همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد و عبدالعزیر بوتفلیقه دوشنبه (21 مرداد) در خصوص موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر مذاکره کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر که امروز دوشنبه پس از مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور الجزایر برگزار شد، روابط دو کشور را عاطفی و تاریخی دانست و گفت: ایران و الجزایر در بسیاری از موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراک نظر دارند.

احمدی نژاد همچنین نقش ایران و الجزایر را در دنیای اسلام مهم توصیف کرد و در ادامه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط دو جانبه را اعلام کرد.
رئیس جمهور همچنین همکاری دو کشور در حل بسیاری از مناقشات منطقه‌ای و جهانی از جمله مساله عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان و سومالی را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: رایزنی و همکاری کشورهای مسلمان برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و جهانی می‌تواند در نزدیک کردن هر چه بیشتر ملت‌های منطقه موثر باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه نظام‌های حاکم بر جهان امروز کارآیی خود را از دست داده اند، تاکید کرد: این ساز و کارهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی دیگر قادر نیستند مناسبات بین کشورها را به طور عادلانه تنظیم کنند.

وی اضافه کرد: این نظام‌ها و سازمان‌ها نمی‌توانند چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را حل و فصل کنند، به همین دلیل ما باید به دنبال ساز و کار جدیدی برای اداره جهان باشیم.
احمدی نژاد تصریح کرد: با توجه به شرایط امروز حاکم بر جهان، دو کشور باید همکاری‌های گسترده‌ای در سطح منطقه و بین‌المللی داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی قادر نیستند از درگیری‌ها و کشتار مردم در کشورهای مختلف از جمله در عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان و سودان جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: این سازمان‌ها و ساز و کارها تنها تامین کننده منافع قدرت‌های بزرگ است.

رئیس جمهور از مواضع انسانی الجزایر در خصوص مسایل هسته‌ای ایران تشکر و در ادامه با تشریح روند اقدامات جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای و کارشکنی قدرت‌های بزرگ در این زمینه، گفت‌و‌گو و مذاکره را بهترین راه حل مساله هسته‌ای ایران دانست و گفت: ما تمام راه‌های گفتگو را باز گذاشته‌ایم.

وی حضور بدون پیش شرط آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: آن‌ها در این مذاکرات عمیقاً دریافتند که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هرگز متوقف نخواهد شد و البته همچنان ناچار به همکاری و گفت‌و‌گو با ایران هستند.

رئیس شورای امنیت ملی با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد، امروز تنها ابزار دست سلطه‌گری آمریکا است و آن‌ها با همین ابزار بر دنیا حکومت می‌کنند، تصریح کرد: آمریکا و قدرت‌های بزرگ پیش از آنکه فعالیت‌های هسته‌ای ما را متوقف کنند، به دنبال نجات حیثیت از دست رفته شورای امنیت هستند.

رئیس جمهور به فشارها، تهدیدها و تحریم‌های قدرت بزرگ علیه ایران اشاره کرد و گفت: علیرغم تهدیدات و تحریم‌های چند قدرت بزرگ، ملت ما با نشاط و سرزنده به زندگی خود ادامه می دهد زیرا این‌ها نمی‌توانند مانع از حرکت و رشد ملت ایران برای سازندگی کشور باشد.

احمدی نژاد در ادامه تصریح کرد: امروز آمریکا در بخش‌های سیاسی و اقتصادی با بن بست‌های متعددی مواجه شده است و دیگر فرمان آن‌ها در دنیا نافذ نیست چرا که نقش آن‌ها برای حل و فصل مسایل منطقه‌ای از جمله در کشورهای عراق، افغانستان و لبنان به شکست انجامیده است.

وی افزود: آمریکا در تمام صحنه‌های سیاسی جهان در حال عقب نشینی است، آنان حتی قادر نیستند مشکلات داخلی کشورشان را نیز حل کنند و این به معنای آن است که آمریکا به پایان خط رسیده است.

رئیس جمهور در ادامه مذاکرات با همتای الجزایری خود به مسایل منطقه‌ای و جهانی از جمله فلسطینی، لبنان، عراق و افغانستان پرداخت و در مورد مسایل جاری در فلسطین اشغالی، گفت: باید تلاش کنیم که همه گروه‌های فلسطینی با نزدیکی بیش از پیش به یکدیگر اهداف مقاومت را ادامه دهند چراکه نفس وجود مقاومت، یخ ساختگی رژیم صهیونیستی را آب خواهد کرد.

احمدی نژاد در مورد اوضاع جاری عراق با اشاره به اینکه اشغالگران باید هر چه زودتر از این کشور خارج شوند، اظهار داشت: باید به دولت و ملت عراق کمک کنیم تا امنیت کامل در این کشور استقرار یابد.

رئیس جمهور همچنین با محکوم کردن برخی اقدامات تروریستی در الجزایر، آمادگی کشورمان برای انتقال تجربیات مبارزه با تروریسم را اعلام کرد.

عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از مهمان نوازی گرم جمهوری اسلامی ایران از وی و با تشریح آخرین مسائل منطقه‌ای و جهانی اظهار داشت: اراده سیاسی کشورش، توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

وی تأکید کرد: دولت و ملت الجزایر تحولات جمهوری اسلامی ایران را در همه زمینه‌ها با اهتمام ویژه‌ای دنبال می‌کنند.

رئیس جمهور الجزایر با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه، جهان و به ویژه در دنیای اسلام گفت: ما باید از امکانات و توانمندی‌های موجود در کشورهای اسلامی در جهت حل و فصل مسایل منطقه‌ای و جهانی و برقراری صلح و ثبات در جهان اسلام استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه همکاری کشورهای مسلمان با یکدیگر، هیمنه قدرت‌های بزرگ را فرو خواهد ریخت، افزود: خداوند را سپاسگزارم که امروز شبح تهدیدات و دشمنی‌هایی که در کمین ایران نشسته بود رنگ باخته است.

کد خبر 60388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز