چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

با وجود انتظار همگان مبنی بر رونق گرفتن بازار مسکن در آغاز تابستان، گزارش‌های دریافتی از روندی معکوس حکایت دارند، به‌طوری که رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم می‌گوید: خرید و فروش مسکن در تهران به شکل عجیبی وارد رکود شده است و همه منتظر آینده بازار مسکن هستند.

مصطفی قلی خسروی در توضیح دلایل این رکود می‌گوید: جهش قیمت مسکن در گذشته و مسائلی مثل اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه یا خرید و فروش نکردن مسکن بیش از 3 بار و برنامه‌هایی از این قبیل موجب شده تا بسیاری از متقاضیان یا فروشندگان مسکن برای مشخص شدن وضعیت بازار مسکن از ورود به بازار مسکن خودداری کنند.

اما چندی پیش سخنگوی دولت ازکاهش 30درصدی قیمت مسکن براثر اعمال سیاست‌های جدید خبرداد که با انتقاد کارشناسان روبه‌رو شد. رئیس اتحادیه املاک در این باره به خبرگزاری‌های فارس وایسنا توضیح می‌دهد:باتوجه به رکود فعلی بعید نیست بسیاری از دارندگان و سازندگان املاک برای تامین نقدینگی خود کم کم املاک خود را زیر قیمت بازار عرضه کنند وهمین موضوع موجبات ارزان شدن مسکن رافراهم کند.

رئیس اتحادیه املاک با توجه به شواهد موجود درباره رکود بازار مسکن پیش‌بینی می‌کند: کاهش قیمت‌ها در نیمه دوم سال‌جاری محتمل به‌نظر می‌رسد، اما اینکه بازار مسکن از رکود خارج شود مشخص نیست زیرا هیچ کس نمی‌داند متقاضیان مسکن در نیمه دوم سال‌جاری برای ورود به بازار مسکن چه تصمیمی بگیرند.

خسروی درباره‌ بازار اجاره‌بها می‌گوید: میزان اجاره‌بها نیز تابع قیمت ملک است و با افزایش آن قیمت اجاره‌بها هم زیاد می‌شود. مگر چه می‌شود یک صاحب‌خانه با مستاجر خود همدردی کند و امسال اجاره‌بهای خود را افزایش ندهد؟ اگر این کار محقق شود بخشی از تقاضاها پاسخ داده می‌شود.

خسروی می‌افزاید: وقتی مستاجری خانه را تحویل صاحب‌خانه می‌دهد مالک مجبور است یک هزینه برای نقاشی دوباره ساختمان صرف کند و برای آوردن مستاجر جدید حق کمیسیون هم بپردازد یا مستاجری که از آن خانه می‌رود یک هزینه اسباب‌کشی و یک حق کمیسیون جدید برای خانه‌ای که قرار است به آنجا برود باید بپردازد.

 از این‌رو چه ایرادی دارد به جای آنکه این هزینه‌ها را صرف کند و پس از آن قیمت اجاره خانه را افزایش دهد با همان مستاجر قبلی به توافق برسد و امسال نیز اجاره خانه خود را افزایش ندهد.

 او در پاسخ به اینکه قیمت زمین در تهران افزایش یا کاهش داشته، تاکید می‌کند: قیمت زمین در تهران هیچ افزایش نیافته است.

کد خبر 56055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز