همشهری آنلاین: مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری‌اسلامی‌ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهوری دو کشور ایران و ترکیه برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا، محمود احمدی‌نژاد در این مذاکرات با اشاره به این‌که ایران و ترکیه دو کشور بزرگ و قدرتمند با سابقه فرهنگی و توانمندی بالا هستند تاکید کرد همکاری دو ملت هم به نفع دو کشور و هم به نفع صلح و امنیت و پیشرفت منطقه است.

رئیس‌جمهور کشورمان روابط دو کشور را پایدار و رو به گسترش دانست و با اشاره به همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف به ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری گفت ما آماده جهش در این عرصه‌ها هستیم و ما آماده هستیم حجم روابط تجاری را تا چهار سال آینده تا سقف 20 میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی همچنین گروه‌های تروریستی و مساله قاچاق مواد مخدر را به ضرر همه بشریت و کشورهای منطقه دانست و تاکید کرد ما باید در راه مبارزه با گروه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با بیان این که در زمینه همکاری‌های دو جانبه هیچ محدودیتی وجود ندارد گفت ما پیشرفت و امنیت ترکیه را پیشرفت و امنیت ایران می‌دانیم و مطمئن هستیم دولت و ملت ترکیه نیز از پیشرفت و امنیت کشورمان خوشحال می‌شوند.

احمدی نژاد تاکید کرد ما خواهان توسعه روابط دو جانبه و پایدار با ترکیه هستیم.
بر پایه این گزارش؛ رئیس جمهور در ادامه به هزینه‌هایی که جمهوری‌اسلامی ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر می‌پردازد اشاره کرد و گفت اکنون تولید مواد مخدر در افغانستان بعد از اشغال چند برابر شده است که این افزایش تولید منطقه و بشریت را به فساد و تباهی می‌کشاند.

وی افزود همکاری ایران و ترکیه به ویژه در قالب کمیته مشترک امنیتی برای ریشه‌کن کردن قاچاق مواد مخدر و تروریسم بسیار مفید خواهد بود.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با استقبال از گسترش همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرد مناسبات فی‌مابین با اراده مسئولان عالی رتبه دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه در عرصه نفت ، گاز ، انرژی ، برق و حمل و نقل توسعه یابد.

احمدی نژاد دیدگاه‌های دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و جهانی را مشترک و نزدیک به هم خواند و درباره مسایل جاری در عراق گفت امنیت و یکپارچگی عراق به نفع منطقه و به نفع ایران و ترکیه است.

وی افزود ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه بزرگ عراق باید کمک کنند تا دولت عراق مسئولیت امنیت کشورش را برعهده گیرد.

رئیس جمهور ایران اضافه کرد نباید به قدرت‌های بزرگ اجازه داد امور داخلی عراق دخالت کنند.

احمدی نژاد درباره اوضاع افغانستان گفت بر خلاف ادعای اشغالگران، شرایط در این کشور به سمت امنیت و ثبات پیش نمی‌رود.

وی حضور نیروهای اشغالگر در افغانستان را سیاستی کاملا اشتباه خواند و گفت نیروی اشغالگر، مردم افغانستان و منطقه را نمی‌شناسد و متاسفانه آنان به بیراهه می‌روند.

رئیس جمهور ایران همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی را خوب توصیف کرد و گفت همکاری ایران و ترکیه در گروه دی هشت و اکو زمینه ساز توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه است و مقامات عالی دو کشور می‌توانند ضمن استفاده از ظرفیت‌های موجود در این سازمان ها، جایگاه آن را در منطقه ارتقا دهند.

بر پایه این گزارش؛ رئیس جمهور ترکیه هم در این مذاکرات روابط دو کشور را مستحکم دانست و با بیان این که با سفر دکتر احمدی‌نژاد به ترکیه فصل جدیدی از روابط دو جانبه گشوده خواهد شد گفت ایران و ترکیه دو کشور بزرگ منطفه هستند که همکاری‌های مشترک آن‌ها می‌تواند هم به نفع دو ملت و هم به نفع ملت‌های منطقه باشد.

عبدالله گل پس از اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور با ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های اقتصادی ابراز امیدواری کرد مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف و با محوریت کمیسیون مشترک اقتصادی ارتقا‌یابد.

وی همچنین با تشریح آخرین اوضاع منطقه تاکید کرد ترکیه خواهان ثبات، تمامیت ارضی و امنیت در عراق و افغانستان است.

رئیس جمهور ترکیه افزود ترکیه با همه گروه‌های عراقی روابط دارد و علاقه‌مند است همه گروه‌ها با وحدت و همبستگی برای صلح و ثبات و امنیت کشورشان تلاش کنند.

وی در ادامه به مساله ترور و قاچاق مواد مخدر در منطقه اشاره کرد و گفت ترکیه مصمم است تا این معضل را در منطقه ریشه‌کن کند و همکاری کشورهای منطقه به ویژه ایران و ترکیه و عراق می‌تواند در رفع این معضل بسیار پر ثمر باشد. 

کد خبر 60643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز