این‌روزها دانش‌آموزانی که پایه‌ی نهم را تمام کرده‌اند، روزهای مهم انتخاب رشته را تجربه می‌کنند و با توجه به علایق و استعدادهایشان و البته با راهنمایی یک مشاور تحصیلی، می‌توانند رشته‌ی مناسبی را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنند.

خودتان رشته‌ی تحصیلی‌تان را  انتخاب کنید

«مسعود شکوهی»، مدیرکل مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی را کاری مشارکتی می‌داند. درواقع براساس گفته‌های شکوهی در انتخاب رشته، علاوه بر ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش‌آموز (۳۵ امتیاز)، وضعیت مشاوره‌ای (۶۵ امتیاز)، بررسی و پی‌گیری می‌شود و در مرحله‌ی ارزیابی نظر دانش‌آموز تا ۱۰ امتیاز تأثیر دارد.
شکوهی با اشاره به این‌که آزمون توانایی انتخاب‌رشته ۱۵ امتیاز دارد، می‌گوید: «آزمون رغبت به تحصیل در هریک از رشته‌های تحصیلی ۱۵ امتیاز برای دانش‌آموز جذب می‌کند. معلم هردانش‌آموز نیز در هنگام انتخاب رشته می‌تواند تا ۱۰ امتیاز در هدایت تحصیلی مؤثر باشد.»
بنا بر این گزارش، مشاور در فرآیند انتخاب رشته تا حد ۱۰ امتیاز امکان نظردهی دارد و والدین در انتخاب رشته‌ی فرزندان خود به اندازه‌ی پنج  امتیاز نظر می‌دهند.
به گفته‌ی مدیرکل مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که مشاور در مسیر انتخاب رشته تحصیلی، اجباری  به دانش‌آموز قائل نمی‌کند و هردانش‌آموز می‌تواند بر اساس ویژگی‌های رفتاری و توانایی‌های خود با پیشنهاد مشاور (تکمیل فرم شش هدایت تحصیلی)، رشته‌ی‌ خود را انتخاب ‌کند.
براساس این گزارش دانش‌آموزانی که خودشان رشته‌ی تحصیلی را انتخاب نکنند، از طرف وزارت آموزش و پرورش برای رشته‌های گوناگون انتخاب خواهند شد.

کد خبر 607800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha