هفته اول تابستان در تقویم رسمی کشورمان هفته «صرفه‌جویی در مصرف آب» نامیده شده است.

اخطار به پر مصرف ها

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  دلیل این نامگذاری هم این است که گرم شدن هوا ارتباط مستقیمی با مصرف آب دارد. یعنی همین که هوا گرم می‌شود مصرف آب در میان شهروندان هم از مرز الگوی استاندارد (۱۵‌مترمکعب در ماه) عبور کرده و زنگ خطر کمبود آب در پایتخت به صدا در می‌آید. در نخستین روز از هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، از «محمد اسماعیل محسنی نسب» معاون درآمد و امور مشترکان شرکت آبفای منطقه ۲ تهران وضعیت مصرف آب شهروندان تکه چهارم پایتخت را جویا شدیم.

این روزها در رسانه‌ها، خبرها و پیام‌هایی با مضمون «هشدار به تهرانی‌ها برای مصرف آب... ب.»، «احتمال قطع آب در تابستان... ن.»، «میزان مصرف آب تهرانی‌ها فاجعه است... ت.»، «رعایت نکنید، جیره‌بندی می‌کنیم...» و... و. منتشر می‌شود. شاید برخی این پیام‌ها را به دلیل اینکه هرسال تکرار می‌شود، جدی نگیرند، اما واقعیت این است که امسال آب کم است، چون مقدار بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

معاون درآمد و امور مشترکان شرکت آبفا در این‌باره می‌گوید: ‌ «با توجه به افت بارندگی که ۵۰‌درصد کمتر از سال گذشته بوده، سدها از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند و با کمبود منابع آبی نسبت به سال گذشته مواجه هستیم. از این‌رو لازم است شهروندان ۱۵ تا ۲۰‌درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را در دستورکارشان قرار دهند تا تابستان امسال را بدون قطع آب و جیره‌بندی پشت سر بگذاریم.» محسنی نسب با بیان اینکه کشور ما در منطقه‌ای خشک در خاورمیانه جای گرفته و از این جهت بیش از سایر نقاط دنیا در معرض خشکسالی قرار دارد، می‌افزاید: ‌ «هر چند مصرف آب تهرانی‌ها نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد، اما چون به دلیل کاهش بارش‌ها زنگ خطر بحران آب در پایتخت به صدا درآمده، لازم است شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.» 

  • کم مصرف‌ها پول آب نمی‌دهند 

شرکت آبفا برای تشویق شهروندان به کاهش مصرف آب، مشوق‌هایی در قالب طرح «آب امید» در نظر گرفته است. «محسنی نسب» در این‌باره می‌گوید: ‌ «دی ماه سال گذشته بود که هیأت وزیران با توجه به میانگین الگوی مصرف آب، طرحی را با هدف تفکیک مشترکان تصویب کرد.

در این طرح که «امید» نامیده می‌شود، مشترکان به ۴ دسته کم‌مصرف، خوش مصرف، بد مصرف و پر مصرف تقسیم می‌شوند.» این مدیر ادامه می‌دهد: ‌» مشترکانی که ماهانه تا ۵‌مترمکعب آب مصرف می‌کنند، جزو مشترکان کم‌مصرف محسوب می‌شوند، آنها که مصرف آب ماهانه‌شان بین ۵ تا ۱۵‌مترمکعب است در دسته مشترکان خوش مصرف قرار دارند، افرادی که در ماه بین ۱۵ تا ۵۰‌مترمکعب آب مصرف دارند جزو بدمصرف‌ها و در نهایت مشترکانی که بیشتر از ۵۰‌مترمکعب درماه مصرف می‌کنند، پرمصرف هستند.» به گفته محسنی نسب در طرح امید که از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شده مشترکانی که تا ۳۰‌درصد الگوی مصرف را رعایت کنند، یعنی دربازه مشترکان کم‌مصرف جا بگیرند از تخفیف صد در صدی برخوردار خواهند شد و قبض آبشان رایگان است.  

وضعیت ذخایر سدهای تهران

تشویق کم مصرف‌ها، اخـطار به پرمصرف‌ها
محمد اسماعیل محسنی نسب/معاون درآمد و امور مشترکان شرکت آبفای منطقه ۲ تهران


آخرین وضعیت ذخایر سدهای تهران هم گویای این است که اکنون ۷۸۷ میلیون‌مترمکعب آب در سدهای پنجگانه استان تهران ذخیره شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۱۸ میلیون‌مترمکعبی را نشان می‌دهد.  

  • ۷۵۰ مشترک بد مصرف در منطقه ۴

تشویق کم مصرف‌ها، اخـطار به پرمصرف‌ها

شمال شرق تهران پهنه وسیعی است که حدود ۶۷ هزار مشترک خانگی آب را در خود جای داده است. اما چه تعداد از این مشترکان جایزه طرح امید نصیبشان شده و چه تعداد از این طرح بی‌نصیب مانده‌اند. معاون درآمد و امور مشترکان شرکت آبفای منطقه‌مان درباره وضعیت سرانه مصرف آب در منطقه ۴ می‌گوید: «طبق آمار و بر اساس آخرین وضعیت قرائت کنتور مشترکان خانگی در سطح منطقه ۴، تعداد ۵ هزار مشترک در طبقه کم‌مصرف قرار گرفته‌اند که شامل طرح امید هستند و از ابتدای سال از پرداخت قبض آب معاف شده‌اند، ۲۹ هزار مشترک هم در طبقه خوش مصرف قرار دارند. همچنین از بین آمار کل مشترکان، ۳۲ هزار مشترک در طبقه پر مصرف و ۷۵۰ مشترک در طبقه بدمصرف قرار گرفته‌اند، یعنی به‌طور متوسط میانگین مصرفشان در ماه بالای ۵۰‌مترمکعب بوده است.» محسنی می‌افزاید: ‌ «به این ۷۵۰ مشترک بدمصرف از طریق پیامک وضعیت مصرفشان اطلاع‌رسانی و هشدار داده شده است.»

 تهرانی‌ها بیش از سرانه کشور آب مصرف می‌کنند
به گفته «حسین سرایی» مدیرمرکز کنترل آب تهران، سرانه مصرف آب شرب در شهر تهران ۲۴۰ لیتر برثانیه در شبانه‌روز به ازای هر نفر است که باتوجه به سرانه ۱۷۰ لیتر بر ثانیه کشوری، تهرانی‌ها ۷۰ لیتر بیشتر از سرانه کشور مصرف می‌کنند.  

  • چند راهکار برای کاهش مصرف آب 

تشویق کم مصرف‌ها، اخـطار به پرمصرف‌ها


هر چند کرونا و گرمای تابستان موجب افزایش مصرف آب شده اما حتی دراوج گرمای تابستان هم می‌شود با رعایت چند نکته ساده مانع از هدر رفت آب شد.  

یک عادت غلط برای خنک شدن آب باز گذاشتن شیر آب است به جای اینکار یک پارچ آب دریخچال بگذارید.  

ماشین ظرفشویی و لباسشویی آب زیادی مصرف می‌کنند، آنها را فقط زمانی روشن کنید که پر شده‌اند.  

در هر دقیقه دوش گرفتن ۲۰ تا ۴۰ لیتر آب مصرف می‌شود تمرین کنید سریع دوش بگیرید. اگر زمان دوش گرفتن را به کمتر از ۵‌دقیقه برسانید چون در این صورت ماهانه حدود ۴۰۰۰‌لیتر آب صرفه‌جویی کرده‌اید.  

آب برای جارو کردن نیست، برای نظافت حیاط از گرد و غبار و برگ‌های خشک از جارو استفاده کنید.  

حین مسواک زدن، وضو گرفتن و شست‌وشو در حمام، شیر آب را ببندید.  

برای اطمینان از سلامت لوله‌ها و شیرهای آب، آنها را کنترل و شیری که چکه می‌کند را زود تعمیرکنید.  

میوه و سبزی را در یک ظرف بزرگ آب بشویید نه با جریان آب.  

در باغچه خانه، درختان، بوته‌ها و چمن‌های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماه‌های گرم تابستان را دارند؛ بکارید.  

از جریان آب برای آب‌شدن یخ گوشت یا دیگر موادغذایی منجمد استفاده نکنید و برای آب شدن یخ مواد خوراکی منجمد، آن را در هوای آزاد قرار دهید.  

از سالم بودن شناور کولر آبی مطمئن شوید.  


 

کد خبر 609116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha