دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

هوای متغیر در این روزها همه را سردرگم کرده است.

رادیاتور

روزهای اول بهار، همین که هوا کمی گرم شد بسیاری، بخاری‌ها را خاموش کردند و شیر شوفاژ‌ها را بستند اما با باریدن تگرگ چند روز پیش و سرد شدن هوا، دوباره بخاری‌ها را روشن کردند و شیر شوفاژها را باز.

گرم و سرد‌شدن ناگهانی هوا ممکن است در برخی از مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها که دارای سامانه حرارت مرکزی هستند، به بروز مشکلاتی بینجامد. از جمله ساکنانی که سالخورده هستند و یا فرزندان خردسال دارند، به‌دلیل آسیب‌پذیری بیشتر در برابر سرما مایل به بستن شیرلوله‌های آب گرم و آب سرد شوفاژ از داخل شوفاژخانه نیستند اما در مقابل ممکن است عده‌ای دیگر از ساکنان با بیان اینکه هوا رو به گرمی است، با این کار مخالف باشند و مدیر ساختمان هم در این بین مانده باشد که خواسته کدام‌یک را برآورده کند؟

برای حل این معضل بهتر است مدیر ساختمان لوله‌های آب سرد و گرم شوفاژ را از شوفاژخانه نبندد و در عوض این کار از ساکنان بخواهد که بنا به نیازشان و درصورت ضرورت می‌توانند تا زمانی که وضعیت جوی اینگونه است، شیرهای شوفاژ را از داخل واحد خود باز و بسته کنند. این کار باعث می‌شود که هم خواست همگان برآورده شود و هم از ایجاد هر گونه اختلاف و جر و بحث احتمالی میا ن ساکنان خودداری شود.

فضایی برای گفت‌وگو

ازدحام، شلوغی و رفت‌وآمد زیاد درسطح شهر، پدیده عجیبی نیست؛ به‌ویژه صبح‌ها اول وقت که همه به سر کار می‌روند و عصر هنگام که همه به خانه برمی‌گردند اما آنچه در این میان عجیب است، رفتار نامناسب برخی در مکان‌هایی مانند اتوبوس و مترو است. این افراد در فضاهای عمومی بلند بلند با یکدیگر صحبت می‌کنند و بدین طریق آرامش دیگران را بر هم می‌زنند. یکی نیست به این قبیل افراد بگوید که دیگران نه تنها علاقه‌ای به شنیدن ریز و درشت زندگی خصوصی شما ندارند بلکه این حق را دارند که به شما اعتراض کنند. درواقع احساس آرامش و آسایش حق همه شهروندان است و هیچ کس مجاز به بر هم زدن آن، چه در فضاهای عمومی و چه حیطه خصوصی دیگران نیست. گاهی صدای خنده و شوخی این آدم‌ها تا چند متر آن طرف‌تر هم می‌رسد.

این شهروندان بی‌توجه به اطراف‌شان چنان با حرارت و با صدای بلند با بغل دستی‌شان گرم حرف و بحث هستند که یادشان می‌رود در کجا قرار دارند. البته در این میان هم عده‌ای حسابی فضولی‌شان گل می‌کند و وارد بحث و اظهارنظر با این افراد می‌شوند. نتیجه کاملا روشن است: تشکیل یک میز گرد پرسروصدا! درست در فضایی که همه از راننده گرفته تا مسافران به بیشترین سکوت و آرامش نیاز دارند. اگر فکر می‌کنید که تذکر و چشم غره‌رفتن‌ها می‌تواند کارساز باشد، در اشتباه هستید. درنهایت، همین مسئله باعث در‌گیری و زد و خورد می‌شود و فضای عمومی را کاملا متشنج می‌کند و نظم و آرامش آن را برهم می‌زند. حال آنکه شهروندانی که نیاز به درد دل و بیان مسائل خود با دوستان‌شان و یا دیگران دارند، می‌توانند در درجه اول آنها را در فضاهای خلوت و آرامی مانند پارک و کافی‌شاپ‌ها مطرح سازند تا فرصت فکر کردن و تبادل نظر بهتری فراهم شود. به هر روی، باید حقوق فضا‌های عمومی را مراعات کرد و حق دیگران را در برخورداری از آنها پاس داشت.

راه‌اندازی کولرهای آبی و چند نکته ایمنی

درحالی‌که این روزها عده‌ای از شهروندان به‌خصوص شب‌ها شیر شوفاژها را باز می‌کنند، عده‌ای دیگر که به‌اصطلاح گرمایی هستند، در فکر راه انداختن وسایل سرمایشی برآمده‌اند. غیراز آنکه باید به‌طور عمومی به حساسیت‌های فنی اینگونه وسایل توجه داشت، درخصوص کولرهای آبی و نحوه سرویس و راه‌اندازی آنها باید نکاتی را درنظر داشت. متأسفانه هر ساله رعایت نکردن این نکات، منجر به تلفات جانی شده است.

پیش از هر چیز باید این را یادآور شد که اگر دست به آچار نیستید و اطلاعات کمی از کولر دارید، بهتر است راه‌اندازی آن را به‌عهده تعمیرکار خبره بگذارید؛ چراکه سامانه برق‌رسانی کولر‌های آبی از درجه حساسیت بالایی برخوردار است و به‌ویژه با وجود جریان مدام آب در آن، هر آن امکان اتصالی می‌رود. به هر روی، نخست از درستی و عدم‌اتصالی سیم‌ها و سامانه برق‌رسانی کولر اطمینان به دست آورید و هیچ‌گاه بدون قطع جریان برق کولر به تعمیر آن نپردازید.

استفاده از دستکش عایق یا لاستیک عایق زیر پا می‌تواند محافظ خوبی در برابر برق‌گرفتگی باشد. همچنین بهتر است هرساله پوشال‌ها عوض شوند؛ زیرا پوشال‌ها به‌دلیل نگهداشتن نم و رطوبت در خود، محل مناسبی برای تولید باکتری‌ها هستند. نکته دیگر اینکه باید آب از قبل باقی مانده در تشت کولر را خالی کرد و گل و لای درون آن را شست و اگر اجزای کولر نیاز به روغن کاری دارند، این کار را انجام داد. همچنین درصورت شل و فرسوده بودن تسمه آن را عوض کنید تا از سر و صدای زیاد کولر در امان بمانید. دست آخر اینکه هنگام نصب اولیه کولر، سعی کنید کولر از لوله‌های سرویس‌های بهداشتی و همچنین لوله‌های بخاری دور باشد و حتما کولر را روی چهارپایه‌ای فلزی به ارتفاع 30سانتی‌متر قرار دهید. دقت کنید که این چهارپایه در جایی هموار قرار داده شود و پایه‌های آن به آسفالت یا ایزوگام ساختمان آسیب نرساند.

کد خبر 167694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز