سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر مائوئیست‌های نپال به عنوان اولین نخست وزیر نظام جمهوری این کشور سوگند خورد.

به گزارش پرس تی وی، مراسم آغاز دوره نخست وزیری روشپا کمال داهال پراچاندا که تا دو سال پیش در زمره رهبران مائوئیست ضد نظام سلطنتی نپال محسوب می‌شد، در برابر رام باران یاداو رئیس جمهور نپال انجام گرفت.

پراجاندا هفته گذشته از سوی مجلس قانون اساسی و در پی حمایت دو حزب عمده و تعدادی از احزاب کوچک نپال به مقام نخست وزیری رسید. پراچاندا 53 ساله در جریان رای گیری در مجلس قانون اساسی توانست با کسب 80 درصد آرا تنها رقیب خود شر بهادر دوبا از حزب کنگره نپال را شکست دهد.

مائوئیست‌ها متعهد شده بودند که در روز دوشنبه 18 اوت کابینه‌ای کوچک تشکیل دهند، اما تشکیل کابینه به دلیل آنکه چانه زنی های احزاب بزرگ موءتلف دولت بر سر سمت‌های دولتی همچنان در جریان است به تعویق افتاده است.

تنها دو سال از ورود پرچاندا به عرصه سیاسی نپال پس از دودهه مبارزه زیر زمینی به عنوان رئیس شبه نظالمیان مائوئیست می‌گذرد. مائوئیست‌ها در سال 2006 به مبارزه مسلحانه خاتمه دادند و وارد روند صلح در نپال شدند.

مائوئیست ها سپس وارد عرصه سیاسی شده و در انتخابات مجلس قانون اساسی شرکت کردند و توانستند اکثریت کرسی‌های این مجلس را به خود اختصاص دهند.

کد خبر 60973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز