مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو خراسان شمالی گفت: ظروف مسی که برای پخت و پز استفاده می شود باید قلع اندود شوند.

ظرف مسي - آشپزخانه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حسن براتی‌زاده مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو خراسان شمالی اظهار کرد: استفاده از ظروف مناسب برای پخت‌وپز، نگهداری و سرو مواد مواد غذایی، اهمیت ویژه‌ای به منظور حفظ سلامت و بهداشت در تغذیه دارد.

وی بیان کرد: برخی از ظروف با آزاد کردن یون‌ها و ترکیبات مختلفی که در جنس، رنگ، لعاب آنها به کار رفته است، موجب ایجاد اثرات سوئی بر بدن می‌شوند، بنابراین علاوه بر کیفیت و طعم مواد غذایی، نوع ظرفی که برای پخت، نگهداری و مصرف مواد غذایی استفاده می‌شود نیز به همان اندازه مهم است.

دکتر براتی‌زاده در خصوص ظروف مسی گفت: این ظروف باید قلع اندود شده باشد و استفاده زیاد و یا پخت غذاهای اسیدی و ترش در این ظروف موجب از بین رفتن لایه رویی ظروف مسی می‌شود، لذا هر چند وقت یکبار باید قلع اندود شوند، در غیر این صورت مس وارد غذا شده و با ترکیبات غذا وارد فعل و انفعالات شیمیایی می‌شود و در درازمدت اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل قیمت ارزان‌تر سرب، برای اندود کردن ظروف مسی از سرب به جای قلع استفاده می‌شود که خطر مسمومیت با سرب را به دنبال خواهد داشت.

دکتر براتی‌زاده با بیان اینکه چدن‌ها، خانواده‌ای از آلیاژهای فلزی هستند که به طور عمده از آهن، کربن و سیلیسیم تشکیل می‌شوند، گفت: ظروف چدن اصلی کمیاب و گران هستند، لذا بسیاری از ظروف که به نام چدنی عرضه می‌شوند، در حقیقت آلومینیوم فشرده هستند که با فرآیند ریخته‌گری تهیه می‌شوند.

وی افزود: ظروف چدن اصل سنگین هستند و آهن ربا به آن می‌چسبد و در صورتی که با نیروی زیاد و از ارتفاع بلند به زمین بیفتند، می‌شکنند.

دکتر براتی‌زاده سپس به ظروف تفلون اشاره کرد و گفت: این ظروف با ماده‌ای به نام پلی تترا فلوئوراتیلن پوشش داده می‌شود که مقاومت حرارتی بالایی دارد و مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل اسیدها و بازها دارد اما در ساخت آنها از فلز سنگین کادمیوم استفاده می‌شود که در درازمدت با ورود تدریجی آن به غذا برای سلامتی مضر است. در صورت استفاده از ظروف غیراستاندارد و ظروفی که دوباره تفلون کاری شده‌اند این احتمال بیشتر است.

کد خبر 607686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha