رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دمکراسی حتما ظرایف و هزینه‌هایی دارد و وقتی ما بنا را بر دمکراسی می‌گذاریم و رقابت را جدی می‌گیریم، طبعا هزینه‌هایی هم دارد، تأکید کرد:

اینکه در کشور ما آزادی بیان است و افراد همه چیز را راحت می‌توانند بگویند، ممکن است سایش‌هایی ایجاد کند، اما ظرفیت نظام ما را افزایش می‌دهد.

علی لاریجانی در حاشیه شرکت در نشست کمیته اجرایی بین‌المجالس اسلامی در الجزایر، در جمع ایرانیان مقیم این کشور با اشاره به حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آرامش به دو گونه است؛ یکی اینکه آرامش در طول یک حرکت که در آن کثرت‌هایی وجود داشته باشد و ما به یک وحدت برسیم و دیگر آرامش میرا و مرگ‌آور است که هیچگونه تفاوت رأی در آن نیست.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در ایران اینکه افکار مختلفی مطرح می‌شود، اما از وحدت هم برخوردار است، بسیار ارزشمند است، لذا این نکته نخست است که نظام ما این مسیر را درون بحث‌های جدی انتخاباتی انتخاب کرده است که سرنوشت کشور مشخص شود و نباید انتظار داشت که تفاوت رأی‌هایی وجود نداشته باشد، این تفاوت رأی‌ها همیشه هست و باید به‌عنوان ظرفیت‌سازی نظام به آن توجه کرد.

رئیس مجلس عنوان کرد: هرچند حوادث اخیر پس از انتخابات، برخی را نگران کرد و به‌عنوان یک وضع تخریبی به آن نگاه کردند، اما من آن را فرصت می‌دانم، زیرا تجربه‌ای شد که بالندگی دمکراسی و مردم‌سالاری دینی در ایران با همه مجموعه پیرامونی خود مورد مداقه بیشتری قرار ‌گیرد و خود این ظرفیت عقلانی جامعه ما را از نظر سیاسی بالا می‌برد.

بحث‌های شدیدتر

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: نکته دوم اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، البته بحث‌ها کمی شدیدتر بود و بحث‌ها و رقابت‌های انتخاباتی اوج جدی داشت، هم در طول مناظرات و هم در بحث‌هایی که قبل از انتخابات و از ماه‌ها پیش صورت گرفته بود، معلوم بود که صف‌کشی‌های سیاسی وجود دارد و طرف‌ها  در موضوعات مختلف افکار متفاوتی دارند.
لاریجانی گفت: گاهی نیز چارچوب‌های قانونی هم خیلی رعایت نمی‌شد و این، نشان‌دهنده تفاوت آرا در بحث‌های مختلف بود.

وی با بیان اینکه جنس مذاکرات و نوع مباحثی که در مذاکره‌ها مطرح شد، کمی بازتر از ظرفیت قابل تصور بود و این موضوع، هیجاناتی را از نظر احساسات مردمی در انتخابات به‌وجود آورده بود، تصریح کرد: اگر به انتخابات گذشته نگاه کنیم، ماهیت آنها با نوعی عقلانیت همراه با احساسات و هیجانات همراه بوده، اما در این دوره هیجانات سیاسی بسیار زیاد بود و حتی به بعد از انتخابات نیز کشیده شد و این نیز تا حدی طبیعی بود.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم که پس از انتخابات، همه چیز مسیر طبیعی خود را طی کرد، افزود: البته عوامل مختلفی از جمله سیاسیون در داخل کشور و برخی افراد که به‌دنبال اغراض خود بودند و هم رسانه‌های بیرونی به آن دامن زدند، آنچه به‌وجود آمده بود، یک مسئله چندوجهی بود و هر‌کدام به‌نحوی در این قضیه سهمی داشتند.

عقلانیت در بستر سیاسی جامعه

رئیس مجلس گفت: آنچه باید پس از انتخابات به آن توجه کنیم و آرام‌آرام این عقلانیت در حال ایجاد‌شدن در بستر سیاسی جامعه است، این است که اگر افرادی در انتخابات مناقشاتی دارند، این اعتراض‌ها باید در مسیر قانونی خود حرکت کند.

وی با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری در نماز جمعه و در دیدار نمایندگان مجلس و قوه قضاییه یادآور شد: این تذکرات مبتنی بر همین نکته بود که آنچه باعث عدالت در کشور می‌شود و نظم و آرامش در کشور ایجاد می‌کند، راه قانونی است. 

لاریجانی افزود: فکر نمی‌کنم کسی که اندکی تجربه سیاسی در کشور داشته باشد، بتواند خود را از این پدیده جدا کند. ممکن است کسی به قانون ایراد بگیرد و قانون نیز وحی منزل نیست و با افکار عمومی جمعی نوشته می‌شود، اما اجرای قانون، بلوغ سیاسی برای یک جامعه است. 

وی تصریح کرد: اگر قانون بخواهد عوض شود باز طریق خودش را دارد، بنابراین التزام همه به قوانین و اجرای قانون، هم باعث بالندگی کشور می‌شود و هم بلوغ سیاسی کشور را نشان می‌دهد و باعث ایجاد عدالت در کشور خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه تذکرات رهبر معظم انقلاب در این قضیه کاملا راهگشاست و همه افرادی که در این موضوع مناقشه دارند  باید به این ریسمان تمسک کرده و قانون را اجرا کنند، خاطرنشان کرد: البته در اجرای قانون می‌توان روش‌هایی انتخاب کرد که هم آسان و هم اقناع‌کننده باشد و این اقدام رهبر معظم انقلاب که زمان بررسی شورای نگهبان به شکایات برخی کاندیداها را 5 روز افزایش دادند، از همین روش‌های قانونی است که می‌تواند ظرفیت ساماندهی ذهن‌های جامعه را بالا ببرد.

ادامه بحث‌های سیاسی برای اقناع

رئیس مجلس عنوان کرد: تحلیل من این است که از لایه تیز و تندی که مخصوصا رسانه‌های بیگانه خیلی به آن دامن زدند عبور کردیم و یا در حال عبور هستیم، اما بحث‌های سیاسی درباره آن باید به نحو عقلانی همچنان ادامه پیدا کند تا اقناع صورت گیرد و این اشکالی ندارد که در این مباحث به‌صورت عاقلانه گفت‌وگوهایی وجود داشته باشد، اما اینکه از چارچوب قانونی خارج شویم، هیچ‌کس در کشور آن‌را نمی‌تواند بپذیرد.

لاریجانی گفت: فکر می‌کنم شرایط کشور درحال حاضر وضعیت متعادلی دارد و آن بحث‌هایی که روز‌های اول بعد از انتخابات و قدری آمیخته با هیجانات بود و عده‌ای نیز می‌خواستند از آن سوءاستفاده کنند، مربوط به متن و توده مردم نبود، بلکه عده‌ای در کنار این قضیه، دنبال کاسبی خود بودند، و‌گرنه مردم از هر طایفه‌ای و رأی سیاسی که باشند، برای کشور عزیزند و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود آن را کاملا توضیح دادند.

دیدار با رئیس‌جمهوری الجزایر

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دیدار با رئیس‌جمهوری الجزایر درخصوص راهکارهای افزایش مبادلات اقتصادی و مسائل مهم بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. علی لاریجانی در حاشیه دیدار با بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر، در جمع خبرنگاران  اعلام کرد: در این دیدار علاوه بر رایزنی برای افزایش روابط اقتصادی، درخصوص مسائل مختلف منطقه‌ای مانند عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان و مسائلی همچون پرونده هسته‌ای و مباحث مهمی که در صحنه بین‌المللی مطرح است، بحث شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در این دیدار درخصوص تحولات اخیر ایران نیز گفت‌وگویی صورت پذیرفت، گفت: قاعدتا بین 2 کشور دوست و بسیار صمیمی تحولات جاری 2 کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه، با توجه به ابراز تمایل طرفین مبنی بر گسترش روابط اقتصادی تاکنون چه زمینه‌ها و امکاناتی فراهم شده است، افزود: سطح همکاری‌های 2 کشور ایران و الجزایر در موضوعات مختلف سیاسی و بین‌المللی را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم.

کد خبر 84530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز