همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به درخواست‌های بی‌شمار این شرکت برای صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مشترکان در مصرف آب، گفت: در سه ماهه ابتدای سال جاری، میزان مصرف آب ۱۰.۵ درصد نیز افزایش یافته است.

مصرف آب

به گزارش ایرنا، محمد پرورش همزمان با هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: در حال حاضر، سامانه منابع آبی شرق تهران در مقایسه با سال گذشته 50 درصد و سامانه منابع آبی غرب تهران نیز 30 درصد با کاهش آب مواجه است.

امسال از آن سال‌هایی است که برای تامین آب، افزون بر تابستان در پاییز نیز با مشکل مواجه خواهیم بود و این موضوع ضرورت صرفه‌جویی مصرف آب را در استان دو چندان می‌کند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون، 233 میلی‌متر بارندگی در استان داشته‌ایم که این رقم در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته 15 درصد کاهش نشان می‌دهد.

پرورش افزود: مدیریت آب برای سال آبی آینده با ذخایر کنونی سدها بسیار دشوار است.

وی با بیان این که منابع آبی سامانه‌های شرق تهران از جمله لتیان و لار 50 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است، یادآور شد: منابع آبی سامانه‌های غرب تهران شامل سدهای طالقان و کرج نیز درمقایسه با سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل آبفای کشور گفت: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، وضعیت دما در استان تهران امسال دو درجه افزایش یافته و هوا گرم‌تر شده است که نتیجه آن راه‌اندازی زودهنگام و استفاده بیشتر از کولرهای آبی است.

پرورش با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان از هشتم تیرماه امسال، گفت: با توجه به همزمانی ماه رمضان با اوج گرما در فصل تابستان٬ انتظار افزایش پیک لحظه‌ای مصرف آب در هنگام سحر و افطار می‌رود که امکان کاهش فشار شبکه در برخی مناطق استان وجود دارد.

وی با بیان این که در استان تهران در پیک مصرف 4.5 میلیون مترمکعب آب در روز تولید می‌شود که معادل 52 مترمکعب آب در ثانیه بوده و مصرف روزانه آب در استان تهران معادل حجم آب دریاچه چیتگر است، افزود: سرانه مصرف آب در استان تهران روزانه به ازای هر نفر 320 لیتر است که حدود دو برابر استانداردهای جهانی است.

مدیرعامل آبفای استان تهران تاکید کرد: اگر مردم 20 درصد در مصارف غیرضرور خود صرفه‌جویی کنند، می‌توانیم تابستان و پاییز سال جاری را به خوبی پشت سر بگذاریم.

مصرف آب مشترکان تهرانی نه تنها کاهش نداشته بلکه میزان مصرف آنان در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 10.5 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این که آبرسانی در تهران از مشکلات خاصی برخوردار است، افزود: ما اختلاف ارتفاع حدود 800 متر را در تهران داریم که این موجب می‌شود آب تا هشت مرحله در برخی نقاط پمپاژ شود.

همکاران ما تلاش‌های شبانه‌روزی خود را از مهرماه 92 برای تامین آب پایدار در تابستان 93 آغاز کرده‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از تمام ظرفیت‌های تولید٬ انتقال و توزیع استفاده می‌شود.

پرورش میزان آب مصرفی در شهر تهران را سالانه یک میلیارد و 35 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: این رقم 80 میلیون مترمکعب بیشتر از ظرفیت تولید آب است.

وی ادامه داد: طرح آبرسانی از سد ماملو به تهران تا ابتدای مهرماه امسال اجرایی می‌شود که طرح بسیار بزرگی است و 87 کیلومتر خط انتقال دارد و با انتقال دو مترمکعب آب از ابتدای پاییز، بخشی از کمبود آب از محل این سد تامین می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران سپس گفت: میزان مصرف آب با استفاده از کولرهای آبی در تهران بین 250 تا 350 هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.

پرورش با بیان این که 70 درصد آب تهران از منابع سطحی تامین می‌شود، گفت: 30 درصد دیگر از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که نشانگر عرضه آب با کیفیت در تهران است و نباید برای مصارف غیرضروری مصرف شود.

وی افزود: 91 درصد مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران خانگی٬ هفت درصد تجاری٬ یک درصد اداری٬ 0.5 درصد نظامی و 0.5 درصد سایر مشترکان هستند و باید به سمتی برویم که در بحث مدیریت مصرف ورود جدی داشته باشیم.

مدیرعامل آبفای استان تهران خاطر نشان کرد: 10 هزار نفر به صورت شبانه‌روزی برای تولید٬ انتقال و توزیع آب در استان تهران تلاش می‌کنند اما در بخش مصرف به یک جایی می‌رسیم که آبی برای توزیع وجود ندارد.

پرورش با بیان این که 30 درصد مصرف آب مشترکان خانگی در حمام و 30 درصد در آشپزخانه مصرف می‌شود، گفت: 18 درصد مصرف آب مربوط به سرویس‌های بهداشتی 16 درصد مربوط به ماشین لباسشویی و شش درصد مربوط به مصارف روشویی است که اگر مردم از تجهیزات کاهنده مصرف آب استفاده کنند، می‌توانند بخشی از مصرف خود را مدیریت کنند.

کد خبر 263656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha