یک بررسی جدید نشان می‌دهد دادن یک دوز اضافی واکسن کرونا ممکن است باعث حفاظت بیشتر در افراد گیرنده اندام پیوندی در برابر کووید-۱۹ شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از GMA گیرندگان اندام‌های پیوندی توپر مانند کلیه، کبد، قلب و ریه‌ها بخشی از گروه بزرگ‌تری از افراد دچار نقصان ایمنی هستند که دستگاه ایمنی ضعیف‌تری دارند. این افراد برخلاف پاسخ ایمنی شدید و حفاظت ایجادشده در افراد با دستگاه‌ ایمنی سالم، هنگامی که واکسن‌های کرونای از نوع mRNA به آنها تزریق می‌شود، پاسخ ایمنی ضعیفی نشان می‌دهند.

این مشاهدات بالینی شگفت‌آور نیستند، چرا که افراد دچار نقصان ایمنی در بررسی‌های واکسن‌های کرونای از نوع mRNA  وارد نشده بودند.

افرادی که پیوند عضو می‌شوند، به علت دریافت داروهای تنظیم‌کننده پاسخ ایمنی پس از پیوند، اعمال مکرر پزشکی و تماس‌های متعدد با کارکنان مراقبت بهداشتی بیشتر در معرض دچار شدن به کووید-۱۹ قرار دارند. چنین وضعیتی به همراه بی‌اثر بودن واکسیناسیون می‌تواند این بیماران در معرض عفونت‌های شدید و عوارض خطرناک قرار دهد.

اما پژوهشی جدید در بیمارستان دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که ممکن است راهی برای افزایش حفاظت در برابر کووید-۱۹ در این بیماران وجود داشته باشد: دادن یک دوز سوم واکسن کووید-۱۹.

این بررسی که نتایج آن در ژورنال «سالنام‌های پزشکی داخلی» منتشر شده است، سه بیمار دریافت‌کننده اندام پیوندی توپر را در جانز هاپکینز را پیگیری کرده است که دو دوز واکسن کرونای mRNA یعنی واکسن‌های فایزر یا مدرنا را دریافت کرده بودند. ایمنی در برابر کووید-۱۹ با آزمایش آنتی‌بادی تخمین زده شد و بر حسب میزان آنتی‌بادی‌های ضد کروناویروس یافت‌شده در خون بیماران از بدون ایمنی تا ایمنی بالا رده‌بندی شد.

بعد از تزریق دو دوز واکسن، ۸۰ درصد از بیماران دارای نقص ایمنی دارای هیچ آنتی‌بادی نبودند. ۲۰ درصد این بیماران نیز با میزان کم آنتی‌بادی در رده «ایمنی کم» قرار می‌گرفتند. با افزودن دوز سوم واکسن کرونا از نوع جانسون اند جانسون، فایزر یا مدرنا، میزان ایمنی در ۳۳ درصد افرادی که قبل در رده «بدون ایمنی» بودند و در ۱۰۰ درصد افراد در رده «ایمنی کم» افزایش یافت.

البته این پژوهشگران می‌گویند بررسی‌شان در روی حدود ۳۰ بیمار انجام شده است، نه به صورت کارآزمایی بالینی رسمی شامل ۲۰۰ بیمار با زمان‌بندی و اهداف نهایی استانداردشده، اما همین داده‌های مقدماتی بسیار امیدوارکننده هستند و این امید را ایجاد می‌کنند که دستگاه ایمنی بیماران پیوندشده نهایت خواهد توانست پاسخ موثری به واکسن ایجاد کند، هر چند لازم است کمی به آن مثلا با زدن دوز سوم واکسن یاری رسانده شود.

این پژوهشگران در عین حال یادآور می‌شوند که با وجودی که پاسخ به واکسن امیدوارکننده بود، میزان ایمنی از بیماری به بیمار دیگر متفاوت بود که احتمالا به نوع داروهای ضد رد پیوند بیمار و مدت زمان گذشته از پیوند عضو در فرد ارتباط داشت.

کد خبر 607878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha