سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

شادی توکلیان: در این شهر که بگردی می‌توانی نشانه‌هایی از زندگی خوب را برای شهروندان بیابی.

 در میان این همه مشکلات و دغدغه‌ای که در این شهر وجود دارد اما باز هم می‌توان آیه‌هایی از زندگی خوب را یافت. مخصوصا آنجا که مدیران شهر و شهریاران پایتخت، عمده فعالیت‌هایشان را بر محوریت حفظ کیان خانواده و رفع  مشکلات خانواده‌ها متمرکز کرده‌اند.

اجتماع سالم از خانواده‌های سالم ساخته می‌شوند و شاید همین موضوع دلیل توجه مدیریت شهری به این بخش است. آمارهای موجود نشان می‌دهد بیش از 70 درصد برنامه‌های شهرداری در بخش فرهنگی و اجتماعی با رویکرد خانواده محوری اجرا می‌شود وبا توجه به اینکه 50 درصد جمعیت شهر را بانوان تشکیل می‌دهند، امروز در شهرداری و درهمه تصمیم‌گیری‌ها به این موضوع توجه و سعی شده تا همه اقدامات با رویکرد خانواده محوری باشد.

  اقدامات حمایتی برای زنان سرپرست خانوار

  تهران هوای شهروندانش را دارد و در این میان موضوع زنان و خانواده‌ها دارای اهمیت فراوانی است. اداره کل امور بانوان شهرداری هم تهران در مسیر تدارک یک زندگی خوب برای شهروندان است و در حوالی خیابان بهشت هرازگاهی می‌توان بانوانی را دید که حالا نگاهشان به اداره‌کلی است که برای رسیدگی به امور آنها تدارک دیده شده است.

 در همین اداره کل و از آنجا که معمولا سن بالای زنان سرپرست خانوار، توانمند‌سازی این زنان را با مشکل روبرو کرده است، ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف توانمندسازی این زنان در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در آذرماه سال ۸۶ تشکیل شد.

 توزیع سبد غذایی بین خانواده‌های نیازمند و سرپرست خانوار که تحت پوشش هیچ ارگانی نیستند تنها گوشه‌ای از اقدامی است که برای تدارک یک زندگی خوب برای این بخش در نظر گرفته شده است.

 فعالیت‌هایی چون ارائه خدمات مشاوره‌ای و حمایتی به زنان سرپرست خانوار، ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری شغلی، حقوقی، روانشناختی و خانوادگی به زنان سرپرست خانوار،استفاده از خدمات حمایتی شهرداری به صورت تخصیص وام‌های ضروری، مساعدت‌های مالی، معرفی به مراکز مهارت آموزی و بازارچه‌های خود اشتغالی از جمله دیگر فعالیت‌هاست.

شهرداری تهران در کنار کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار به حل مشکلات آنها نیز کمک کرده و با ارائه امکانات تفریحی، ورزشی و آموزشی محیطی شاد و آموزنده را برای بانوان ایجاد کرده است.

 پرداخت وام ازدواج به زوج‌های نیازمند

ازدواج شهروندان لبخند و طراوتی تازه برای تهران است و با هر صدای شادی، شهر لبریز ترنم می‌شود. معاون مالی و اداری شهرداری تهران درباره اهمیت موضوع ازدواج جوانان برای مدیریت شهری، از ادامه پرداخت وام به زوج‌های نیازمند خبر داد و گفت: زوج‌‌های نیازمندی که از طرف معاونت‌های اجتماعی و یا سایر ارگان‌های مربوطه معرفی شوند، یک میلیون وام ازدواج دریافت می‌کنند. 

به گفته پورزرندی، این اقدام با تدبیر شهردار تهران از چهار سال گذشته آغاز شده است و هرساله زوج‌های زیادی از این وام بهره‌مند می‌شوند.

 مشارکت پزشکان محله

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از مشارکت وفعالیت پزشکان محله خبر می‌دهد و می‌گوید: این پزشکان به طور داوطلبانه تعدادی از خانواده‌های نیازمند محله را تحت پوشش قرار می‌دهند و به آنها خدمات رایگان ارائه می‌کنند.

دکتر عباس استاد تقی زاده، با بیان این مطلب می‌افزاید: این طرح در همه مناطق تهران در حال اجراست و پروژه‌ای محله‌ای است که پزشکان با محوریت محله در محله‌ای که خود شاغل یا ساکن هستند، به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌های پزشکان محله، می‌گوید: آگاه کردن خانواده‌ها نسبت به بیماری‌ها و تغذیه در سطح مساجد، مدارس و خانه‌های سلامت، ارائه خدمات درمانی به خانواده‌های نیازمندی که تحت پوشش این افراد قرار می‌گیرند و توسط شورایاران و معتمدان محلات معرفی می‌شوند

 و فعالیت‌های حمایتی که نیازمند نظرات تخصصی پزشکان محلات است، از جمله خدماتی است که پزشکان محلات ارائه می‌دهند.

  پاتوقی برای مادران و کودکان

مدیرکل سلامت شهرداری تهران درادامه از راه‌ندازی خانه‌های اسباب بازی به عنوان پاتوقی برای مادران و کودکان خبر می‌دهد و می‌گوید: از آن جا که جدایی میان مادر و کودک در مهدکودک ها موضوع چندان تایید شده‌ای نیست، در خانه‌های اسباب بازی، مادران و کودکان در کنار هم خواهند بود و مادران می‌توانند با حضور مربی در کنار فرزند خود و سایر فرزندان در خانه‌های اسباب بازی باشند.

تقی‌زاده هدف از این اقدام را استحکام خانواده می‌داند وادامه می‌دهد: 70 درصد فعالیت‌های آموزشی این حوزه مربوط به بانوان است، چراکه زنان تاثیرگذار‌ترین عضو در خانواده هستند و تقویت آنان می‌تواند بنیان خانواده را مستحکم‌تر کند. تقی زاده می‌افزاید: شعار ما « شهروند سالم، خانواده سالم،محله سالم و شهر سالم»است و معتقدیم قبل از آنکه شهروند وارد محله به عنوان یک ساختار شهری شود،وارد ساختار اجتماعی خانواده می‌شود که به همین خاطرسیاست‌های تعریف شده شهرداری بر مبنای خانواده محوری است.

 افزایش مراکز کارآفرینی با هدف کمک به اقتصاد خانواده

موضوع کارآفرینی هرچند در مرحله اول اقدامی در ارتباط مستقیم با خانواده‌ها به نظر نمی‌رسد اما باید توجه کرد که هرچقدر شرایط اشتغال برای اعضای خانواده و مخصوصا سرپرست آن مهیا باشد خانواده از استحکام و آرامش بیشتری برخوردار خواهد بود.

رییس ستاد کارآفرینی شهر تهران وابسته به شهرداری تهران نیزدر این زمینه می‌گوید: شهرداری تهران از حدود دو سال پیش، ستاد کارآفرینی را با هدف ایجاد اشتغال و همچنین کمک به اقتصاد خانواده ایجاد و تاکنون موفقیت‌های خوبی نیز کسب کرده است.

ناصر عبادتی می‌افزاید: در حال حاضر در هر یک از 22 منطقه شهرداری تهران، حداقل یک مرکز اصلی کارآفرینی ایجاد شده و همچنین 40 خانه کارآفرینی به صورت سازمان‌های مردم نهاد در مناطق مختلف شهرداری تهران دایر شده است. 

 وی تصریح کرد تا سه سال آینده قرار است تعداد مراکز کارآفرینی به 370 مرکز افزایش یابد. عبادتی با تشریح برنامه‌های شهرداری تهران برای توسعه کارآفرینی گفت: ایجاد شهرک تولید سنگ‌های قیمتی در تهران نیز در این زمینه پیش بینی شده و چنانچه حمایت‌ها و بسترهای قانونی صدور مجوزها تسهیل شود، آماده گسترش فضاها و استفاده از پتانسیل های معدنی هستیم. 

 عبادتی با بیان اینکه ایجاد کارگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی در یک فضای دو متر مربعی نیز امکانپذیر است، افزود: اینگونه هنرها محدودیت زیادی نیاز ندارد و می‌تواند سبب ایجاد اشتغال بیشتری در محیط‌ شهری شود. 

 طراحی همه برنامه‌های فرهنگی شهرداری با رویکرد خانواده

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه همه برنامه‌های شهرداری با توجه به رویکرد خانواده انجام می‌شود،می‌گوید: خانواده اساس و مهمترین نهاد اجتماعی است و در صورتی که این نهاد پایدار باشد و از وظایف خود مطلع و به آن عمل کند از بسیاری چالش‌های اجتماعی جامعه امروز گذر می‌کنیم.

 رمضانی می‌افزاید: طراحی همه برنامه‌های شهرداری به گونه‌ای انجام می‌شود که مخاطب آن هم اعضای خانواده باشد و همه افراد خانواده بتوانند از آن استفاده کنند. وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری در این زمینه ادامه می‌دهد: همه برنامه‌های فرهنگی شهرداری اعم از برپایی سامانه‌های نشاط، اوقات فراغت، تورهای گردشگری به صورت خانواده محوری اجرا
می‌شود و امیدوارم که این اقدامات در مجموع بتواند اهمیت و ارزش خانواده را در نظام اجتماعی نشان دهد.

رمضانی ادامه می‌دهد: در مسائل و برنامه‌های ترویجی نیز شهرداری به حوزه خانواده توجه دارد، چراکه معتقد است مسائلی مانند امر به معروف‌و‌نهی از منکر، نماز، ایثار و شهادت در صورتی که در خانواده نهادینه شده باشد توسط سازمان‌های دیگر ترویج پیدا می کند و ابتدا خانواده باید این موضوعات را در کودکان درونی کند تا رواج پیدا کند.

 هر منطقه یک جشن

مدیر کل فرهنگی شهردار تهران همچنین با اشاره به برنامه‌های شهرداری به مناسبت هفته خانواده می‌گوید: 123 جشن ناحیه در شهر تهران به این مناسبت برپا می شود و همچنین در هر منطقه نیز یک جشن بزرگ در یک مسجد آن منطقه برگزار می شود.

 وی می افزاید: هویت بخشی سیمای بصری شهر تهران با محوریت «ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار» خواهد بود و همچنین نخستین جشنواره زوج خوشبخت ایرانی نیز با مشارکت شهرداری تهران برگزار می‌شود.

 افزایش مهارت‌های زندگی در فرهنگسرای خانواده

اختصاص یک فرهنگسرا به خانواده حکایت از اهمیت این نهاد اجتماعی برای مدیریت شهری دارد. مرکز مشاوره فرهنگسرای خانواده با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب حوزه خانواده با همکاری انستیتو روانپزشکی ارائه خدمات مشاوره‌ایی را در حوزه خانواده انجام می‌دهد.

مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره خانواده به مراجعان در شناخت بهتر خود، کمک به کسب مهارت‌های لازم در زندگی، تلاش برای درمان نارسائی‌ها، تمرکز و حواس، آموزش‌های پیش از ازدواج و .... کمک می‌کند.

همشهری جمعه

کد خبر 95365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز