داستان شکل‌گیری محله «شاهین» هم مانند محله‌های اطرافش، همچون «جنت‌آباد»، حکایت ساخت‌وساز در میان باغ‌ها و قطع درختان است.

پرواز شاهین ها

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:   سالیان گذشته رودخانه‌ای که از «کن» و «سولقان» سرچشمه می‌گرفت و با گذشتن از چشمه‌های «باغ فیض»، باغ‌های پر درختش را سیراب می‌کرد، اما کم‌کم با گسترش شهر در این محدوده از پایتخت، درختان از بین رفت و جایش را محله‌های در هم تنیده گرفت. اکنون محله «شاهین» در تقسیم‌بندی مناطق شهرداری تهران، جزو محله‌های منطقه ۵ و در ناحیه ۷ قرار گرفته است.

محله شاهین در گذشته دارای باغ‌ها و رودهای فراوانی بوده است. از آن جایی که این محله آب و هوای مطلوب و آرامش محلی مطلوبی دارد، افراد بسیار زیادی را برای سکونت به این منطقه ترغیب کرده است. فارغ از موقعیت محله شاهین در شمال غربی تهران، ساختمان‌های این محله از بافت مدرنی برخوردارند. این محله با وجود قدمتش، خانه‌های نوسازی بسیاری دارد. مساحت محله شاهین ۱۱ هزار و ۲۰۹ کیلومترمربع با جمعیتی معادل ۱۵۶ هزار و ۵۹ نفر محاسبه شده است.

بافت مدرن و وجود مجتمع‌های مسکونی گوناگون و قرارگیری این محله در مجاورت بزرگراه‌های شهید آبشناسان (شمال)، شهید ستاری (غرب) و بزرگراه شهید همت (جنوب) موجب رونق گرفتن ساخت‌وساز در این محله شده است. «ناصر ابوالفتحی» از ساکنان قدیمی این محله است. او درباره تاریخچه این محله می‌گوید: «اراضی محله شاهین تهران تا پیش ازپیروزی انقلاب اسلامی در اختیار یکی از مالکان سرشناس آن زمان به نام «نظام مافی» بوده است. با گسترش محله‌های شهر به سمت شمال، این محدوده نیز به‌عنوان یک محله در نظر گرفته شد. این محله در بدو شکل‌گیری به دلیل آب و هوای مناسب و قرار گرفتن در دامنه کوه‌های اطراف، از رشد و توسعه بسیار مناسبی برخوردار بود.»

پرواز شاهین‌ها در آسمان محله

  •  مهاجران، نخستین ساکنان محله

محله شاهین با «پونک» و «جنت‌آباد» همسایه و در واقع بخشی از محله جنت‌آباد مرکزی است که در گذشته همه این منطقه به «آریا شهر» معروف بود. ابوالفتحی در ادامه به ساکنان اولیه این محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «در دهه ۶۰ افزایش ساخت‌وساز در این منطقه به‌طور جدی آغاز شد و این منطقه به پیشرفت بسیار زیادی دست پیدا کرد و از آن جایی که خانه‌های آن در ابتدا قیمت ارزانی داشته‌اند، مورد توجه مهاجران تازه وارد به پایتخت قرار گرفت. پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی باغ‌های «گیلاس» و «انار» از بین رفتند و جای خود را به آپارتمان‌های چند طبقه دادند. هم‌چنین به دلیل ساختمان سازی، مسیر رودخانه‌ها از محل دور و کم‌کم خشک شدند.

بافت جمعیتی و ساکنان محله شاهین از بین مهاجران سایر مناطق کشور به تهران و نیز مهاجران درون‌شهری یا سایر نقاط تهران شکل گرفته است. تعداد زیادی از این افراد که بیشتر از طبقات کم درآمد جامعه بودند، برای پیدا کردن کار به تهران مهاجرت کردند و در همین منطقه سکونت گزیدند. از جمله افراد سرشناس و مشهوری که در تأسیس و شکل‌گیری محله شاهین نقش بسزایی داشتند، یکی از نمایندگان شهرداری وقت به نام آقای «طباطبایی» بود که زمینه گسترش و رشد ساخت‌وساز را برای اقشار کم درآمد جامعه، در این منطقه از تهران فراهم کرد. خیابان شاهین یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های این محله است. در گذشته با توجه به اینکه شاهین‌ها در این منطقه پرواز می‌کردند؛ به این نام شناخته می‌شد. در حال حاضر نام این خیابان به خیابان «شهید پژوهنده» تغییر پیدا کرده است.»

  •  امکانات خدماتی و رفاهی محله

بوستان‌های «گلستان»، «گل‌بن»، «بزرگمهر» و نیز فضای سبز واقع در بزرگراه شهید ستاری از جمله محیط‌های تفریحی و زیبایی هستند که شهروندان و اهالی محله از آنها استفاده می‌کنند. محله شاهین همچنین از وجود حسینیه هیئت متوسلین به حضرت «ابوالفضل‌العباس» (ع)، مساجد «ثارالله»، «امام حسین» (ع) و «حضرت مهدی» (عج) بهره‌مند است. ۳ مجموعه ورزشی با داشتن رشته‌های مختلف، بخشی از سرانه ورزشی محله را به خود اختصاص داده است. از نظر وجود مراکز درمانی و بیمارستانی نیز این محله با ۲ بیمارستان فوق‌تخصصی «عرفان نیایش» و «امید»، یکی از بهترین محله‌های تهران از بابت خدمات پزشکی و درمانی به‌شمار می‌رود.

پرواز شاهین‌ها در آسمان محله
ناصر ابوالفتحی/ شهروند قدیمی محله

در محله شاهین هم‌چنین مراکز اداری و خدمت‌رسانی مهمی همچون ستاد معاینه‌فنی خودرو نیز وجود دارد. یکی از مشهورترین مراکز خرید محله شاهین، مجتمع تجاری «گلها» است. البته مراکز خرید دیگری نیز در این محدوده قرار دارند که به فراخور حال مشتریان محصولات متنوعی را عرضه می‌کنند. مراکز خرید «علی» و «سرای مهستان» واقع در خیابان جنت‌آباد از جمله آنها است. مدارس پسرانه این محله شامل راهنمایی غیردولتی «سما ۵»، مدرسه ابتدایی «آرهاشم» و مدرسه‌راهنمایی «شهید حمزه لو» و مدارس دخترانه شامل دبیرستان «۲۲ بهمن»، مدرسه‌راهنمایی «دکتر ایوب آزاد» و مدرسه ابتدایی «امام موسی کاظم» (ع) است.

  •  راه‌های دسترسی

ایستگاه اتوبوس ۳۵ متری گلستان و ایستگاه اتوبوس ۲۲ بهمن واقع در بزرگراه شهید ستاری از جمله ایستگاه‌های در دسترس و نزدیک به محله شاهین تهران است. هم‌چنین خط ۲۸۶ پایانه جنت‌آباد به پایانه مترو صادقیه در ایستگاه‌های ۲۸۵۰ شاهین و ایستگاه ۳۰۶۷ مدرسه، ۳۰۶۵ بیست متری گلستان و ۳۰۵۵ سی پنج متری گلستان توقف دارد و خط ۳۲۶ پایانه مترو چیتگر به همت ‌ـ شریعتی از ایستگاه ۲۸۵۰ شاهین عبور می‌کند. انواع تاکسی ویژه و تاکسی بی‌سیم نیز در این محدوده‌ تردد دارند. پمپ بنزین آبشناسان، سردارجنگل واقع در بزرگراه شهید همت و نیز جایگاه باغ فیض از جمله پمپ بنزین‌های در دسترس اهالی محله شاهین محسوب می‌شوند، اما پمپ بنزین آبشناسان به محله شاهین نزدیک‌تر است. هم‌چنین برای دسترسی به مترو، ایستگاه مترو ارم سبز در فاصله ۶ کیلومتری از محله شاهین قرار دارد و اهالی برای سفرهای درون‌شهری خود از این ایستگاه استفاده می‌کنند.

کد خبر 608919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha