پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

عکس یک پنیر در پیام‌رسان رمزنگاری شده، قاچاقچی بزرگ مواد را لو داد.

پنیر استیلتون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واشنگتن پست، یک فروشنده بزرگ کوکائین و هروئین در انگلستان با انتشار عکسی که «عشق او به پنیر استیلتون» را نشان می‌داد ، دستگیر شد.

کارل استوارت هنگامی که متوجه یک بسته پنیر استیلتون آبی (کپک زده) در یک فروشگاه مواد غذایی خاص در انگلیس شد بسیار هیجان زده شد و تصمیم گرفت تصویری از آن را روی یک برنامه پیام‌رسان رمزگذاری شده که بیشتر توسط فروشندگان مواد مخدر استفاده می‌شود، به اشتراک گذارد.

همین اعکس اما استوارت ۳۹ ساله را تحویل پلیس داد. یکی از کارآگاهان انگلیسی که به طور مخفیانه به این برنامه امن نفوذ کرده بود توانست اثر انگشت استوارت را از روی عکس پنیر تجزیه و تحلیل کند و با اثبات مالکیت حساب کاربری او که فروش کوکائین، هروئین و سایر مواد مخدر را هماهنگ می‌کرد، حکم دستگیری او را دریافت کند.

پلیس اعلام کرد که استوارت در دادگاه کرون لیورپول به اتهاماتی از قبیل انتقال اموال جنایی و توطئه برای تهیه مواد مخدر اعتراف کرد و به بیش از ۱۳ سال زندان محکوم شد.

عکس | پنیری که قاچاقچی مواد مخدر را لو داد!
عکسی که استورات در انکروچت منتشر کرد.

پیام‌رسان رمزگذاری شده EncroChat در روزهای اوج خود حدود ۶۰،۰۰۰ نفر کاربر از سراسر جهان داشت زیرا با قابلیت رمزگذاری پیچیده خود بستر مناسبی برای حمایت از فعالیت‌های غیرقانونی است. این برنامه که بر روی یک سیستم‌عامل Android سفارشی کار می‌کرد و به یک سیستم پاک کردن اضطراری مجهز بود که می توانست با نوشتن یک کد، تمام اطلاعات خود را پاک کند.

تابستان سال گذشته آژانس ملی جرایم انگلیس اعلام کرد که با کمک سیستم‌های قانونی اروپا «با موفقیت در این برنامه نفوذ کرده است». اندکی بعد، حدود ۷۵۰ مظنون در اطراف انگلیس دستگیر و ۷۷ قبضه اسلحه گرم، ۵۵ خودروی لوکس، ۷۳ ساعت مچی پیشرفته، بیش از دو تن مواد مخدر و تقریبا ۶۸ میلیون دلار پول نقد را کشف و ضبط کردند.

با این وجود برخی از حساب‌ها چالشی بودند و نحوه شناسایی شخصیت واقعی که پشت حساب کاربری فعال بود با مشکل همراه بود. در مورد استورات، عکس دست او که یک بلوک پنیر قدیمی استیلتون آبی را در فروشگاه Marks & Spencer نشان میداد راهگشا شد. اثرات کف دست و انگشت او از این تصویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که متعلق به استوارت هستند.

نیروی انتظامی انگلیس پیش  از این نیز با استفاده از این روش در سال ۲۰۱۰ شخصی را شناسایی کرد که ساعت‌های کمیاب را می‌دزدید. همچنین در سال ۲۰۱۸ نیز ۱۱ عضو یک باند مواد مخدر را به کمک مردی که تصویری از قرص‌های اکستازی را در واتساپ منتشر کرده بود محکوم کردند.

کد خبر 603825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha