بانوان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر می‌توانند در بسیاری از عرصه‌های تخصصی و موضوعی تأثیرگذار باشند.

پاكسازي محله

این حضور و فعالیت با توجه به رشد شتابان شهر در همه ابعاد روز به روز بیشتر از قبل احساس می‌شود. به‌ویژه در حوزه فعالیت نهادها و انجمن‌های اجتماعی که بر مبنای جذب اعتماد شهروندان تاکنون بیشترین کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر و نیازمندان از سوی بانوان انجام شده است.

در حوزه فرهنگی شهرداری منطقه ۹ نیز از سویی هم این ظرفیت‌سازی ایجادشده است و هم از نیروی بانوان در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری و محیطی امن برای بانوان بهره‌گرفته می‌شود. چراکه برای رسیدن به توسعه پایدار شهری به مشارکت و حضور بانوان در محله‌ها براساس شناخت آنها از مختصات اجتماعی و فرهنگی محله نیاز جدی داریم.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد بانوان بسیاری در منطقه فعال هستند که از آنها بیش از ۲۰ بانوی نیکوکار و متخصص در حوزه بانوان و حمایت از کسب وکارهای خانگی و کارآفرینی بسیار جدی و ثابت کار می‌کنند. توانمندسازی بانوان برای حضور در اجتماع و توسعه فعالیت‌های اجتماع محور یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در بخش اجتماعی و فرهنگی است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشارکتی، همایش‌ها و نمایشگاه‌های ارائه دستاوردهای بانوان محلی، راه‌اندازی بازارچه‌های خیریه و کارآفرینی، برپایی پایگاه‌های اجتماعی از جمله اقداماتی است که تا به امروز توانسته است محله‌ها را به محیطی بهتر برای زندگی و فعالیت شهروندان تبدیل کند.

تسهیل دسترسی بانوان به منابع اشتغالزا و آموزشی باعث می‌شود در بلندمدت آثار مطلوبی از ایجاد همبستگی و تعلق خاطر شاهد باشیم. از این روست که شهرداری تهران نیز در این زمینه سیاست‌های نوینی را پیش رو گرفته است تا عرصه برا ی فعالیت‌های خلاقانه بانوان که بر پایه مهر و ظرافت استوار است، باز باشد. در چنین شرایطی فارغ از سیاست‌های جنسیتی می‌توان شهر را زیست‌پذیر و پاسخگو به بخش عمده‌ای از نیازهای شهری تصور کرد.  

کد خبر 601166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha