پایش سواحل مازندران توسط منجیان غریق امسال قرار است هوشمند باشد که شکل جدیدی از مدیریت سواحل و شناگاه‌ها محسوب می‌شود.

ناجی غریق

همشهری آنلاین – اشکان جهان‌آرای:

هر ساله با آغاز خرداد حضور مسافران و گردشگران در سواحل مازندران افزایش می‌یابد و سفرهای دوستداران شنا در دریا نیز آغاز می‌شود. بخش زیادی از این افراد تمایل زیادی به شنا در دریا دارند و به همین دلیل و با هدف برقراری امنیت برای دوستداران شنا در دریا، هر سال طرح‌های سالم‌سازی دریا در نقاط مختلف ساحلی مازندران برپا می‌شود. علاوه بر این طرح‌های سالم‌سازی در همه نقاط ساحلی مازندران نیز منجیان غریق از سوی هیأت نجات غریق استان مستقر می‌شوند تا درصورت بروز حادثه خدمات امدادی لازم را ارائه دهند. پارسال با وجود محدودیت‌های کرونایی برای جلوگیری از افزایش تعداد غرق‌شدگان، طرح‌های سالم‌سازی برپا شد و بیش از ۱۵۰۰ منجی غریق در سواحل این استان حضور یافتند. امسال نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است حدود 2هزار منجی غریق در طول سواحل مازندران از گلوگاه تا رامسر حضور یابند. اما آغاز رسمی فعالیت طرح‌های سالم‌سازی دریا منوط به صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کروناست که به‌گفته رئیس هیأت نجات غریق مازندران هنوز این مجوز صادر نشده. اما حدود ۶۰۰ منجی غریق در نقاط مختلف ساحل استان حضور یافته‌اند تا درصورت بروز حادثه خدمات امدادی را ارائه دهند. یکی از تفاوت‌های مهم ارائه خدمات امدادی در سواحل مازندران و مدیریت شناگاه‌های مازندران، اجرای پروژه سامانه جامع مدیریت و کنترل هوشمند نوار ساحلی این استان است که توسط هیأت نجات غریق مازندران با حمایت استانداری و فدراسیون نجات غریق انجام شد و قرار است امسال برای نخستین بار در کشور انجام شود. نقی کریمیان، رئیس هیأت غواصی و نجات غریق مازندران در گفت‌وگو با همشهری به پرسش‌هایی درباره طرح‌های سالم‌سازی دریا و خدمات امدادی در سواحل مازندران برای هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

پایش سواحل مازندران از امسال هوشمند می‌شود

طرح‌های سالم‌سازی دریا معمولا از اول خرداد برپا می‌شدند، اما امسال مانند پارسال منتظر صدور مجوز هستید. با توجه به در پیش‌بودن تابستان، برنامه‌ای برای پایش سواحل پیش از برپایی طرح‌های سالم‌سازی دارید؟
بله. ما براساس وظایف ذاتی هیأت نجات غریق از قایقران‌ها و جت‌رانان و عواملی که در ساحل کار می‌کنند خواستیم حواس‌شان به سواحل و مسافران باشد. این افراد دوره‌دیده هستند و با هیأت همکاری دارند. از اول خرداد تاکنون ۱۵ غریق توسط همین افراد نجات یافتند.

امسال هم غریق داشتیم؟
متأسفانه از ابتدای خرداد تاکنون 3نفر غرق شدند؛ یک نفر در جویبار و 2نفر در محمودآباد. ۱۹‌اردیبهشت هم 2نفر در بابلسر وارد دریا شدند و جان باختند. در مجموع تا پیش از آغاز رسمی فعالیت طرح‌های سالم‌سازی از ابتدای سال 5غریق در مازندران داشتیم.

سال گذشته وضعیت چطور بود؟
خوشبختانه در ادامه روند کاهشی تعداد غرق‌شدگان که طی سال‌های اخیر در مازندران شاهد بودیم، سال گذشته در مجموع ۴۷نفر در شناگاه‌های مازندران غرق شدند که متأسفانه ۲۸ نفر از آنها خارج از ساعت کاری منجیان وارد دریا شده بودند.

امسال چند نجات غریق در سواحل استان حضور می‌یابند؟
درصورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای برپایی طرح‌های سالم‌سازی، امسال تقریبا حدود 2هزار منجی غریق در سواحل حضور خواهند یافت؛ حدود ۹۰۰ نفر در سواحل، حدود ۵۰۰‌نفر در داخل طرح‌های سالم‌سازی و حدود ۵۰۰ نفر هم در نوار ساحلی مجموعه‌های رفاهی و تفریحی متعلق به نهادها و بخش خصوصی.

زیرساخت‌های برپایی طرح‌های سالم‌سازی فراهم شده است؟
در مازندران ۹۷ نقطه شناسایی‌شده برای برپایی طرح سالم‌سازی داریم. فعلا بابلسر تنها شهرستانی است که کاشت میله‌ها را آغاز کرده تا درصورت صدور مجوز، طرح‌های سالم‌سازی در سواحل این شهرستان آغاز شود. به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط کرونایی کنونی و صدور مجوز بسیاری از مجموعه‌های رفاهی و تفریحی، مجوز برپایی طرح‌های سالم‌سازی نیز تا چند روز آینده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شود.

درباره هوشمندسازی پایش سواحل توضیح بیشتری بدهید. قرار است چه اتفاقی در این زمینه بیفتد؟
پروژه سامانه جامع مدیریت و کنترل هوشمند نوار ساحلی مازندران یک مجموعه برنامه طراحی شده است که در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.
این پروژه شامل به‌کارگیری مچ‌بندهای هوشمند ویژه منجیان غریق، قایقرانان و جت‌رانان و راه‌اندازی اپلیکیشن «دریای امن» ویژه گردشگران است که از طریق سامانه مدیریت و کنترل هوشمند نوار ساحلی مازندران برای تسریع و تسهیل عملیات امداد و نجات و راهنمایی گردشگران به مناطق امن شنا طراحی شده و به‌زودی رونمایی می‌شود. یک سامانه تحت وب نیز طراحی و راه‌اندازی شده که تمام طول ساحل مازندران به وسیله آن پایش می‌شود. در بخش سامانه تحت وب مدیریتی با تهیه سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) نوار ساحلی، همه عارضه‌های نوار ساحلی استان ازجمله نهادها، ارگان‌ها، هتل‌ها، متل‌ها، مجتمع‌های رفاهی و تفریحی، شهرک‌های خصوصی، کلوپ‌ها، اسکله‌ها، سنگچین‌ها، طرح‌های ساماندهی دریا، پایگاه‌های امداد و نجات، بیمارستان‌ها و مراکز پلیس با اطلاعات توصیفی به‌صورت لایه‌بندی شده، برای برنامه‌ریزی‌های مؤثر در حوزه ساماندهی سواحل ثبت شده است.

مچ‌بندهای هوشمند منجیان غریق چه کاربردی دارند؟
مچ‌بندهای هوشمند مجهز به مکان‌یاب GPS، دکمه ارسال هشدار SOS و دوربین هستند و قابلیت ارسال پیام صوتی و برقراری تماس صوتی یا تصویری را دارند. در این سامانه برای هوشمندسازی نظارت بر فعالیت منجیان غریق، اطلاعات همه منجیان غریق، قایقرانان و جت‌رانان فعال مستقر در نوار ساحلی ثبت می‌شود و به‌صورت آنلاین در محدوده جغرافیایی زیرپوشش، کنترل می‌شوند و درصورت قرارگیری در شرایط بحرانی می‌توانند از طریق ارسال هشدار با مچ‌بند هوشمند خود، فرماندهی کنترل مرکزی را متوجه وضعیت بحرانی کنند و به‌صورت هوشمند از حمایت نیروهای کمکی برای ارتقای امنیت خود و گردشگران، بهره‌مند شوند. یک مرکز مانیتورینگ سواحل را در بابلسر راه‌اندازی کردیم که ساخت آن تکمیل شده و به‌زودی افتتاح می‌شود. همه بسترهای ارتباطی اعم از سامانه تحت وب، اپلیکیشن دریای امن و مچ‌بندهای هوشمند منجیان به این مرکز متصل هستند. کار این مچ‌بندها برقراری ارتباط مختصاتی، صوتی و تصویری بین منجیان و مرکز است. در هر نقطه‌ای که حادثه‌ای رخ دهد منجی با زدن یک کلید روی مچ‌بند دوربین و میکروفون مچ‌بند را فعال می‌کند و هنگام امدادرسانی همکاران در مرکز مانیتورینگ تمام جزئیات حادثه را رصد می‌کنند.
 
گفتید یک اپلیکیشن ویژه گردشگران هم طراحی شده است؛ درباره آن هم توضیح می‌دهید.
اپلیکیشن دریای امن مازندران ویژه گردشگران که قابلیت نصب روی تلفن همراه را دارد با اتصال به بانک اطلاعاتی سامانه تحت وب مدیریتی، گردشگران را برای استفاده از مکان‌های امن شنا و طرح‌های ساماندهی دریا، مناطق شنا ممنوع، مراکز تفریحی ساحلی، درمانگاه‌ها و همچنین وضعیت آب و هوا و وضعیت دریا راهنمایی می‌کند.
این سامانه قابلیت اتصال به ارگان‌های امدادرسان ازجمله مرکز فوریت‌های پزشکی اورژانس و نیروی انتظامی را نیز دارد. به محض اینکه مسافر وارد محدوده مازندران شود پیامکی با نام دریای امن حاوی لینک دریافت و نصب اپلیکیشن به گوشی او فرستاده می‌شود تا سامانه را روی گوشی نصب کند.
پس از نصب نیز می‌تواند از خدمات راهنمایی مناطق امن ساحلی و اطلاعات مرتبط با سواحل استان و زیرساخت‌های خدماتی و امدادی باخبر شود. اما مهم‌ترین کاربرد در برنامه ارتقای این پروژه، قابلیت ارسال هشدار تقاضای امداد از سوی گردشگر از طریق اپلیکیشن دریای امن مازندران به سیستم فرماندهی و کنترل مرکزی است.

همه این زیرساخت‌ها قابل بهره‌برداری هستند؟
بله. پروژه را با جزئیات در وزارت کشور برای مسئولان ستاد ساماندهی سواحل کشور اجرا کردیم. چندی پیش سامانه جامع مدیریت و کنترل هوشمند نوار ساحلی مازندران از طریق ارتباط بین سامانه و مچ‌بند و ارتباط تصویری با نیروهای مستقر در ساحل با نمایش گردشگران در دریا و مصاحبه با یک گردشگر به‌نمایش گذاشته شد. امیدواریم امسال با استفاده از این سامانه و هوشمندسازی پایش سواحل، شاهد کاهش تعداد غرق‌شدگان باشیم.

امسال چند نجات غریق در سواحل استان حضور می‌یابند؟

در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای برپایی طرح‌های سالمسازی، امسال تقریبا نزدیک به دو هزار منجی غریق در سواحل حضور خواهند یافت. حدود ۹۰۰ نفر در سواحل، حدود ۵۰۰ نفر در داخل طرح‌های سالمسازی و نزدیک به ۵۰۰ نفر هم در نوار ساحلی مجموعه‌ها رفاهی و تفریحی متعلق به نهادها و بخش خصوصی.

پایش سواحل مازندران از امسال هوشمند می‌شود

زیرساخت‌های برپایی طرح‌های سالمسازی فراهم شده است؟

در مازندران ۹۷ نقطه شناسایی شده برای برپایی طرح سالمسازی داریم. فعلا بابلسر تنها شهرستانی است که کاشت میله‌ها را آغاز کرده تا در صورت صدور مجوز، طرح‌های سالمسازی در سواحل این شهرستان آغاز به کار کند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کرونایی کنونی کشور و صدور مجوز بسیاری از مجموعه‌های رفاهی و تفریحی، مجوز برپایی طرح‌های سالمسازی نیز تا چند روز آینده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شود. در هر حال هیئت نجات غریق آماده ارائه خدمات امدادی است. به ویژه برای امسال که طرح ساحل هوشمند و دریای امن را برای پایش سواحل داریم.

درباره هوشمندسازی پایش سواحل توضیح بیشتری بدهید. قرار است چه اتفاقی در این زمینه بیفتد؟

پروژه سامانه جامع مدیریت و کنترل هوشمند نوار ساحلی استان مازندران یک مجموعه برنامه طراحی شده است که در مرحله بهره‌برداری قرار دارد. هفته گذشته در نشست با مقامات عالی وزارت کشور و اعضای ستاد ساماندهی سواحل کشور این طرح به صورت آزمایشی فعال شد و مورد استقبال مسئولان کشور قرار گرفت.

این پروژه شامل به کارگیری مچ‌بندهای هوشمند ویژه منجیان غریق، قایقرانان و جت‌رانان و راه‌اندازی اپلیکیشن «دریای امن» ویژه گردشگران است که از طریق سامانه مدیریت و کنترل هوشمند نوار ساحلی استان مازندران برای تسریع و تسهیل عملیات امداد و نجات و راهنمایی گردشگران به مناطق امن شنا در راستای کاهش غرق شدگی طراحی شده و به زودی رونمایی می‌شود.

یک سامانه تحت وب نیز طراحی و راه‌اندازی شده که تمام طول ساحل مازندران به وسیله آن پایش می‌شود. در بخش سامانه تحت وب مدیریتی با تهیه سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) نوار ساحلی، همه عارضه‌های نوار ساحلی استان از جمله نهادها، ارگان‌ها، هتل‌ها، متل‌ها، مجتمع‌های رفاهی و تفریحی، شهرک‌های خصوصی، کلوپ‌ها، اسکله‌ها، سنگچین‌ها، طرح‌های ساماندهی دریا، پایگاه‌های امداد و نجات، بیمارستان‌ها و مراکز پلیس با اطلاعات توصیفی به صورت لایه‌بندی شده، برای برنامه‌ریزی‌های موثر در حوزه ساماندهی سواحل ثبت شده است.

مچ‌بندهای هوشمند منجیان غریق چه کاربردی دارند؟

مچ‌بندهای هوشمند مجهز به مکان‌یاب GPS، دکمه ارسال هشدار SOS و دوربین هستند و قابلیت ارسال پیام صوتی و  برقراری تماس صوتی یا تصویری دارند. در این سامانه برای هوشمندسازی نظارت بر فعالیت منجیان غریق، اطلاعات همه منجیان غریق، قایقرانان و جت‌رانان فعالِ مستقر در نوار ساحلی ثبت می‌شود و به صورت آنلاین در محدوده جغرافیایی زیر پوشش کنترل می‌شوند و در صورت قرارگیری در شرایط بحرانی می‌توانند از طریق ارسال هشدار با مچ‌بند هوشمندِ خود، فرماندهی کنترل مرکزی را متوجه وضعیت بحرانی کرده و به صورت هوشمند از حمایت نیروهای کمکی برای ارتقاء امنیت خود و گردشگران، بهره‌مند شوند.

یک مرکز مانیتورینگ سواحل را در بابلسر راه‌اندازی کردیم که ساخت آن تکمیل شده و به زودی افتتاح می‌شود. همه بسترهای ارتباطی اعم از سامانه تحت وب، اپلیکیشن دریای امن و مچ‌بندهای هوشمند منجیان به این مرکز متصل هستند. کار این مچ‌بندها برقراری ارتباط مختصاتی، صوتی و تصویری بین منجیان و مرکز است. در هر نقطه‌ای که حادثه‌ای رخ هد منجی با زدن یک کلید روی مچ‌بند دوربین و میکروفون مچ‌بند را فعال می‌کند و در هنگام امدادرسانی همکاران در مرکز مانیتورینگ تمام جزئیات حادثه را رصد می‌کنند و حتی مشاوره می‌دهند. آن هشدار همزمان به نزدیک‌ترین گروه‌های امدادی هم ارسال می‌شود. این طرح را به صورت آزمایشی اجرا کردیم و اکنون آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 604897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha