چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، فعالان بخش خصوصی با بیان اینکه طرح دولت برای نقدی کردن یارانه‌ها به‌علت ارائه‌نشدن جزئیات آن همچنان مبهم است، از دولت خواستند هرچه سریع‌تر برنامه خود برای اجرای این طرح را اعلام کند.

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست با بیان اینکه دولت برنامه اجرایی خود را برای نقدی کردن یارانه‌ها باید به‌صورت روشن و صریح هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه دهد، گفت: این طرح اجرایی باید در اختیار فعالان بخش خصوصی نیز قرار گیرد تا با اجماع ملی وارد عرصه عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز طرح اجرایی نقدی کردن یارانه‌ها را ندیده‌ایم، اظهار داشت: بخش خصوصی آمادگی دارد تا نظرات کتبی و شفاهی خود را در این زمینه بیان کند.

نهاوندیان خاطر نشان کرد: هنوز مشخص نیست که در بخش نقدی کردن یارانه‌ها حذف یارانه سوخت مطرح است یا کالاهای اساسی و آیا در محاسبه این دویارانه فاصله 2 قیمت را اندازه‌گیری کرده‌ایم یا خیر.

وی با اشاره به اینکه در نقدی کردن یارانه‌ها مشخص نیست که قیمت بازار با چه مکانیسمی تعیین خواهد شد، تصریح کرد: این امور ابهاماتی هستند که امکان ارزیابی کمّی را برای اعلام عدد تورم درصورت نقدی کردن یارانه‌ها از ما می‌گیرند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دولت در بخش نقدی کردن یارانه‌ها نباید مردم را با شگفتی و در مقابل عمل انجام شده قرار دهد، اظهار داشت: حذف یارانه‌ها به‌طور حتم امکان‌پذیر خواهد بود؛

این در حالی است که حتماً باید برنامه کار قبل از اجرا به‌طور شفاف در اختیار فعالان قرارگیرد چرا که طرح نقدی کردن یارانه‌ها برای ما مبهم است.

وی افزود: در طرح تحول اقتصادی 7 محور کلی مطرح شده است که در مورد جهت‌گیری این بخش، هماهنگی و هم‌افزایی میان آنها دغدغه‌هایی وجود دارد.

نهاوندیان توضیح داد: نباید اینگونه باشد که در یک بخش مکانیسم عرضه و تقاضا و واقعی کردن قیمت‌ها را دنبال کنیم و در بخش دیگر کماکان به‌دنبال تعیین دستوری نرخ باشیم، زیرا چنین عملکردی عوارض بسیار ناگواری دارد.

پرداخت نقدی یارانه‌ها مورد مطالعه قرار گیرد

مهندس یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به بررسی همه ابعاد طرح تحول اقتصادی در کمیسیون‌ها و مرکز هم‌اندیشی برای توسعه بخش خصوصی در اتاق تهران، گفت: در مورد طرح تحول اقتصادی حرف‌های زیادی داریم که باید در قالب گزارش‌های کارشناسی شده به دولت ارائه کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین محور طرح تحول اقتصادی، هدفمندی یارانه‌هاست که به ضرص قاطع می‌توان گفت مخالفی درمیان طیف‌های مختلف اقتصادی ندارد اما آنچه اهمیت پیدا می‌کند، پرداخت نقدی یارانه‌هاست که باید در مورد آن مطالعه و کار اساسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی تهران کسی با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ‌گونه مخالفتی ندارد؛ چرا که اجرای چنین طرحی که در نهایت منجر به برداشته شدن اهرم‌های قیمت‌گذاری دولتی از اقتصاد ایران خواهد شد، به منفعت و مصلحت کشور و ملت ایران است.

یحیی آل اسحاق از همه نمایندگان اتاق تهران و تشکل‌های بخش خصوصی خواست با جدیت به بررسی همه ابعاد طرح مورد نظر رئیس‌جمهوری بپردازند تا بتوان به نتایج مطلوبی دست یافت.

گزارش طرح تحول اقتصادی

یک ساعت پایانی نشست اتاق بازرگانی تهران به ارائه گزارش احمد دوست حسینی، مدیر مرکز هم‌اندیشی برای توسعه بخش خصوصی در مورد طرح تحول اقتصادی اختصاص داده شد.

دوست حسینی به توضیح کلی درخصوص طرح تحول اقتصادی پرداخت و با ارائه گزارشی در این خصوص اعلام کرد: اکنون چالش‌های عمده اقتصادی شامل کندی و نوسان رشد اقتصادی، روند بیکاری، روند زمانی نرخ تورم و توزیع ناعادلانه درآمد و ثروت است.

وی افزود: پایین بودن و ناپایداری رشد اقتصادی، پایین بودن بهره‌وری، نبود انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری، نرخ بالای بیکاری، تورم غیرقابل‌قبول و وجود فقر و تبعیض نیز از عمده‌ترین عوارض اقتصاد کشور است.

دوست حسینی ادامه داد: در آمار مربوط به نرخ رشد درآمد سرانه در سال‌های 1980 تا 2005 میلادی، نرخ رشد درآمد سرانه ایران از تمام کشورها کمتر بوده است و شدت مصرف انرژی در ایران نیز بر خلاف دیگر کشورها که همگی کاهشی بوده، افزایشی بوده است.

کد خبر 60025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز