کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گویند فاصله میان دو تجویز واکسن کرونای فایزر- بیونتک را افزایش داد و به شش هفته رساند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس گروه کارشناسان مشاور راهبردی WHO یا گروه SAGE پس از بازبینی کامل واکسن کرونای فایزر/بیونتک به آن مجوز مصرف اضطراری داد و توصیه کرد فاصله میان تزریق دو دوز واکسن ۲۱ تا ۲۸ روز باشد.

اما این سازمان همچنین یادآور شد که «شماری از کشورها که با شرایط استثنایی محدودیت عرضه واکسن به همراه بار بالای بیماری مواجه هستند» و گفت برخی از این کشورها درصد به تاخیر انداختن زدن دوز دوم برای گسترده کردن پوشش اولیه واکسن هستند.

این سازمان می‌گوید این «رویکرد عملگرایانه» را می‌توان به عنوان پاسخی به «شرایط استثنایی همه‌گیری» در نظر گرفت.

سازمان جهانی بهداشت  می‌گوید: «توصیه این سازمان در حال حاضر این است که بر اساس داده‌های به دست آمده از کارآزمایی‌های بالینی می‌توان فاصله میان این دو دوز را تا ۴۲ روز (شش هفته) افزایش داد.

دکتر مارگرت هریس، سخنگوی WHO گفت برای مثال انگلیس که دچار شیوع شدید کرونا است، تصمیم گرفته است که فاصله میان دو دوز واکسن را تا ۱۲ هفته به تاخیر بیندازد و داده‌های به دست آمده از این اقدام می‌تواند به تجدیدنظرهای احتمالی این سازمان در این باره کمک کند.

سازمان جهانی بهداشت در توصیه‌هایش افزوده است کشورهایی که به دنبال افزایش فاصله میان دو دوز واکسن هستند، باید اطمینان حاصل کنند که بیماران واکسینه‌شده هنوز می‌تواند به دوز دوم دسترسی داشته باشند.

این سازمان همچنین گفت واکسیناسیون مسافران در برابر کرونا را توصیه نمی‌کند، مرگ اینکه آنها با خطر بالا ابتلا مواجه باشند یا شرایط وارد شدن به موارد دارای اولویت را داشته باشند.

WHO  همچنین گفت عفونت دوباره علامت‌دار با کروناویروس در طول شش هفته پس از عفونت اول «نادر» است، بنابراین افرادی که در طول شش ماه گذشته دچار کووید-۱۹ شده‌اند، می‌توانند «واکسیناسیون را تا نزدیک پایان این دوره به تاخیر بیندازد.»

WHO گفت که در حال حاضر شواهدی درباره نیاز به تزریق واکسن یادآور در ماه‌های بعد در افراد واکسینه‌شده وجود ندارد و داده‌ای درباره قابلیت تعویض واکسن فایزر با سایر واکسن‌های کرونا (تزریق اول با یک واکسن و تزریق دوم با واکسن دیگر) وجود ندارد. این سازمان همچنین فقدان شواهد درباره تاثیر واکسیناسیون در کاهش خطر سرایت ویروس به اشخاص دیگر را ذکر کرده است.

دومین تزریق واکسن کرونا را کی باید انجام داد؟

کد خبر 578163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha