رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در صورت تامین‌ نشدن دوز دوم واکسن کرونا، از واکسن‌های داخلی با پلتفرم مشابه خارجی تزریق خواهد شد. 

واکسن کرونا - سالمندان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین وضعیت تولید داخلی واکسن‌های کرونا با تاکید بر اینکه در حال حاضر واکسن برکت به فاز تولید انبوه رسیده و آمادگی دارد در واکسیناسیون کشوری قرار گیرد، افزود: این واکسن تا مهرماه امسال به تدریج در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار خواهد گرفت و تا آبان‌ماه گروه دوم واکسن‌های داخلی عرضه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۸ واکسن در دستور کار تولید قرار می‌گیرند، یادآور شد: واکسن دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در هفته جاری مجوز کمیته اخلاق را دریافت خواهد کرد و این واکسن نیز به لیست واکسن‌های ایرانی کرونا اضافه خواهد شد.

قانعی ادامه داد: علاوه بر اینها، تا ۲ هفته آینده واکسن شرکت اسوه مجوز دریافت خواهد کرد و وارد مطالعات بالینی می‌شود.

به گفته وی، واکسن‌هایی که وارد مطالعات بالینی می‌شوند، ۵ ماه زمان نیاز دارند که وارد فاز تولید شوند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری با اشاره به تدابیر اندیشیده‌شده برای رفع کمبود دوز دوم واکسن کرونا، گفت: کمبود دوز دوم واکسن کرونا به دلیل بدعهدی‌ها و عمل نکردن طرف مقابل به تعهدات خود بوده است و در این زمینه در کمیته ملی واکسن مذاکرات مفصلی صورت گرفت. در این مورد چند نکته وجود دارد.

وی ادامه داد: مشاهدات نشان می‌دهد که تزریقِ تنها یک دوز واکسن کرونا موجب کاهش احتمال مرگ می‌شود. به این معنا که افرادی که یک دوز را دریافت کنند، در صورت ابتلا به کرونا جان خود را از دست نخواهند داد و این برای کشور مهم است. 

قانعی اضافه کرد: از سوی دیگر، زمانی که در واکسن دوز اول از پلتفرمی استفاده شده، می‌توان دوز دوم را از مشابه پلتفرم دوز اول که در داخل تولید شده است، تزریق کرد. به عنوان مثال، اگر در دوز اول واکسن سینوفارم تزریق شده که مبتنی بر پلتفرم ویروس غیرفعال است، برای دوز دوم می‌توان واکسن شرکت برکت را که مبتنی بر همین پلتفرم است و کیفیت آن بهتر از نوع چینی است، تزریق کرد.

عضو پیوسته و رئیس گروه آینده‌نگری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه تزریق دوز دوم از واکسن برکت هیچ اشکالی از نظر علمی ایجاد نخواهد کرد، ادامه داد: برای دوز دوم و یادآوری واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک نیز می‌توان واکسن تولیدشده در انستیتو پاستور ایران را تزریق کرد و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

قانعی با اشاره به بدعهدی کشورهای سفارش‌گیرنده واکسن گفت: کشورهایی که درخصوص تحویل واکسن به ایران تعهد داشتند، پول واکسن را دریافت کردند، ولی آن را تحویل ندادند و در این زمینه بدقولی شده است. البته با مذاکرات صورت‌گرفته قول دادند که واکسن درخواستی ما را تامین کنند و در صورتی که این واکسن‌ها تامین شود، از همان نوع تزریق شده به افراد زده می‌شود، در غیر این صورت دوز یادآوری از نوع دیگری تزریق می‌شود و این امر مشکلی از نظر علمی ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: استفاده از دو نوع واکسن در تزریق اول و دوم به آزمون نیاز ندارد، چراکه هر دو نوع واکسن بر اساس یک پلتفرم تولید شده‌اند و هر دو شکل تولید آن یکی است و به آزمون علمی نیاز نیست.

قانعی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبات افرادی که دوز اول را دریافت کنند، تا ۳ ماه فرصت دارند دوز بعدی را دریافت کنند، بیان کرد: از سوی دیگر، باید یادآوری شود که در مهر ماه امسال به اندازه کافی واکسن داریم.

کد خبر 607716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha