هر سال فصل گرما که از راه می‌رسد، دوباره افراد یاد کولرهای آبی می‌افتند؛ همان جعبه‌های فلزی که روی پشت‌بام و بالکن‌ همه آپارتمان‌های شهر جاگیر شده‌اند و سالی یکبار صاحب‌خانه‌ها برای راه‌اندازی آنها دست به کار می‌شوند.

كولر

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  کولرهای آبی در مناطق کم‌رطوبتی مثل تهران بهترین گزینه برای خنک کردن محیط به شمار می‌روند که متأسفانه هر ساله با شروع فصل گرما زمینه‌ساز حوادثی مثل برق‌گرفتگی، سقوط از ارتفاع و... می‌شوند. البته حوادثی که به دلیل آگاهی ناکافی، رعایت نکردن نکات ایمنی در سرویس و تعمیر کولرها و بهره‌نگرفتن از افراد متخصص رخ می‌دهد. اگر این روزها قصد دارید سری به پشت‌بام بزنید و کولر آبی خانه را راه‌انداری کنید، نکات آموزشی این گزارش را از دست ندهید.  

  1. راه‌اندازی کولر آبی به دلیل وجود اتصالات و جریان برق یک کار تخصصی و بهتر است از سرویسکاران مجاز و مجرب برای راه‌اندازی و سرویس کولر آبی استفاده کنید.  
  2. حتی اگر از خدمات سرویسکار بهره‌می‌گیرید حتماً یک فرد بزرگسال در همه مراحل همراه با سرویسکار باشد تا در صورت بروز حوادثی مثل برق‌گرفتگی اقدامات لازم را برای امدادرسانی انجام دهد.  
  3. پیش از هرگونه‌کاری برای سرویس و راه‌اندازی کولر، برای اطمینان از نبود اتصال برق، ابتدا بدنه کولر را با یک فازمتر بررسی کنید.  
  4. به این نکته کلیدی توجه کنید که قطع بودن کلید کولر یا همان خاموش بودن کولر دلیلی برای برق‌دار نبودن سیستم کولر نیست.  
  5. پیش از آنکه سرویسکار شروع به کار کند حتماً برق ساختمان را از قسمت کنتور قطع کنید. چون در هنگام سرویس و راه‌اندازی کولر هر لحظه ممکن است کسی به‌صورت غیرعمد کولر را روشن کند.  
  6. اگر برق ساختمان را از قسمت کنتور قطع می‌کنید حتماً دیگر اهالی ساختمان را از دلیل قطع کردن برق باخبر کنید تا به‌صورت ناخواسته برق ساختمان را وصل نکنند.  
  7. اگر امکان قطع برق ساختمان از قسمت کنتور وجود ندارد از دیگر اعضای خانواده بخواهید تا زمانی که شما اعلام نکرده‌اید، کولر را روشن نکنند.  
  8. هنگام راه‌اندازی کولر حتماً سالم بودن سیم‌های برق را بررسی کنید. بیشتر کولرهای آبی در طول سال زیر تابش مستقیم آفتاب قرار دارند و احتمال فرسودگی و از بین رفتن روکش‌ پلاستیکی سیم‌ها وجود دارد.  
  9. اگر سیم‌ها، پمپ آب و موتور کولر نیاز به تعویض دارد حتماً این کار را به یک سرویسکار یا کولرکار حرفه‌ای واگذار کنید.  
  10. اگر کولر آبی در نقاط مرتفع و ناایمن ساختمان مثل بالکن قرار دارد که دسترسی به آن دشوار است، ابتدا محل استقرار خود یا سرویسکار را تثبیت کنید تا از خطر سقوط جلوگیری شود.  
  11. وقتی کولر روشن است هیچ‌کاری روی آن انجام ندهید. چون علاوه بر خطر برق‌گرفتگی، احتمال‌گیر کردن دست لابه‌لای تسمه و دیگر قطعات وجود دارد.
  12. بعد از پایان کار سرویس و راه‌اندازی کولر، دوباره با فازمتر از متصل نبودن برق به بدنه مطمئن شوید.  
  13. از پاشیدن آب به‌صورت مستقیم روی بدنه کولر خودداری کنید. زیرا این کار می‌تواند باعث برق‌گرفتگی شود. بهتر است پوشال‌ها را از قبل مرطوب و روی بدنه نصب کنید.  
کد خبر 602116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha