در آن طی سال‌های گذشته باعث شد تا خیلی از خانه‌های قدیمی تخریب و آپارتمان‌ها در کوچه‌ها و محله‌های منطقه قد علم کنند. این تراکم بافت شهری در منطقه محله‌ها را از داشتن فضای سبز زیبا محروم کرد، اما خیلی از همسایه‌های خوش‌ذوق و با هنر ما تسلیم این شرایط نشدند و برای خود باغچه‌های خانگی زیبایی در دل خانه‌هایشان ایجاد کردند.»
«محمد ندرلو» می‌گوید: «همه شهروندان می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند و محدودیتی برای نوع باغچه و فضای آن نیست مهم سلیقه و زیبایی است که در باغچه‌ها به کار گرفته شده است.» به اعتقاد او شهروندانی که در شرایط سخت امروز هنوز به حفظ محیط‌زیست و زیبایی خانه و محله خود با ایجاد باغچه‌های کوچک اقدام می‌کنند کار بزرگی انجام می‌دهند و باید از سوی مدیران شهری مورد تشویق قرار بگیرند.  

  •  مشارکت شهروندان  در توسعه فضای سبز محله‌ها
عشق به طبیعت از خانه‌ها آغاز می‌شود
علی‌محمد سعادتی/شهردار منطقه ۱۲

شهردار منطقه ۱۲ نیز با تأکید بر اهمیت مشارکت شهروندان در حفاظت از محیط‌زیست می‌گوید: «مسابقه انتخاب زیباترین باغچه خانگی در قلب طهران با هدف برجسته‌کردن نقش شهروندان در این امر برنامه‌ریزی شده است.»
«علی‌محمد سعادتی» توجه به محیط‌زیست منطقه ۱۲ به‌عنوان منطقه قلب تاریخی تهران را به منزله پاسداشت میراث طبیعی شهر از قبیل ظرفیت‌های اکولوژیک، آب (قنوات و چشمه‌ها)، ‌گونه‌های جانوری و گیاهی یا درختان کهنسال می‌داند و می‌گوید: «در منطقه ۱۲ که محل رشد و شکل‌گیری تهران در سده‌های مختلف است، ما میراث‌دار ارزش‌ها و ویژگی‌های متعددی در زمینه‌های مختلف هستیم و به همین دلیل تلاش کردیم نگاهمان را به محیط‌زیست از دایره اداری و تشکیلاتی خارج کنیم؛ چراکه توجه به این امر وظیفه همه ما مردم در همه سطوح است.»

شهردار منطقه ۱۲، باغچه‌های خانگی را سمبل عشق ایرانیان به طبیعت می‌داند و یادآور می‌شود: «ما وقتی در فعالیت‌های زیست‌محیطی خود در مدیریت شهری درست عمل کرده‌ایم که تأثیر فعالیت‌هایمان را در رفتار شهروندان با پوشش گیاهی منازلشان، حیوانات شهری، استفاده از وسایل حمل‌ونقل پاک و... ببینیم.»

وی در پایان تهران را شهری که باید آن را عاشقانه دوست داشت، خواند و گفت: «در این شهری که با وجود همه بداخلاقی‌های زیست‌محیطی، آنقدر مکان‌یابی خوبی داشته که به محض آنکه چند روزی در اثر تعطیلات، بارندگی و... این بداخلاقی‌ها کم می‌شود، دوباره طراوات و زیبایی خود را باز می‌یابد، می‌کوشیم که منابع، زیبایی‌ها و جلوه‌هایش با حداقل آسیب، ان‌شاءالله تحویل آیندگان شود.» گفتنی است صاحبان خوش‌ذوق باغچه‌های خانگی در قلب طهران می‌توانند تصویر باغچه خود را از طریق بارگذاری در فضای مجازی به نشانی @pr. region۱۲ ارسال کنندکه از بین تصاویر دریافتی به نفرات اول تا سوم یک سال خدمات باغبانی رایگان، همچنین جوایز نقدی به‌ترتیب به نفر اول ۳ میلیون، نفر دوم ۲ میلیون و نفر سوم یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد.  

کد خبر 610184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha