گروه سلامت: پس از گذشت چند سال و مسکوت ماندن تاسیس سازمان غذا و دارو، قرار است صدور مجوزهای بهداشتی و استاندارد مواد خوراکی و محصولاتی که سازمان‌های مختلف متولی آن هستند، با تدوین آیین نامه‌های آنها توسط وزارت بهداشت، متمرکز شود.

این خبری است که نسترن محمدی، مسئول صدور پروانه‌های مواد خوراکی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال همشهری می‌گوید.

اینکه چرا در چند ماه گذشته، مؤسسه استاندارد اقدام به اعلام اسامی برخی محصولات غیراستاندارد کرده است که ظاهرا وزارت بهداشت باید مرجع تعیین‌کننده سلامت آنها باشد.

محمدی می‌گوید: برای صدور مجوز تولید اسباب بازی‌هایی که با مواد خوراکی همراهند مثل تخم‌مرغ شانسی که در کنار اسباب بازی، شکلات، آدامس و... نیز وجود دارد، اولویت با صدور مجوز برای ماده غذایی است و به‌دنبال کسب آن مجوز تولید اسباب بازی نیز داده می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا سازمانی مشخص برای متمرکز کردن اخذ مجوزهای مربوط به محصولات اینچنینی وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: متأسفانه هنوز هم در این رابطه موازی کاری وجود دارد و سازمان معینی متولی آن نیست.

وی می‌افزاید: البته برای رفع این مشکل آیین‌نامه‌هایی تدوین شده که مرکزی مشخص را برای این کار در نظر بگیریم ولی هنوز عملیاتی نشده است.

چندی پیش، مهدی‌ پورهاشم، رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی تهران برخی تخم‌‌مرغ شانسی‌های موجود در بازار را غیراستاندارد اعلام و تاکید کرد که فروشندگان این اقلام به مراجع قضائی معرفی می‌شوند، درحالی که هنوز هم این محصولات به وفور در بازار موجودند و نظارتی هم بر تولید آنها وجود ندارد.

استاندارد اسباب‌بازی

محصولاتی مثل تخم‌مرغ شانسی از یک جزء خوراکی و یک جزء اسباب‌بازی تشکیل شده‌اند. درحالی که درمورد سلامت مواد غذایی نیز مرجع یکسان و واحدی وجود ندارد، وضعیت استاندارد اسباب‌بازی‌ها نیز چندان روشن نیست.

محمدمهدی جعفری، معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر حداکثر 25 واحد صنعتی دارای مجوز رسمی در کشور در زمینه تولید اسباب بازی وجود دارد که حدود 45‌درصد از این واحدها پروانه کاربرد علامت استاندارد دارند و 55درصد بقیه نیز در حال دریافت این پروانه هستند، می‌گوید: استاندارد اسباب بازی در کشور از تابستان سال 1382 از نظر ایمنی مشمول استاندارد اجباری شد و بیشترین سخت‌گیری مربوط به اسباب‌بازی‌های مخصوص کودکان زیر 3 سال است.

محمدحسین فرجو، دبیر ستاد شورای نظارت بر اسباب بازی نیز در این باره می‌گوید: در آزمایشگاه آزمایش‌های مختلفی روی این اسباب بازی‌ها انجام می‌شود حتی از لحاظ به‌کاربردن رنگ و مواد این اقلام آزمایش می‌شوند و اگر میزان استفاده از این مواد از حد استاندارد بالاتر باشد از ورود آنها جلوگیری می‌شود.

به گفته وی در بحث استاندارد، نشانه‌های هشداردهنده روی کالا بسیار مهم است چون با رشد سن، توانایی‌های حسی حرکتی کودک هم رشد می‌کند و این برای والدین که اسباب بازی را خریداری می‌کنند بسیار مهم است.

وی در ادامه می‌گوید: یکی از آزمایش‌ها درمورد اسباب‌بازی‌هایی به کار می‌رود که لبه تیز و برنده دارند.

اگر اسباب بازی پارچه‌ای باشد و درز آن به راحتی باز شود، غیراستاندارد است. همچنین پرکننده‌های داخل اسباب بازی‌ها هم بر حسب نوعشان می‌توانند آلوده و خطرناک باشند.

حفره‌های داخل اسباب بازی و یا خطر گازگرفتگی یا له شدن اندام کودک در ارتباط با اسباب بازی از جمله مواردی است که باید به آنها توجه شود. نوع دیگری از اسباب بازی‌هایی که آزمایشگاه استاندارد نسبت به آن حساس است، اسباب بازی‌هایی هستند که بوی نامطبوعی دارد.

محمدحسین فرجو در این‌باره اظهار داشت: اگر از مواد استاندارد استفاده شده باشد، این بو به خاطر ترکیبات رنگی است که روی اسباب بازی پاشیده شده است که بعد از چند بار استفاده از بین می‌رود و ضرر ندارد.

فرجو در مورد اسباب بازی‌های معیوب و شکسته و ناقص که از برنامه‌های بازی کودک خارج نشده‌اند هشدار می‌دهد می‌افزاید: در دنیا آمارهای زیادی وجود دارد که این اسباب بازی‌ها موجب ضرر و زیان‌های زیادی ازجمله خفگی‌کودکان می‌شود.

کد خبر 60392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز