همشهری آنلاین: پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه، شامگاه شنبه 25 آبان با نخست‌وزیر الجزایر رسما دیدار و در خصوص روابط دو کشور به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون اول رئیس جمهور ایران در مذاکرات هیات‌های عالیرتبه ایران و الجزایر در کاخ نخست وزیری الجزیره گفت: ایران برای انتقال دستاوردهای خود در زمینه‌های بهداشتی، درمانی، صنعتی ، شهرسازی ، انرژی و آموزشی به الجزایر محدودیتی ندارد.

پرویز داوودی در ادامه سخنان خود، افزود: دستاوردهای ایران در زمینه‌های یاد شده مرهون تجربیات و دستاوردهای ارزشمند متخصصان جوان است.

معاون اول رئیس جمهور ایران با اشاره به ذخائر مهم گاز طبیعی در ایران و الجزایر گفت : تهران و الجزیره با تلاش برای ایجاد سازمان کشورهای صادرکننده گاز باید تامین کننده و حافظ منافع ملت‌های دو کشور ایران و الجزایر باشند.

داوودی، ایران و الجزایر را دارای اشتراکات فراوان تاریخی و مذهبی خواند و افزود: توسعه روابط با دولت و ملت انقلابی الجزایر از اهمیت ویژه‌ای برای دولت و ملت ایران برخوردار است.

معاون اول رئیس جمهور ایران گفت: ملت‌های مستضعف می‌توانند با ایستادگی در عرصه‌های مختلف بویژه تلاش برای دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای پیشرفت کنند؛ راهی را که ملت ایران با پیروزی پیمود.

احمد اویحیی نخست وزیر الجزایر نیز در مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور گفت: الجزایر خواهان استفاده از تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ها و بخش‌های مختلف مسکن و شهرسازی، درمانی، مبارزه با تروریسم و آموزش فنی و حرفه‌ای است.

نخست وزیر الجزایر توسعه همکاری‌ها را میان کشورهای منطقه ضروری خواند و افزود: الجزایر برای گسترش همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه در زمینه‌های پولی، مالی و انرژی آمادگی دارد.

اویحیی ایجاد صلح و اجرای عدالت را در جهان آرزوی الجزایر خواند و گفت: الجزایر از حق مسلم ملت و دولت ایران در دستیابی و استفاده از فناوری صلح آمیزهسته‌ای به طور قطع حمایت می‌کند.

داوودی و اویحیی قبل از حضور در جمع وزیران و کارشناسان ایران و الجزایر ساعتی پشت درهای بسته به صورت خصوصی با یکدیگر گفتگو کردند .

در مذاکرات هیات‌های عالیرتبه ایران و الجزایر علاوه بر وزیران الجزایری، وزیران دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مسکن و شهرسازی و صنایع ایران حضور داشتند.

ایران و الجزایر تاکنون 40 موافقتنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف امضا کرده‌اند و حجم روابط تجاری دو کشور در 8 ماه سال جاری میلادی به حدود 45 میلیون دلار رسیده است.

چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تابستان سال 1388 در تهران برگزار خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور ایران قرار است روز یکشنبه با رئیس جمهور و رئیس مجلس الجزایر دیدار و گفتگو کند.

سابقه روابط ایران والجزایر 

ایران و الجزایر پس از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک در شهریور 1379، 37 سند همکاری امضاء ‌و سه کمیسیون مشترک در سالهای 81، 83 و 87 برگزار کرده‌اند.

حجم مبادلات دوکشور در سال‌های اخیر به 44 میلیون دلار افزایش یافته که تراز تجاری آن به نفع ایران بوده است.

وسایل با سوخت گازی، کشمش، کنسرو و گوجه فرهنگی، عسل، فرش دستباف، گلیم، ‌ماشین آلات کشاورزی و پسته، اقلام مهم صادراتی ایران به الجزایر هستند.

سفر سال های 82 و 87 عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر به تهران و سفر سال 83 محمد خاتمی و 86 محمود احمدی نژاد به الجزیره از نشانه‌های عزم جدی دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه به شمار می‌رود.

هر دو کشور به دلیل عضویت در اوپک همکاری‌های نزدیکی در بازار نفت دارند و الجزایر به عنوان یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام، همگام با کشورهای غیر متعهد درخصوص حق برخورداری ایران از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تلاش کرده است.

الجزایر به دلیل برخورداری از 4 هزار و 739 میلیارد متر مکعب ذخائر گازی دومین کشور دارای منابع گازی پس از روسیه است و نقش آفرینی جدی را در تعیین قیمت بازار گاز و همکاری با سازمان سه گانه گازی ایران، قطر و روسیه خواستار است.

کد خبر 68479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز