دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هجدهمین نشست "هفته جهانی آب" ، کار خود را از روز دوشنبه 18 آگوست (28 مرداد) در استکهلم آغاز کرد.

به گزارش دویچه وله بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کارشناس از ۱۴۰ کشور جهان، از روز دوشنبه در استکهلم، پایتخت سوئد گرد هم آمده‌اند تا هجدهمین کنفرانس "هفته جهانی آب" را  برگزار کنند.

 این همایش یک هفته‌ای، بزرگترین نشستی است که با موضوع آب در سراسر جهان برگزار می‌شود و بنیاد جهانی آب، مستقر در استکهلم، آن‌را سازماندهی می‌کند. راه‌های مقابله با کم‌آبی و فراهم کردن آب آشامیدنی بهداشتی، از مهم‌ترین محورهای نشست استکهلم‌ هستند. 

 حدود یک میلیارد انسان در سراسر جهان از آب آشامیدنی بهداشتی محرومند. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سده‌ی جاری، آب موجود در قاره آفریقا بیست درصد کاهش یابد.

هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود که در کشورهای شاخ آفریقا و حتی آفریقای جنوبی هم رفته‌رفته مشکل کم‌آبی پدیدار شود

رشد جمعیت جهان، گرم‌شدن کره زمین و رشد سریع برخی کشورها در حوزه اقتصاد، به‌ویژه در آسیا و آفریقا منابع موجود آب را تحت فشار قرار داده است.

به پیش‌بینی سازمان ملل متحد، در ۵ تا ۱۰ سال آینده کشمکش‌های خونینی بر سر آب در کشورهای جنوبی بیابان‌های "صحرا" در آفریقا در خواهد گرفت. در مقابل برخی دیگر از کارشناسان این نظریه را رد می‌کنند و خرید یا شیرین‌کردن آب را به مراتب ارزان‌تر از لشکرکشی می‌دانند.

 گروه سومی هم آب را مایه وصل می‌دانند نه فصل. به زعم این گروه، وقتی کشورها پیرامون توافق بر سر استفاده از منابع آبی مشترک بر سر میز مذاکره بنشینند، فرصتی برای مذاکره در مورد اختلاف‌ها و مشکلات دیگر هم خواهند یافت.

یکی دیگر از مسائلی که در کنفرانس استکهلم به آن پرداخته خواهد شد، رابطه آب با بهداشت و سلامت است.

بر اساس آمار بنیاد جهانی آب، در حال حاضر بیش از  یک‌سوم از مردم جهان، دسترسی به توالت بهداشتی ندارند. علاوه بر این، ۶/ ۲ میلیارد انسان نیز در سراسر دنیا از خدمات بهداشتی کافی محرومند؛ مشکلاتی که رشد آنها با کم‌آبی رابطه مستقیم دارد.

افزایش بهای آب می‌تواند در کنار ارتقای فرهنگ عمومی جامعه ابزاری مفید برای کنترل مصرف باشد.

بر اساس آماری که مجله "دی‌ولت" آلمان منتشر کرده، گران‌ترین آب لوله‌کشی جهان، در لوله‌های آب آلمان جریان دارد. قیمت هر متر مکعب آب در این کشور ۹۱/ ۱ یورو است در حالی که این قیمت در فرانسه ۲۷/ ۱ یورو و در آمریکا تنها ۴۷ سنت است. شاید اگر آب لوله‌کشی در ایران هم از بهایی منطقی برخوردار باشد، شهروندان برای تمیز کردن حیاط خانه خود از آن استفاده نکنند.

شرکت‌کنندگان در نشست "هفته جهانی آب"  نشست روز سه‌شنبه‌ی خود را به قاره آسیا اختصاص خواهند داد.

این قاره ۶۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده و وجود چند کشورِ در آستانه‌ی صنعتی‌شدن، بر مشکلات کم‌آبی آن افزوده است. منابع آب کنونی قاره آسیا در مقایسه با دهه ۱۹۵۰ میلادی، ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته‌اند.

کد خبر 60944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز