چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

چند سالی است که صاحبخانه‌شدن نه در تهران که در بیشتر شهرهای کشور از آرزویی بزرگ به رؤیایی محال تبدیل شده

و به عبارت دیگر این روزها کمتر مستاجری در برنامه بلند مدت خود خانه‌دار شدن را جای می‌دهد و اساسا دیگر چنین توقعی از زندگی ندارد.

 البته پرواضح است که در این وضعیت نه چندان به سامان، خانه‌خریدن و حتی مستاجر ماندن برای تهرانی‌ها داستان مفصل‌تری است که این اواخر تا مرز فاجعه هم پیش رفت.

به این ترتیب آن طور که از شواهد برمی‌آید از چند ماه پیش مستاجران سابقا خوش نشین به این نتیجه رسیده‌اند صلاح در این است که به هر نحو ممکن با موجرانشان به توافق برسند و هر جا هستند بمانند. خریداران خانه هم متقاعد شده اند با توجه به قیمت‌های تقریبا نجومی فعلا دست نگه دارند و منتظر بمانند.

از سوی دیگر ظاهرا همین تصمیمات از سر ناچاری باعث شده دست کم بازار خرید و فروش مسکن بی‌مشتری بماند و از رونق بیفتد و آن‌طور که دست اندرکاران می‌گویند قیمت‌ها 10 تا 15 درصد کاهش یابد. هر چند که رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است دلیل این‌ اتفاق کاهش تقاضا نیست.مصطفی قلی خسروی به همشهری می‌گوید: در سال‌های گذشته قیمت بعد از افزایش روی خط نزول قرار نمی‌گرفت بلکه به تدریج خریداران خود را با قیمت بازار منطبق می‌کردند اما این بار اقدامات دولت باعث شد ورق برگردد. به گفته او عزم دولت برای کنترل بازار مسکن جزم شده و قطعا این اجماع در نهایت به نتیجه خواهد رسید.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید می‌کند: خرید و فروش مسکن در مناطقی که ساخت‌وساز در آنها ادامه دارد کماکان برقرار است اما قیمت‌ها به‌طور متوسط 10 درصد کاهش یافته است. خسروی می‌گوید: قیمت مسکن کنترل شده و بیش از این هم کاهش خواهد یافت چون اقداماتی مثل طرح کد رهگیری خرید و فروش را به واحدهای مجاز صاحب پروانه محدود خواهد کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح امضای دیجیتالی پای همه قراردادهای خرید وفروش وحتی اجاره ثبت خواهد شد به این ترتیب هر معامله‌ای بدون این امضا از درجه اعتبار ساقط خواهد بود. به گفته خسروی، طرح کد دیجیتالی از  اول  آذر اجرایی خواهد شد به این ترتیب‌تمام اطلاعات معاملات بعد از عقد قرارداد روی سایت اتحادیه قرار می‌گیرد و تمام نهادهای رسمی مرتبط هم برای هر گونه اقدام قانونی به این سایت مراجعه خواهند کرد.به‌عنوان مثال دفاتر ثبت اسناد برای ثبت رسمی قرارداد با توجه به شماره سریال مشاور املاک به سایت اتحادیه مراجعه می‌کنند و براساس کد رهگیری قرارداد از صحت وسقم آن اطمینان می‌یابند.

در هر صورت قیمت مسکن با استناد به گفته‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک و اعضای این اتحادیه به‌طور میانگین 5 تا 15 درصد کاهش یافته و بازار منتظر اتفاقات جدید است اتفاقاتی نظیر اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه که وزیر مسکن از اجرای قریب الوقوع آن  خبر داده اما به گفته‌ رئیس سازمان امور مالیاتی این طرح هنوز نهایی نشده است.

کد خبر 60541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز