کرونا هنوز با ماست. از شدت این پاندمی نه تنها کم نشده، بلکه در موج چهارم با توانی مضاعف پیش می‌رود و کماکان اخبار مرتبط با آن جزء مهم‌ترین اخبار روز است.

تست کرونا

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   درحالی که آشنایی با امکانات مراکز خدمات جامع سلامت شهری و پایگاه‌های بهداشت، شرایط دریافت واکسن کرونا، شیوه بهره‌مندی از تست‌های سریع و پی‌سی‌آر و... جزء سؤالات متداول شهروندان محسوب می‌شود، طی گفت‌وگویی با «محمدرضا سلمانی ندوشن» رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، به دغدغه‌های شهروندان ساکن در مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ پاسخ داده‌ایم.

 با بازگشت به روزهای سخت کرونایی و قرارگیری در موج چهارم چه اقدامات و تمهیدات جدیدی برای مدیریت این چالش و کمک به سلامت ساکنان مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ که تحت پوشش این مرکز هستند، در نظر گرفته‌اید؟
شواهد نشان می‌دهد با احتمال بالای بروز جهش‌های مختلف در ویروس کرونا، ایمنی جمعی به واسطه واکسیناسیون کووید ۱۹ تنها راه قطع سریع زنجیره انتقال، کاهش مرگ و میر و حتی افزایش ضریب درمان موفق مبتلایان است. از این رو، واکسیناسیون عمومی از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده و با تقویت بیماریابی، شناسایی موارد تماس نزدیک با موارد مثبت، غربالگری و درمان سرپایی، همچنین آموزش گسترده  شهروندان استمرار دارد. بهترین و مؤثرترین راه، اتحاد ملی و بهره‌مندی از مشارکت اجتماعی از طریق مشارکت نیروهای بسیجی، داوطلبان سایر سازمان‌ها و داوطلبان سلامت به‌صورت محله‌محور و استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی و مردمی برای برنامه عظیم واکسیناسیون عمومی است. این درحالی است که رهگیری مبتلایان به بیماری کرونا و اطرافیان آنها، مراقبت در منزل و انجام تست پی‌سی‌آر و تست سریع هم در حال انجام است. برای سالمندان و خانم‌های باردار و افرادی که محدودیت حرکتی دارند نیز قرنطینه معکوس به‌صورت اعزام پزشک به منزل برای ویزیت و در صورت نیاز انجام تست سریع تشخیصی انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران  | ۳ سایت جدید واکـسیناسیون کـرونا راه‌اندازی می‌شود
محمدرضا سلمانی/ رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران


 تست پی‌سی‌آر و تست سریع کرونا همچنان رایگان انجام می‌شود؟
تست سریع کرونا رایگان انجام می‌شود، اما با توجه به محدودیت منابع و ظرفیت انجام آزمایش و ایجاد تعادل و استفاده بهینه از امکانات سیستم آزمایشگاهی و همچنین حفاظت از آن باید در انجام تست پی‌سی‌آر اولویت‌هایی در نظر گرفته شود. افراد مشکوک و علامت‌دار و جمعیت‌های آسیب‌پذیر که ریسک بالای ابتلا به بیماری شدید را دارند و نیازمند بستری شدن در بیمارستان و دریافت مراقبت پیشرفته کووید ۱۹ هستند، در اولویت انجام آزمایش تست رایگان قرار می‌گیرند. این گروه شامل افراد علامت‌دار که جزء گروه‌های پرخطر بوده  یا در سن بالای ۶۵ سال هستند، افراد علامت‌دار مشکوک(شامل تب، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، سردرد، از بین رفتن حس چشایی و بویایی، علائم گوارشی) «با وجود حداقل ۳ علامت از علائم فوق»، گروه‌های علامت‌دار در مراکز تجمعی (مدارس، زندان، محل نگهداری سالمندان و معلولان، پادگان و...)، معتادان متجاهر علامت‌دار، مددجویان علامت‌دار در سامانسراها، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و سایر مراکز تجمع، اتباع خارجی علامت‌دار ساکن در مهمانشهرها یا سایر اماکن تجمعی و... می‌شود.


 تست سریع و تست پی‌سی‌آر در کدام مراکز انجام می‌شود؟
تست پی‌سی‌آر در مراکز تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران همچون شماره ۱۰، اکبرآباد، شهید واحدی، بیمارستان خیریه ولی‌عصر(عج) و مرکز میثم و تست تشخیص سریع علاوه بر این مراکز در مراکز آیت، امام علی(ع)، امام محمدباقر(ع)، شهید احمدی، ابوذر و حکیم اعتماد انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران  | ۳ سایت جدید واکـسیناسیون کـرونا راه‌اندازی می‌شود


 تفاوت تست سریع و پی‌سی‌آر در چیست؟
همان‌طور که از نام تست سریع تشخیصی پیداست، جواب این نوع تست خیلی سریع آماده می‌شود، اما دقت آن از تست پی‌سی‌آر کمتر است. به اشخاص دارای علامت توصیه می‌شود از تست پی‌سی‌آر استفاده کنند و اما افرادی که در معرض تماس با افراد مبتلا بوده  و علائم خاصی ندارند بهتر است تست سریع انجام دهند.


 یکی از دغدغه‌های شهروندان سرعت در پاسخگویی جواب‌های آزمایش است. جواب هر نوع از این تست‌ها بعد از چه مدت آماده می‌شود؟
تست سریع تشخیصی ظرف ۲۰ دقیقه مشخص و جواب آن به بیمار ارائه می‌شود و جوابدهی تست پی‌سی‌آر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد، البته گاهی به علت بارکاری بالای آزمایشگاه مرجع امکان دارد تا ۷۲ ساعت نیز طول بکشد.


 هم اکنون روزانه چه تعداد مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ مراجعه می‌کنند؟
درحال حاضر، به‌صورت متوسط روزانه، ۸ هزار و ۲۱۶ نفر برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی به مراکز و پایگاه‌های سلامت مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ مراجعه می‌کنند و به‌طور میانگین به این افراد ۲۰ هزار و ۹۸۶ مورد خدمات ارائه می‌شود.


 روند رشد بیماری کووید در مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون چطور بوده است؟
تعداد افراد مبتلا در این ۳ منطقه از ابتدای سال ۱۴۰۰، حدود هزار و ۸۱۵ نفر بوده که برای افراد مبتلا ۷ هزار و ۹۶۷ پیگیری و برای اطرافیان بیمار ۹ هزار و ۴۴۹ پیگیری انجام شده است.


 طرح شهید قاسم سلیمانی همچنان در حال اجراست؟
طرح شهید قاسم سلیمانی همزمان با آغاز گام چهارم بسیج ملی مقابله با ویروس کرونا از ابتدای آذر سال ۱۳۹۹ آغاز شده و هم اکنون نیز خدمات رهگیری افراد در معرض تماس با بیماران مبتلا، انجام تست سریع تشخیصی در مراکز و در منزل و همچنین خدمات قرنطینه معکوس ویزیت در منزل کماکان در حال اجراست.


 وضعیت واکسیناسیون در مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ چگونه است و تاکنون این واکسن در این مناطق به چند نفر و چه اقشاری تزریق شده است؟
تزریق واکسن کرونا در حال حاضر در مراکز میثم، حکیم اعتماد، شهید امامی، دادوش و امام محمدباقر(ع) برای سالمندان بالای ۷۵ سال همچنین برای جانبازان و افراد دارای بیماری خاص در حال اجراست و تاکنون حدود ۸ هزار و ۲۰۰ نفر از تزریق واکسن بهره‌مند شده‌اند.


 افراد واجد شرایط دریافت واکسن برای دریافت خدمات باید چه کنند؟
مراقبان پایگاه‌های سلامت با همه افرادی که مشمول تزریق واکسن و دارای پرونده الکترونیک در سامانه سیب هستند تماس گرفته و آنها را به مراکز انجام واکسن راهنمایی می‌کنند. افرادی هم که پرونده الکترونیک ندارند می‌توانند به مراکز انجام واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند تا پس از ثبت پرونده الکترونیک، تزریق واکسن آنها انجام شود. داشتن کارت ملی هنگام مراجعه به مراکز برای انجام واکسیناسیون کرونا الزامی است و برای جلوگیری از ازدحام و شلوغی حتماً با تعیین وقت قبلی به مراکز مراجعه کنند. واکسیناسیون کرونا در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد و به این منظور در حال راه‌اندازی سایت واکسیناسیون کرونا در بوستان بزرگ ولایت، پارک رازی و سینما بهاران هم هستیم.

رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران  | ۳ سایت جدید واکـسیناسیون کـرونا راه‌اندازی می‌شود
مراکز تزریق واکسن در مناطق۱۶، ۱۷ و ۱۹

کد خبر 600347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha