سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، رمان «بوی آتش، طعم دود» نوشته مونیکا شاهیان است که سرگذشت دختر جوان و جنگزده‌ای در دوران دفاع‌مقدس در شهر تهران را روایت می‌کند که با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

كتاب

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، رمان «بوی آتش، طعم دود» نوشته مونیکا شاهیان است که سرگذشت دختر جوان و جنگزده‌ای در دوران دفاع‌مقدس در شهر تهران را روایت می‌کند که با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. قصه رمان بوی آتش، طعم دود از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در شهر خرمشهر شروع می‌شود که شخصیت اصلی داستان، «مریم» اعضای خانواده خود را بر اثر حملات نیروهای دشمن از دست می‌دهد و به ناچار شهر را ترک می‌کند. او در این سفر تعدادی از بچه‌های جنگزده را همراه خود دارد که آنها هم والدین خود را از دست داده‌اند. مریم ابتدا به اهواز و سرانجام به تهران منتقل می‌شود؛ شهری که بسیاری از ویژگی‌هایش با شهری که شخصیت اصلی داستان پیش از جنگ در آن زندگی می‌کرده یعنی خرمشهر متفاوت است و مریم برای گذران زندگی در این شهر به ناچار باید در موقعیت تازه‌ای قرار گیرد. او که با دست خالی به نوعی سرپرستی ۵ بچه جنگزده را هم به عهده گرفته باید برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و بچه‌ها دست به کار شود، اما در تهرانِ دهه شصت و سال‌های جنگ، کار مناسب برای یک دختر جنگزده به راحتی پیدا نمی‌شود. با این حال، مریم تلاش خودش را می‌کند و تا حدودی هم موفق می‌شود. داستان با ورود مرد جوانی به نام مهندس شریف که از آشنایان پدر مریم است و در اهواز کلید خانه‌ای در تهران را در اختیار این دختر جنگزده قرار داده است، وارد مرحله تازه‌ای می‌شود که ریشه در خاطرات گذشته در خرمشهر دارد و دختر عبدالرحمن(مریم) را سر یک دوراهی بزرگ قرار می‌دهد و ماجراهای خواندنی را رقم می‌زند.
چاپ اول(۱۳۹۹) کتاب «بوی آتش، طعم دود» در ۳۶۷ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط مؤسسه فرهنگی و هنری درچه در تهران منتشر شده است.  

کد خبر 601652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha