مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از مطالعه و طراحی شبکه خطوط ویژه اتوبوسرانی که قابلیت تبدیل شدن به خطوط تندرو را دارند خبر داد.

شهریار افندی زاده گفت: این شبکه در مجموع شامل 10 خط ویژه اتوبوسرانی است که همه آنها می‌توانند به خطوط تندرو تبدیل شوند و مانند خط یک BRT حدفاصل تهرانپارس تا آزادی عمل کنند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران گفت: توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی با توجه به زمان بر بودن توسعه خطوط مترو و افزایش روز به روز ترافیک به عنوان یک راه حل زود بازده و بسیار اثر بخش مورد تاکید و توجه و دارای اهمیت است که در این میان خطوط تندرو با توجه به سرعت حرکت مورد توجه ویژه قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شبکه، خطوط ویژه اتوبوسرانی قابل ارتقا به خطوط تندرو است، اعلام کرد: این خطوط در مجموع حدود  155 کیلومتر بوده که اولین خط از شبکه مذکور به طول 18.7 کیلومتر هم اکنون به خط تندرو تبدیل شده و همه روزه بیش از 350 هزار نفر را جابه جا می‌کند.

وی ادامه داد: البته همچنان عملیات ترمیم و تکمیل این خط جهت یکسره و ایزوله کردن مسیر و افزایش سرعت حرکت ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک در مورد دومین خط این شبکه که قابلیت تبدیل به خط تندرو را دارد نیز گفت: خط دوم از میدان آزادی تا پایانه خاوران است که بیش از 18 کیلومتر طول دارد و به صورت خط ویژه هم اکنون عملیاتی شده، این خط به زودی مراحل تبدیل به خطوط تندرو (BRT) را طی خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطالعات خطوط 3، 4 و 5 این شبکه نیز صورت گرفته و طراحی این خطوط در دست اجرا است ، تصریح کرد: سومین خط ویژه این شبکه از پایانه علم صنعت آغاز شده و با عبور از بزرگراه رسالت ، خیابان آیت ، خیابان امامت ، 30 متری نیروی هوایی، بزرگراه بسیج به پایانه خاوران ختم می‌شود.

وی افزود: این خط حدود 14 کیلومتر طول دارد و با 15 ایستگاه برآورد شده به طور متوسط بیش از 170 هزار مسافر را در روز می تواند جابه جا کند.

دکتر افندی زاده در مورد جزئیات خط 4 این شبکه اظهار کرد: خط 4 خطی شمالی - جنوبی است که از پارک وی آغاز و با عبور از بزرگراه چمران، نواب، میدان بهمن، بزرگراه بعثت تا پایانه جنوب امتداد می‌یابد.

وی ادامه داد: طول این خط 21.5  کیلومتر است و با 16 ایستگاه برآورد جایه جایی بیش از 150 هزار مسافر برای آن در طی روز شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: از خطوط 6 تا 10 تنها کریدورهای اولیه مشخص شده و این خطوط در دست مطالعه قرار دارند.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید براینکه به طور حتم با احداث این خطوط و ایجاد امکانات، تعداد مسافران برآورد شده در هر خط افزایش می یابد، گفت: تجربه نشان داده با ایجاد خطوط ویژه مناسب و کار آمد اتوبوسرانی مسافران تاکسی ها و افرادی که با خودروی شخصی خود در شهر تردد می‌کنند نیز به تعداد مسافران اتوبوس افزوده می‌شوند.

وی خاطر با تاکید براین که تا پایان سال کلیه مطالعات مربوط به این خطوط  تکمیل می‌شود ، ابراز امیدواری کرد که با احداث خطوط ویژه جدید در کوتاه مدت بخشی از مشکلات ترافیک شهر کاهش یابد.

افندی زاده حداقل سرفاصله حرکت اتوبوس ها در این خطوط را 1 تا 2 دقیقه دانست و گفت: زمان انتظار در این خطوط باید به کمترین زمان کاهش یابد ، همان گونه که زمان سفر در صورتی که در مسیر این خطوط تقاطع همسطح و یا میدان وجود نداشته باشد حداقل 30 تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

وی افزود: برآورد اولیه در 5 خط نخست شبکه خطوط ویژه اتوبوسرانی حداقل 1 میلیون نفر جابه جایی در روز است که این رقم بسیار مناسب و قابل قبول بوده و می توان تا حد زیادی با امکانات کم تر ترافیک را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش سرعت اتوبوس‌ها در خطوط ویژه علاوه بر ایزوله کردن مسیر باید تقاطع‌های غیر همسطح در مسیر اتوبوس‌ها ایجاد شود و یا آنکه با استفاده از چراغ‌های اولویت‌دار توقف اتوبوس‌ها را به حداقل رساند و همچنین برای کاهش ازدحام مسافر اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های میانی از مبدا با ظرفیت تکمیل شده حرکت نکنند.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان، تصریح کرد: خطوط مترو اگرچه بهترین گزینه حمل ونقل عمومی هستند اما در کوتاه مدت نمی‌توانند مشکلات ما را حل کنند به همین دلیل باید برای رفع مشکلات در زمان کوتاه توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی و خطوط تندرو(BRT) مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 60868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز