کارشناسان می‌گویند افراد ممکن است حتی پس از واکسینه شدن آزمایش مثبت عفونت کروناویروس پیدا کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یو‌اس‌تودی هر دو واکسن فایزر-بیونتک برای اثربخشی کامل نیاز به تزریق دو دوز به بیمار دارند. نخستین دوز واکسن فایزر- بیونتک بیش از ۵۰ درصد در پیشگیری از کووید-۱۹ موثر اس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی هر دو واکسن فایزر-بیونتک برای اثربخشی کامل نیاز به تزریق دو دوز به بیمار دارند.

نخستین دوز واکسن فایزر- بیونتک بیش از ۵۰ درصد در پیشگیری از کووید-۱۹ موثر است و دوز دوم میزان حفاظت را به حدود ۹۵ درصد می‌رساند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است که ممکن است هفته‌ها طول بکشید تا پس از واکسیناسیون پاسخ ایمنی ایجاد شود.

این سازمان اعلام کرد: «این موضوع به این معنا است که شخص ممکن است درست پیش از واکسیناسیون یا درست پس از آن دچار عفونت کروناویروس شود. این امر به این علت است که واکسن درست پس از تزریق هنوز زمان کافی پیدا نکرده است تا حفاظت ایجاد کند.»

نیکول آیووین، کارشناس بیماری‌های عفونی و متخصص ارشد همه‌گیرشناسی بیمارستان در دانشگاه فلوریدا گفت برای یک فرد میانگین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا پس از واکسیناسیون شماری از آنتی‌بادی‌های محافظت‌کننده را بر ضد ویروس کرونا تولید کند.

او گفت: «هر روز که می‌گذرد احتمال اینکه شما دچار عفونت شوید اندکی پایین می‌آید. هر فردی ممکن است سریع‌تر یا کندتر از میانگین پاسخ ایمنی ایجاد کند.»

دکتر ریچارد زیمرمن، استاد پزشکی خانوادگی بهداشت عمومی در دانشگاه پیتسبورگ می‌گوید ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد تا شخص پس از دریافت دوز دوم واکسن به میزان ایمنی تعیین‌شده برسد.

حتی رسیدن به این آستانه نیز به معنای آن نیست که شخص به کروناویروس ۱۰۰ درصد ایمن شده است. اگر واکسن ۹۵ درصد اثربخش باشد، به معنای آن است که هنوز احتمال اندکی برای دچار شدن به عفونت وجود دارد.

زیمرمن گفت مشکل است زمان قرار گرفتن افراد در معرض ویروس را معین کرد. بیمار می‌تواند پیش از واکسیناسیون در معرض ویروس قرار گرفته باشد و پس از آن علائم را نشان دهد.

آیووین افرادی را که آزمایش مثبت دارند، ترغیب می‌کند تا پس از بهبود یافتن واکسن بزنند، چرا که واکسن حفاظت بهتری نسبت به عفونت طبیعی ایجاد می‌کند.

او می‌گوید: «این واکسن پاسخی بسیار متمرکز و مستقیم به بخشی از ویروس ایجاد می‌کند که برای ایجاد عفونت سلولی لازم است»، اما عفونت طبیعی پاسخ ایمنی نسبت به همه بخش‌های ویروس ایجاد می‌کند و «در کمال تعجب، این نوع پاسخ بهتر از پاسخ متمرکز نیست.»

واکسن‌های کوید-۱۹ که از آنها استفاده می‌شود حاوی ویروس زنده نیستند و افراد را دچار عفونت نمی‌کنند. در عوض، واکسن به بدن می‌آموزد که بدن چگونه با ویروس می‌جنگد.»

کارشناسان می‌گویند مهم است حتی پس از واکسیناسیون به ماسک زدن ادامه داد و حفظ فاصله اجتماعی ادامه داد تا زمانی که چرخش ویروس در جامعه افت کند و ایمنی جمعی به دست آید.

کد خبر 577807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha