حادثه «اکباتان» بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت و از همان ابتدا به سوژه مهم و اصلی رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل شد.

سلامت رواني

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل پور:  به گونه‌ای که نقل همه محافل شده است. هر کسی بر روی این ماجرای تلخ و تراژدی یک نام گذاشته است. «قصاب اکباتان»، «فرزندکشی در اکباتان»، «قتل‌های سریالی اکباتان» و «جنایت هولناک اکباتان»، تیترها و عنوان‌هایی است که همگی با نام محله اکباتان گره خورده و عجین شده و چهره‌ای متفاوت از این محله خوب و آرام ارائه کرده است.

اکنون جو شهرک ملتهب شده و همه شهر و محله این جنایت و حادثه تلخ را پچ پچ می‌کنند. هرچند این نخستین بار نیست که حوادثی از این دست در یکی از محله‌های تهران یا شهرهای ایران رخ می‌دهد، اما نخستین بار بود که اهالی اکباتان چنین شوک بزرگی را در همسایگی خود تجربه می‌کنند. اکنون این موضوع مطرح است که چنین حادثه تلخی چه تأثیری بر روی شهرک اکباتان گذاشته است و برای خروج محله از این شرایط، چه‌کاری باید انجام شود؟ برای این منظور سراغ تعدادی از چهره‌های سرشناس این محله رفته‌ایم و این موضوع را با آنها مطرح کرده‌ایم و نظرشان را جویا شدیم.  

  • محمدرضا میرشاه ولد، کاریکاتوریست /کسی هشدارمتخصصان را جدی نمی‌گیرد

سلامت روانی جامعه را دریابیم 


«محمدرضا میرشاه ولد»، کاریکاتوریست مطرح ورزشی و اجتماعی ایران، درباره حادثه اکباتان و حال و هوای این روزهای شهرک به همشهری محله می‌گوید: «طبیعی بود که در چند روز اول، محله و اهالی شهرک در بهت و حیرت فرو رفته باشند. به هر حال تقریباً همه ساکنان شهرک این خانواده را می‌شناختند یا آنها را در بازار و میوه وتره‌بار و جاهای دیگر محله دیده بودند و انتظار به وقوع پیوستن چنین جنایتی را در همسایگی خود نداشتند.

هنوز هم مردم در اکباتان درباره این حادثه حرف می‌زنند، اما تقریباً از آن شوک اولیه خارج شده‌اند.» او درباره اینکه این حادثه چه تأثیری بر روی شهرک اکباتان خواهد گذاشت، می‌افزاید: «فکر نمی‌کنم تأثیر خاصی داشته باشد. در سال‌های گذشته، حوادثی این چنینی در محله‌ها و شهرهای دیگر رخ داده است که امروز کسی حتی آنها را به یاد نمی‌آورد و من هم نمی‌خواهم به آنها اشاره‌ای کنم. این قبیل حوادث متأسفانه نه نخستین بار است که رخ می‌دهد و نه آخرین بار خواهد بود.

صفحات حوادث روزنامه‌ها را که از چند دهه گذشته ورق بزنید، پر از این تراژدی‌های تلخ و قتل‌های شوکه‌کننده است که جامعه و افکار عمومی را مدتی درگیر خود می‌کند و پس از چند روز نیز به‌طور کل به فراموشی سپرده می‌شود. متخصصان سال‌ها است که نسبت به سلامت روان جامعه هشدار می‌دهند و متأسفانه مسئولان آن را جدی نمی‌گیرند. به‌ویژه در یکی دو سال اخیر که جامعه درگیر همه‌گیری ویروس «کرونا» و مشکلات روحی، روانی و اقتصادی ناشی از آن شده است و باید به این موضوع توجه ویژه‌ایی داشته باشیم.» 

  •   «آناهیتا همتی»  بازیگر سینما و تلویزیون/ این حادثه تلخ می‌توانست در هر کجا اتفاق بیفتد

سلامت روانی جامعه را دریابیم 

«آناهیتا همتی»، بازیگر سینما و تلویزیون، درباره حال و هوای شهرک اکباتان در این روزها می‌گوید: «فضای شهرک پس از این جنایت به اندازه‌ای ملتهب و آزاردهنده شده بود که حد و حساب نداشت. مردم به من پیام می‌دادند که مراقب خودت باش! اما این‌گونه نیست که همه ساکنان شهرک دست به چنین کارهایی بزنند.

بدون شک یک مشکل روانی بسیار بزرگی پشت این ماجرا بوده و همین سبب شده است تا چنین جنایتی رقم بخورد. این جنایت هولناک و قتل‌های زنجیره‌ای اعضای این خانواده در شهرک اکباتان، یک استثنا است و خانه و محل زندگی این افراد می‌توانسته هر کجا و هر محله‌ای باشد. به گمانم این اتفاق تلخ ارتباط چندانی به محله اکباتان و محل زندگی ما ندارد. همه مردم محله ناراحت و غصه‌دار هستند و واقعاً این اتفاق ضربه بزرگی بود.» این بازیگر سرشناس از مردم می‌خواهد تا به سلامت روان خود توجه داشته باشند: «متأسفانه ما ایرانی‌ها چندان به سلامت روح و روان‌مان اهمیت نمی‌دهیم.

در یکی دوسال اخیر که درگیر همه‌گیری ویروس کرونا شده‌ایم، مشکلات روحی و روانی، آسیب‌ها، مشکلات اجتماعی و خانوادگی مانند طلاق، بیکاری و امثال آن بیشتر شده است. در نتیجه بسیار شاهد بروز حوادثی از این دست خواهیم بود.» 

  • «مسعود معینی»، پیشکسوت تیم‌ملی فوتبال /اکباتانی‌ها رابطه بسیار خوبی با هم دارند

سلامت روانی جامعه را دریابیم 


«مسعود معینی»، پیشکسوت تیم‌ملی فوتبال و باشگاه «استقلال»، درباره حادثه اکباتان به همشهری محله می‌گوید: «۴‌ـ ۵ رور پیش از کنار مسجد «الرضا» (ع) اکباتان که در نزدیکی بلوک ما قرار دارد، رد می‌شدم تا به یک عابربانک بروم. روبه‌روی دکه روزنامه‌فروشی، دیدم عده‌ای از مردم دور یک سطل آشغال فلزی جمع شده‌اند.

نگاهی انداختم و دیدم یک چمدان و یک کیسه مشکی آنجا است که مقداری خون‌آلود است و مقداری خون نیز بر روی زمین ریخته شده که گمان می‌کنم از چمدان نشت کرده بود. وقتی برگشتم، دیدم پلیس آمده و ماشین‌های پلیس آگاهی در محل حضور دارند و در حال انتقال این چمدان و کیسه مشکی هستند. قتل‌های خانوادگی تنها به ایران و کشورهای جهان سوم مربوط نمی‌شود.

موضوعی که این جنایت را هولناک و تلخ‌تر می‌کند، جدا از قتل‌های سریالی فرزندان به دست پدر و مادر، تکه تکه و مثله کردن جنازه است و پدر به جای ناراحتی و شرمساری با افتخار از این جنایت هولناک صحبت می‌کند! ۳۵ سال است که ساکن شهرک اکباتان هستم و این نخستین بار است چنین اتفاقی در شهرک می‌افتد. به‌ویژه که مردم اینجا رابطه بسیار خوبی با هم دارند و محله بسیار امنی داریم. به‌گونه‌ایی که هر از گاهی که ساعت ۲ نیمه‌شب برای پیاده‌روی به بیرون می‌روم، خانواده‌هایی را می‌بینم که بدون هیچ ترس و نگرانی درحال گشت‌وگذار هستند. بروز چنین حادثه‌ای در شهرکی مانند اکباتان، دور از انتظار بود! ‌» 
 

کد خبر 602835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha