دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: بازار خرید و فروش خانه در تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون دچار کسادی شده، اما رشد هزینه اجاره و رهن در مناطق مختلف پایتخت، جبران رکود خرید و فروش را کرده است.

به‌علت رشد حبابی و کاذب قیمت مسکن در ۲ سال گذشته، خرید یک آپارتمان معمولی برای اقشار متوسط تقریباً به امری محال تبدیل شده و قیمت‌ها آنقدر بالا رفته که در ماه‌های اخیر بازار مسکن با کمبود خریدار مواجه شده و به قول کارشناسان در رکود فرورفته است.

این رکود، موجب کاهش قیمت‌ها خصوصاً در مناطق مرفه‌نشین و خانه‌های بزرگ و گران‌قیمت تهران شده است.

به گفته فعالان بازار مسکن و بنگاهداران، با وجود اینکه در مناطق شمالی تهران به‌علت نبود خریدار در ماه‌های اخیر، فروشندگان مجبور به کاهش قیمت پیشنهادی خود حتی بالاتر از متری یک میلیون تومان شده‌اند، اما در مناطق جنوبی پایتخت و خانه‌های کوچک و آپارتمان‌های نقلی، این مسئله صدق نمی‌کند.

در این مناطق با وجود اینکه خرید و فروش مسکن همچون مناطق شمالی شهر، از رونق چندانی برخوردار نیست، اما قیمت‌ها نسبت به چند ماه قبل، کاهشی نشان نمی‌دهد.
واقعیت دیگر بازار مسکن، افزایش قابل توجه هزینه اجاره‌ها در فصل تابستان به‌عنوان فصل اثاث‌کشی خانواده‌هاست.

هم‌اکنون در سطح تهران، اکثر خانواده‌هایی که به‌دنبال خانه‌های اجاری جدید هستند با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها مواجهند.

مثلاً به گفته بنگاهداران، رهن یک واحد آپارتمان نقلی در منطقه پیروزی از ۷ ‌میلیون تومان در سال گذشته هم‌اکنون به ۱۵ ‌میلیون تومان افزایش یافته است یا در غرب تهران در محدوده آزادی، اجاره یک آپارتمان یک خوابه از ۱۰ میلیون تومان رهن و ۸۰ هزار تومان اجاره به ۱۷ میلیون تومان رهن و ۱۵۰ هزار تومان اجاره افزایش یافته است.

چنین وضعیتی در دیگر نقاط پایتخت همچون نارمک و تجریش هم به چشم می‌خورد. مثلاً در حالی که در منطقه تجریش در شمال تهران، قیمت مسکن نوساز نسبت به اوایل سال‌جاری حتی تا هر مترمربع ۱.۵ میلیون هم کاهش یافته، اما در همین منطقه قیمت اجاره‌ها به‌طور متوسط تا ۲۰ درصد رشد کرده است.

رکود خرید و فروش

به گفته مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، حاصل ارزیابی‌های فراوان این اتحادیه آن است که قیمت مسکن در تهران به ازای هر مترمربع ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

اما به گفته بنگاهداران، آنچه بازار خرید و فروش مسکن در ۵ ماهه نخست امسال با آن روبه‌روست، کسادی بازار است و نه کاهش قیمت.

کارشناسان مسکن نیز معتقدند با وجود اینکه تقاضا برای خرید خانه کاهش یافته، اما این وضعیت به معنای نبود تقاضا نیست، بلکه تقاضای پنهان برای مسکن همچنان وجود دارد.

از همین رو، کارشناسان هشدار می‌دهند که نباید به افت قیمت کنونی مسکن که ناشی از رکود بازار و نه عرضه انبوه است، دلخوش بود. زیرا برنامه‌هایی همچون طرح مسکن مهر، هنوز به مرحله عرضه نرسیده‌اند که تقاضای واقعی مسکن را کاهش داده باشند.

کد خبر 60400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز