نیلوفر نیک‌بنیاد: اوایل خرداد هرسال، دوست‌داران ادبیات کودک و نوجوان منتظرند تا نهادهای منتخب، نامزدهای خود را برای جایزه‌ی جهانی یادبود آسترید لیندگرن انتخاب کنند.

قبل از این‌که نامزدهای امسال را با هم بررسی کنیم، بهتر است چند عبارت مبهم در جمله‌ی قبلی را توضیح بدهیم.

ماجرای یک نامزدی کاملا ادبی!
اولی‌اش «جایزه‌ی جهانی یادبود آسترید لیندگرن» است. این جایزه هرسال از طرف دولت سوئد برگزار می‌شود و به یک فرد یا سازمان که فعالیت ویژه‌ای در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان داشته باشد تعلق می‌گیرد. جایزه‌ی آسترید لیندگرن یکی از بزرگ‌ترین و البته گران‌ترین جایزه‌های ادبی در دنیاست و به برنده، مبلغ پنج میلیون کرون سوئد اهدا می‌کند.
دومین عبارتی که شاید برایتان غریبه باشد «نهادهای منتخب» است. از طرف عوامل این جایزه در هرکشور، نهاد یا نهادهایی برای معرفی نامزدهای نهایی انتخاب شده‌اند. در ایران چهار نهاد مسئولیت دارند هرسال نامزدهای خود را انتخاب کنند: «شورای کتاب کودک»، «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان».

ماجرای یک نامزدی کاملا ادبی!
و بالأخره می‌رسیم به نامزدهای جایزه‌ی آسترید لیندگرن در سال ۲۰۲۲ میلادی.
در روزهای اخیر شورای کتاب کودک برای دومین‌بار «جمشید خانیان» را به‌عنوان نویسنده و «عبدالحکیم بهار» را به‌عنوان مروج کتاب و کتاب‌خوانی نامزد کرد.
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز «فریدون عموزاده‌خلیلی» را به‌عنوان نویسنده و «شهلا افتخاری» را به‌عنوان ترویج‌دهنده‌ی کتاب و کتاب‌خوانی معرفی کرد.
سومین نهاد، یعنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «حمیدرضا شاه‌آبادی» را در بخش نویسندگان و «کتاب‌خانه‌های سیار کانون» را در بخش «ترویج کتاب‌خوانی» نامزد کرد.

ماجرای یک نامزدی کاملا ادبی!
اما مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان هنوز نامزدهای خود را معرفی نکرده است.
هرسه نویسنده‌ی منتخب، یعنی فریدون عموزاده‌خلیلی، جمشید خانیان و حمیدرضا شاه‌آبادی، به‌جز افتخارات داخلی و خارجی فراوانی که در طول دوره‌ی کاری خود کسب کرده‌اند، سال‌هاست برای کودکان و نوجوانان ایرانی قلم می‌زنند و با آثارشان ارزش بیش‌تری به ادبیات کودک و نوجوان ایران اضافه می‌کنند.

ماجرای یک نامزدی کاملا ادبی!
هم‌چنین هرسه شخص و سازمانی که در بخش ترویج کتاب‌خوانی انتخاب شده‌اند، یعنی عبدالحکیم بهار، شهلا افتخاری و کتاب‌خانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در رساندن کتاب به کودکان محروم ایران و تأسیس کتاب‌خانه در بخش‌های دورافتاده‌ی کشور نقش پررنگی داشته‌ و دارند.

ماجرای یک نامزدی کاملا ادبی!
اگرچه بین نامزدهای انتخابی چهار نهاد بالا اشتراکی وجود ندارد، اما برنده‌شدن هرکدام از آن‌ها می‌تواند افتخاری بزرگ برای خودشان و برای کشورمان باشد. به همین دلیل همه‌ی دوست‌داران ادبیات کودک و نوجوان بی‌صبرانه منتظرند تا هیئت داوران جایزه‌ی جهانی آسترید لیندگرن در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، یکی از اسامی بالا را به عنوان برنده اعلام کند و این‌بار مدال این جایزه بر سینه‌ی ایران بتپد.

ماجرای یک نامزدی کاملا ادبی!

کد خبر 604962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha