یافته‌های یک بررسی جدید درازمدت نشان می‌دهد که حتی موارد خفیف کووید-۱۹ ممکن است به آسیب مغزی منجر شود.

brain

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز در این بررسی که بر روی ۷۸۲ نفر داوطلب انجام شد، بخشی از یک بررسی مداوم به نام Biobank در انگلیس است، شرکت‌کنندگان پیش از شروع پاندمی اسکن مغزی شده بودند. پژوهشگران پیش و پس از مقایسه از ۳۹۴ نفر مبتلای پیشین به کووید-۱۹ خواست برای اسکن مغزی دوباره مراجعه کنند و همین کار برای ۳۸۸ فرد داوطلب سالم هم انجام شد.

اغلب این مبتلایان پیشین کووید-۱۹ علائم خفیف تا متوسط بیماری را نشان داده بودند یا اصولا بی‌علامت بودند، اما ۱۵ نفرشان در نهایت بستری شده بودند. پژوهشگران در میان این بازماندگان کووید-۱۹ از دست رفتن «قابل‌توجه» ماده خاکستری در مناطقی از مغز شدند که مربوط به بویایی و چشایی هستند- یعنی شکنج پاراهیپوکامپی چپ، قشیر حدقه‌ای‌پیشانی چپ و اینسولای چپ.

به گفته این پژوهشگران که یافته‌هایشان را در گزارشی در سایت medRxiv پیش از داوری همتا منتشر کرده‌اند، برخی از این مناطق آسیب‌دیده مغز در این افراد در حافظه مربوط به تجربیات که واکنش‌های عاطفی را برمی‌انگیزند، دخالت دارند. این تغییرات در گروهی که دچار عفونت کروناویروس نشده بودند، مشاهده نشد.

این دانشمندان می‌گویند پژوهش بیشتری مورد نیاز است تا معلوم شود آیا این مبتلایان پیشین کووید-۱۹ در درازمدت نیز در توانایی به یادآوردن رویدادهای برانگیزاننده عواطف دچار اشکال باقی خواهند ماند یا نه.

این دانشمندان همچنین هنوز نمی‌دانند این از دست رفتن ماده خاکستری در نتیجه انتشار ویروس به مغز است یا به اثرات دیگر ناشی از بیماری مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 608708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha