طرحی به نام خیابان کامل از سوی شهرداری تهران در مناطق مختلف در حال اجراست که در آن، یک خیابان نمونه برای در نظر گرفتن تمام مدهای حمل‌ونقل انتخاب می‌شود.

شهروندان

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  این طرح در منطقه ۸ هم در یکی از معابر اصلی و پر تردد یعنی خیابان شهید آیت اجرا می‌شود. در این طرح قرار است تمام مدهای حمل‌ونقل مسیر جداگانه‌ای داشته باشند. به‌عنوان مثال مسیری برای‌ تردد خودروهای شخصی، خط ویژه و دوچرخه و اسکوتر طراحی می‌شود که در آن هیچ‌کدام از کاربران مسیر به حریم دیگری تجاوز و ورود نمی‌کنند. یکی از دلایل انتخاب خیابان شهید آیت، عرض مناسب و داشتن پتانسیل لازم است. از طرفی این خیابان جذابیت‌های محیطی هم برای اجرای طرح و شهروندان دارد. در این خیابان اقداماتی از جمله آرام‌سازی میدان نبوت، تعریض و ایجاد پیاده‌راه در ضلع جنوب خیابان آیت، ایجاد مسیر دوچرخه و اسکوتر انجام می‌شود تا این معبر به یک خیابان کامل تبدیل شود.

  • انسان محور به جای خودرو محور

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری در کلانشهرها، انسان محور کردن شهر به جای خودرو محور بودن آن است. انواع آلودگی‌های محیطی و بصری، کاهش ایمنی افراد پیاده، افزایش صدمات ناشی از سوانح رانندگی، دسترسی نداشتن به حمل‌ونقل عمومی، پایین بودن کیفیت و مطلوبیت معابر شهری همه از جمله مسائلی است که مدیریت شهری را در شهرهای کشور به‌ویژه کلانشهرها مجاب به طراحی و اجرای طرح خیابان کامل کرده است. اجرای خیابان کامل با هدف استراتژی انسان محور کردن شهر، دستیابی به توسعه پایدار محله‌محوری، تأمین مسیر حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه‌سواری، ایجاد جذابیت معابر شهری و استفاده همه اقشار جامعه به‌صورت عادلانه از معبر شهری در حال اجراست. البته ناگفته نماند اجرای این طرح باید در یک معبری که از جهات مختلف ظرفیت و پتانسیل دارد، صورت بگیرد.  

  • پتانسیل بالای خیابان آیت

سند این خیابان به نام همه شهروندان است

خیابان آیت یکی از معابر پر تردد و البته اصلی منطقه ۸ است. این خیابان پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به خیابان کامل دارد و بیشتر اهالی این منطقه خیابان شهید آیت را به‌عنوان نخستین مسیر گشت‌وگذار در زمان اوقات فراغت در داخل منطقه انتخاب می‌کنند. «هوشنگ سخاوت» یکی از اهالی قدیمی محله نارمک در این‌باره می‌گوید: «اخیراً مطلع شدم شهرداری قرار است خیابان آیت را به یک خیابان کامل تبدیل کند و در آن مسیر دوچرخه‌سواری و اسکوتر طراحی کند. هر چند در منطقه شاهد ایجاد مسیر دوچرخه در نقاط مختلف هستیم اما خیابان آیت از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی دارد. وجود پیاده‌رو در ۲ جهت خیابان با عرض بالا باعث شده که این معبر پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به خیابان کامل را داشته باشد. البته مسئولان قبلاً قول‌هایی در خصوص تبدیل ضلع شمال خیابان آیت به پیاده‌راه داده‌اند که هنوز اجرایی نشده است.»

  • دسترسی به خط ویژه راحت نیست

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر شهروندان در خیابان شهید آیت دارند مربوط به آسان نبودن دسترسی به مسیر اتوبوس‌های تندرو است. «شعله نظافت» از اهالی محله در این‌باره می‌گوید: «از وقتی مسیر خط ویژه در بخش شمالی خیابان شهید آیت راه‌اندازی شد، عرض خیابان کم شد. تصور کنید خط ویژه در وسط خیابان قرار گرفته و در هر دو طرف مسیر خط ویژه لاین سواره‌رو طراحی شده است. تحت هر شرایطی اگرعابری بخواهد به اتوبوس دسترسی پیدا کند باید از لاین باریک سواره‌رو عبور کند که به سختی امکان‌پذیر است این درحالی است که عرض سواره‌رو کم است و درحاشیه سواره‌رو هم همیشه تعداد زیادی خودرو پارک شده است. در صورتی‌که طرح خیابان کامل در این محور اجرایی شود، به‌صورت یکسان و عادلانه مسیر خودروهای شخصی و خط ویژه طراحی خواهد شد که این می‌تواند از بروز سوانح رانندگی و تصادفات جلوگیری کند.»

  • ضلع شمال خیابان پیاده‌راه می‌شود

با توجه به اینکه بعد از اجرای طرح خط ویژه و طراحی دو لاین مسیر خودروهای شخصی در شمال خیابان شهید آیت، عرض معبر کم شد، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه تصمیماتی در خصوص تبدیل شمال خیابان شهید آیت به پیاده‌راه گرفت و قرار است به‌زودی لاین سواره‌رو از شمال خیابان حذف شود و فقط خط ویژه اتوبوس به فعالیت خود ادامه بدهد و مسیر خودروها به پیاده‌راه تبدیل شود با توجه به اینکه در خیابان شهید آیت، بوتیک‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌های مختلف فعال هستند، در صورت تبدیل این خیابان به پیاده‌راه، این معبر می‌تواند جاذبه سفر و خرید را برای اهالی منطقه و سایر شهروندان در مناطق دیگرایجاد کند. از طرفی این خیابان قرار است سنگفرش شود تا بر جذابیت مسیر افزوده شود. در حال حاضر در ابتدای قسمت شمالی خیابان شهیدآیت برای آمادگی شهروندان و اطلاع رانندگان در خصوص اجرای طرح پیاده‌راه، درهای متحرکی قرار داده شده است که در هنگام ترافیک این درها توسط مأموران راهور بسته می‌شود تا بار ترافیک کم و خودروها از این خیابان تخلیه شوند.  

  • از ایجاد مسیر دوچرخه تا مناسب‌سازی خیابان برای معلولان

در اجرای طرح خیابان کامل باید سهم تمام اقشار جامعه از حمل‌ونقل و تردد عادلانه در نظر گرفته شود. «حامد میرزابیگی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه با یادآوری این موضوع می‌گوید: «دیدگاهی در حوزه حمل‌ونقل مبنی بر در نظرگرفتن تمام مدهای حمل‌ونقل در خیابان کامل وجود دارد و برای تحقق این دیدگاه ما باید سهم تمام اقشار جامعه از حمل‌ونقل و تردد عادلانه را در شهر تأمین کنیم.» او ادامه می‌دهد: «در نظر داریم طرح خیابان کامل را در محور شهیدآیت اجرا کنیم و ‌اقدامات متعددی از جمله آرام‌سازی میدان نبوت، ایجاد مسیر دوچرخه، طراحی پیاده‌راه در شمال میدان نبوت، مناسب‌سازی مسیر برای افراد معلول و نابینا و ‌اختصاص تمام مدهای حمل‌ونقل در این مسیر انجام خواهد شد.

در شمال میدان نبوت تا خیابان سرسبز قرار است طراحی پیاده‌راه برای سهولت دسترسی شهروندان به طول ۵۰۰‌متر صورت بگیرد، اصلاحات هندسی و اجرای مسیر دوچرخه‌سواری و آرام‌سازی میدان نبوت اقدام مهم دیگر در خیابان کامل است.» میرزابیگی به طراحی جنوب میدان نبوت اشاره می‌کند و می‌افزاید: «جنوب میدان نبوت تا محور دماوند به طول ۷/۱‌متر مسیر دوچرخه ایجاد و در کنار آن مسیر پیاده‌راه ‌و مسیر برای حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته خواهد شد. همچنین در مسیر شمال به جنوب خیابان آیت ایجاد ۱/۸کیلومتر مسیر دوچرخه حد فاصل میدان نبوت تا چهارراه تلفنخانه(شهید ثانی) را در نظر داریم که باید در این مسیر بهسازی انجام شود. در خصوص ایجاد پیاده‌راه در شمال میدان نبوت هم در حال حاضر مصوبات اجرای آن را گرفته‌ایم.»

۸/۱ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در میدان نبوت تا خیابان ثانی طراحی می‌شود.  


۷/۱  کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در جنوب میدان نبوت تا خیابان دماوند اجرا می‌شود.  


۵۰۰‌ متر طول اجرای پیاده‌راه در شمال میدان نبوت در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

کد خبر 609105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha