سمبوسه غذای پرطرفداری است که می‌توانید با مواد غذایی مختلف موجود در خانه آن را تهیه کنید. در این مطلب با طرز تهیه این خوراک خوشمزه آشنا خواهیم شد.

سمبوسه - Samosa - آشپزی - غذا

به گزارش همشهری‌آنلاین، سمبوسه یک غذای محبوب جنوبی است که طعم و مزه تند و لذیذی دارد. این غذا را می‌توان به عنوان پیش‌غذا و یا یک میان‌وعده نیز تهیه کرد. محتویات سمبوسه سنتی سیب‌زمینی و پیاز و سبزیجات معطر است. اما امروزه در سمبوسه از مواد دیگر مثل گوشت چرخ‌کرده و انواع پنیر هم استفاده می‌شود.

در این مطلب ما طرز تهیه سمبوسه کلاسیک را به شما آموزش می‌دهیم. اما شما اگر دوست داشتید می‌توانید گوشت چرخ‌کرده سرخ‌شده با پیاز و ادویه و کمی پنیر موتزارلا، گودا، پارمزان یا چدار هم به این غذا اضافه کنید. سخت‌ترین مرحله در تهیه سمبوسه پیچیدن آن در نان لواش به شکل مثلث است. در این مطلب روش تهیه و طرز پیچیدن آن را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد. 

مواد لازم برای تهیه سمبوسه

سیب‌زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
سبزیجات معطر (گشنیز و جعفری و ترخون) به مقدار لازم
روغن سرخ‌کردنی
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه مواد میانی سمبوسه

۱- ابتدا سیب‌زمینی‌ها را با پوست آب‌پز کنید. سپس آنها را پوست بگیرید و رنده کنید. بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها را آماده کردید، به آن‌ها نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. میزان نمک و فلفل بسته به ذائقه شما دارد. اما چون مزه سمبوسه اصیل تند است، معمولا میزان فلفلی که استفاده می‌شود زیاد است. از طرفی برای خوش‌طعم‌تر شدن سمبوسه می‌توانید از فلفل قرمز به همراه فلفل سیاه استفاده کنید.

اگر تمایل دارید به سمبوسه گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید، گوشت را در پیاز تفت دهید تا رنگ آن عوض شود و مزه خامی گوشت از بین برود. به گوشت نمک و فلفل و کمی زردچوبه اضافه کنید و به ترکیب سیب‌زمینی و پیاز و سبزیجات اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید کمی پنیر دلخواه خود را هم به این ترکیب بیفزایید.

۲- بعد از اینکه سیب‌زمینی را مزه‌دار کردید، سبزیجات معطری را که خرد کرده‌اید به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. در سبزیجات معطر می‌توانید از کمی سیر و همچنین شوید هم استفاده کنید.

۳- پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و آن را در روغن و زردچوبه سرخ کنید. پیاز باید کاملا پخته شود و رنگ آن طلایی شود. پیاز را به سیب‌زمینی و سبزی‌ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

طرز تهیه سمبوسه | آموزش تصویری طرز پیچیدن این غذای جنوبی

مراحل پیچیدن سمبوسه

► مرحله اول

برای تهیه سمبوسه به نان لواش بسیار نرم و نازک نیاز دارید. ابتدا نان لواش را از طول به صورت عمودی برش بزنید. در واقع باید نوار باریکی با عرض کم و طول زیاد داشته باشید. عرض نوارهای نان حدودا ۱۰ سانتی‌متر باشد.

در کنار این غذا می‌توانید سس انبه یا سس تمبر هندی سرو کنید.

► مرحله دوم

یک گوشه از نوار نان را مثلثی برگردانید تا شبیه یک پاکت مثلثی شود. یک قاشق از مواد سمبوسه را در این مثلث بریزید و صاف کنید. مثلث را یک دور دیگر تا بزنید و آنقدر تا زدن به صورت مثلثی را تکرار کنید تا به انتهای نان برسید. انتهای نان را داخل لایه قبلی فرو کنید. به جای این کار می‌توانید از ترکیب آرد و آب برای چسباندن لبه‌های نان به هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سفیده تخم‌مرغ نیز استفاده کنید.

سرخ کردن سمبوسه‌های پیچیده شده

برای سرخ کردن سمبوسه‌ها نیاز به ماهیتابه‌ای عمیق دارید تا سمبوسه‌ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند. روغن سرخ‌کردنی را در تابه بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود. سپس سمبوسه‌ها را در گروه‌های کم‌تعداد در تابه بریزید تا فضای لازم برای سرخ شدن سمبوسه‌ها در روغن وجود داشته باشد. بعد از اینکه رنگ نان سمبوسه‌ها طلایی مایل به قهوه‌ای شد، آنها را از روغن خارج کنید و روی کاغذ مخصوص قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

► در تهیه این مطلب از منابع مختلفی استفاده شده است.

کد خبر 601628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha