در عصر یکی از روزهای آخرین ماه از فصل بهار، خیابان کم‌عرض «طوس» در محدوده «۲۰ متری جی» که متراکم از ساختمان‌های فرسوده و آجری است، به محلی برای برگزاری طرح «همسایه من» تبدیل شد.

همسايه

همشهری آنلاین - سحر جعفریان:  برنامه و رویدادی شاد و مفرح که اهدای فلاورباکس به ساکنان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های مسکونی نوساز، برپایی غرفه‌های کارآفرینی «سبزینه» و حرکت کاروان شادی و موسیقی نیز در حاشیه آن انجام شد. در این گزارش به روایت این رویداد اجتماعی و محلی از منطقه ۹ پرداخته و در گفت‌وگو با اهالی، کارشناسان و مدیران شهری، استقبال از این طرح را بررسی کرده‌ایم.  

مجتمع مسکونی «احسان» یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تجمیع پلاک برای نوسازی بافت‌های فرسوده در محدوده‌ای از محله «دکتر هوشیار» است که با توجه به در برداشتن تراکم بالای ۲۰ خانوار و بالکن‌های رو به خیابان و فضای عمومی به‌عنوان محلی مناسب برای اجرای برنامه «همسایه من» و «بالکن سبز همسایگی» انتخاب شده است. ساعتی پیش از آغاز رویداد، ساکنان و برگزارکنندگان در تکاپوی آماده‌سازی امور هستند.

یکی، فلاورباکس‌ها را شانه به شانه هم می‌چیند. دیگری پارکینگ مجتمع را با نقاشی کودکان ساکن در آن می‌آراید. چند نفری نیز بنرهای «همسایه خوب» را در مکان‌های مناسب نصب می‌کنند. انتهای پارکینگ ۴ میز برای برپایی غرفه‌های «کارافرینی سبز» که مرتبط با موضوع کلی رویداد یعنی «مشارکت» و «محله سبز» است، کنار هم قرار داده می‌شوند. در گوشه‌ای دیگر اعضای «گروه هنری ایران» برای آخرین بار جزئیات برنامه را با هم بررسی می‌کنند تا موردی از قلم نیفتد. برخی نیروهای خدماتی نیز در تدارک رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند که ماسک و مواد ضدعفونی توزیع می‌کنند.

«سیماقصاب»، یکی از غرفه‌داران، که از محله «استاد معین» به این رویداد دعوت شده است، می‌گوید: «برگزاری برنامه‌ها و رویدادهایی با این رویکرد در شرایطی که شیوع «کرونا» حسابی اهالی را کلافه کرده، بسیار تأثیرگذار است. به‌ویژه که این برنامه را با گل و گیاه پیوند زده‌اند تا مشارکت افراد برای داشتن محله‌ای زیبا صورت بگیرد.» «جمیله حلواچی‌زاده»، یکی دیگر از غرفه‌داران است که با مواد دورریختنی و بازیافتی گلدان‌های زیبا درست می‌کند. او می‌گوید: «در شهری مانند تهران و محله دکتر هوشیار که همواره با تراکم بالا و کمبود فضا مواجه هستیم، مسئولان باید به فکر اجرای طرح‌هایی منطبق با همین ویژگی‌ها باشند. اهدای فلاورباکس هم نمای محله را زیبا می‌کند و هم اهالی را بر گلکاری در محله‌ای با سرانه فضای سبز پایین تشویق می‌کند.»

غرفه باغ شیشه‌ای

بلندتر بخند همسایه

یکی از پراستقبال‌ترین غرفه‌ها، غرفه باغ شیشه‌ای «رابعه رمضانیان» است که توجه بازدیدکنندگان را بسیار به خود جلب کرده است. گیاهان ظریف و مرطوبی که در بطری‌های کوچک و بزرگ شیشه‌ای (تراریوم) قرار گرفته‌اند و چشمنوازی می‌کنند. رمضانیان می‌گوید: «پلاک‌های ریزدانه این منطقه فاقد فضای سبز خانگی هستند. آن هم در شرایطی که آلودگی‌های زیست‌محیطی و خودروها، شهرنشینی را به سمت و سویی نگران‌کننده هدایت کرده‌اند. بنابراین برای احیای فضاهای سبز خانگی و ارتقای نشاط اهالی نیازمند فعالیت‌ها و برنامه‌های مفرح هستیم. البته برنامه‌هایی که از کیفیت و استاندارد مطلوبی برخوردار باشند. صرف اینکه موسیقی‌ای نواخته شود یا گلدانی اهدا شود، تأثیرگذار نخواهد بود.»

«زهرا عاشوری» از ساکنان مجتمع است که سر و صدای اجرای برنامه و آمد و شد همسایه‌ها، او را از واحدش در طبقه ششم به پارکینگ کشانده است. او می‌گوید: «حال و هوای اهالی در شرایط کرونا و گرانی، به این نوع از برنامه‌ها احتیاج دارد. شاید ساده به نظر بیاید اما همین برنامه‌ها و طرح‌ها، اهالی را کنار هم جمع می‌کند و برای لحظاتی خوشحال نگه می‌دارد.»

آغاز یک تحول با اجرای همگانی یک طرح 

بلندتر بخند همسایه
فیروز کردی - مدیر مجتمع مسکونی احسان

ساعت از ۱۸ گذشته است و اکنون عابران هم متوجه رویداد شادی و موسیقی شده‌اند. گاهی از در باز پارکینگ و ورودی مجتمع به داخل سرک می‌کشند و گاهی برای دقایقی مکث می‌کنند تا از ماجرا مطلع شوند. «فیروز کردی»، مدیر مجتمع مسکونی احسان، می‌گوید: «این مجتمع حدود ۷ سال است که بنا شده و ۲۰ خانوار با جمعیت میانگین ۴ نفر را در خود جای داده است. چند وقت پیش از شهرداری منطقه به اینجا آمدند تا پیشنهاد اجرای برنامه بالکن سبز همسایگی را به ساکنان بدهند. پیشنهاد را در شورای مدیریت بررسی و موافقت خود را اعلام کردیم. طرح خوبی است چون پس از مدتی که فلاورباکس‌ها اهدا شد، مشخص می‌شود کدام همسایه به گل و گیاه علاقه دارد.

اجرای همگانی این طرح مانند محرکی برای رسیدن به نتیجه مثبت عمل می‌کند. چه بسا بسیاری از همسایه‌ها تازه متوجه علاقه‌مندی‌شان بشوند و دنباله این کار را بگیرند.»

رویدادسازی برای ارتقای کیفیت زندگی

بلندتر بخند همسایه

رویدادسازی‌های اجتماعی می‌تواند حس تعلق خاطر و مشارکت‌پذیری را احیا کند. «علیرضا خامسیان»، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه، با بیان این مطلب می‌گوید: «تعلق خاطر و گفت‌وگو میان همسایه‌ها به حداقل رسیده است. اتفاقی که می‌تواند کیفیت زندگی اهالی را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین لازم است با اجرای پایدار برنامه‌های شاد و هیجان‌انگیز آنها را در موضوع‌های شهری، آموزش شهروندی، محیط‌زیست و خدمات شهری سهیم کنیم.»

کد خبر 604315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha