افرادی که به علل متفاوت دچار نقصان دستگاه ایمنی بدن هستند، ممکن است درباره اثربخش بودن زدن واکسن کرونا دچار تردید باشند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس احتمالا واکسن کرونا در افرادی که دچار اختلال دستگاه ایمنی به اندازه افراد سالم موثر نیست، اما حتی در چنین وضعیتی این افراد تا حدودی در برابر عفونت کرونا محافظت می‌شوند.

برای همین است که واکسیناسیون برای افرادی که به علت دچار بودن به بیماری‌های مانند ایدز یا مصرف داروهای خاص دچار نقصان دستگاه ایمنی هستند، توصیه می‌شود. همانطور مهم است که افراد خانواده، دوستان و مراقبان چنین افرادی نیز واکسینه شوند، در  نتیجه احتمال انتقال ویروس از اطرافیانشان به آنها هم کاهش یابد.

از جمله افرادی که دچار نقصان دستگاه ایمنی هستند، می‌تواند به افراد HIV مثبت یا مبتلا به ایدز، افراد پیوند عضو شده، برخی بیماران دچار سرطان و افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و لوپوس نام برد.

واکسن‌های کرونا در شمارهای بزرگی از افراد دچار اختلال دستگاه ایمنی آزمایش نشده‌اند. اما داده‌های محدودی که در دست است و تجربه‌های پیشین با واکسن آنفلوانزا و ذات‌الریه  نشان می‌دهند که واکسن‌ها در این افراد دارای نقصان ایمنی مانند افراد دیگر به خوبی عمل نمی‌کنند. این امر به معنای آن است که افرادی که دستگاه ایمنی ضعیف‌شده دارند، باید حتی پس از واکسیناسیون به رعایت احتیاطاتی مانند ماسک زدن و اجتناب از تجمعات بزرگ ادامه دهند.

«شبکه ملی فراگیر سرطان» آمریکا می‌گوید گرچه اغلب افراد دچار سرطان باید در اولین فرصت واکسینه شود، اما افرادی که برای درمان برخی از انواع سرطان با شیوه پیوند سلول بنیادی یا  CAR T cell درمان می‌شوند، باید دست کم سه ماه پس از این درمان صبر کنند و بعد واکسیناسیون انجام دهند. این تاخیر برای این است که واکسن‌ها حداکثر تاثیر را داشته باشند.

پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که در بیماران پیوند عضو شده آیا لازم است یک دوز اضافی واکسن تزریق شود تا اثربخشی واکسن بیشتر شود یا نه.

دستورالعمل در فرانسه این است که افراد دچار نقصان ایمنی مانند افرادی که پیوند عضو شده‌اند و داروهای ضد رد پیوند دریافت می‌کنند، سه دوز واکسن کرونا دریافت کنند. در اسرائیل هم اخیرا دادن یک دوز اضافی واکسن فایزر به بیماران پیوند عضو شده و سایر افراد دچار ضعف دستگاه ایمنی شروع شده است.

در آمریکا هنوز دولت درباره دادن دوز اضافی واکسن به این گروه بیماران تصمیمی نگرفته است، اما برخی از بیماران شخصا این کار را انجام داده‌اند.

کد خبر 614685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha