کمتر کسی است که تا به حال گذرش به راسته فروش شیرآلات و کاشی و سرامیک در خیابان بنی‌هاشم محله کاظم‌آباد نیفتاده باشد.

دست هاي مهربان

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  این راسته بعد از خیابان شیراز، دومین بورس بزرگ تجهیزات داخلی ساختمان در تهران است و در آن تا چشم کار می‌کند فروشگاه تجهیزات آشپزخانه و سرویس بهداشتی و شیرآلات و کاشی و سرامیک دیده می‌شود. در پس انبوه مغازه‌های کوچک و بزرگ این خیابان، فضای بزرگی شبیه حسینیه به چشم می‌خورد که بر سر در آن نوشته شده «مکتب قرآن». اینجا از ۳۰ سال پیش محل دورهمی کاسبان خیابان بنی‌هاشم برای انجام کارهای خیریه است؛ از تهیه ارزاق برای همسایه‌های نیازمند تا ارسال کاشی و سرامیک و شیرآلات به خانه‌های زلزله و سیل زده در دورترین نقاط کشور. «ابراهیم میرزایی» از کاسبان قدیمی خیابان بنی‌هاشم از چگونگی شکل‌گیری این مکتب می‌گوید.  

  • خرید مشارکتی زمین 

دست‌های مهربان بنی‌هاشم 

حدود سه دهه پیش، کاسبان خیابان بنی‌هاشم مثل بازاری‌های قدیم سر ظهر و وقت مغرب کرکره مغازه‌ها را پایین می‌کشیدند و برای خواندن نمازجماعت به مسجد می‌رفتند. آن زمان نزدیک‌ترین مسجد به این خیابان، مسجد امام علی(ع) در میدان سرباز بود که در اعیاد مذهبی و مناسبت‌هایی مثل دهه محرم و ماه رمضان خیلی شلوغ می‌شد و جای سوزن انداختن نبود و کاسبان بنی‌هاشم در مناسبت‌های مذهبی مثل عاشورا و تاسوعا وسط خیابان خیمه می‌زدند و عزاداری می‌کردند.  
برای همین تصمیم گرفتند در این خیابان حسینیه‌ای برپا کنند که هم از نمازجماعت جا نمانند و هم جایی برای برگزاری مراسم مذهبی داشته باشند. اما خرید زمین بزرگ برای ساخت حسینیه در این خیابان کار آسانی نبود. «ابراهیم میرزایی» عضو هیأت امنای حسینیه «مکتب قرآن» در این‌باره می‌گوید: «یک زمین ۷۰۰ متری پیدا کردیم اما خیلی گران بود و تهیه هزینه خرید آن از عهده یکی دو کاسب بر نمی‌آمد. برای همین قبض تهیه کردیم و دوره افتادیم بین کاسبان.  
می‌گفتیم «زمین متری فلان مقدار است شما چندمتر می‌توانی پول بدهی؟ ‌» یکی می‌گفت یک‌متر و یکی می‌گفت ۱۰‌متر و... خلاصه با مشارکت کاسبان زمین حسینیه خریداری شد. بلافاصله بخشی از آن را سقف زدند تا برای برپایی نمازجماعت و زیارت عاشورا و دعای ندبه و... آماده شود و کم‌کم حسینیه مکتب قرآن با مشارکت کاسبان بنی‌هاشم راه‌اندازی شد.» 

  • توزیع سبد ارزاق

دست‌های مهربان بنی‌هاشم 

حسینیه مکتب قرآن در سال‌های اول شکل‌گیری، فقط محل برگزاری نمازجماعت و مراسم مذهبی بود، اما از سال ۹۰ هیأت امنای حسینیه تصمیم می‌گیرند از این مرکز برای فعالیت‌های خیرخواهانه هم استفاده کنند و نخستین قدم کمک به نیازمندان محله بود.

میرزایی می‌گوید: «اهالی محله کاظم‌آباد همه از قدیم اینجا زندگی می‌کردند و همدیگر را می‌شناختند، برای همین می‌دانستیم کدام خانواده دستش تنگ است یا وضع مالی‌اش خوب نیست. در واقع حدود ۱۰۰ خانواده در این محله زندگی می‌کردند که نیاز به کمک مالی داشتند. تصمیم گرفتیم در این حسینیه برای آنهاکاری انجام دهیم. در نخستین قدم کاسبان در حسینیه جمع شدند و برای خرید برنج و حبوبات و گوشت و... پول روی هم گذاشتند. ۱۰۰ سبد ارزاق تهیه کردیم و بین خانواده‌های نیازمند محله تقسیم کردیم.

از آن زمان، توزیع ارزاق سالی چند بار ادامه دارد با این تفاوت که تعداد سبدها زیاد شده به‌طوری که عید و ماه رمضان امسال به ۵ هزار سبد کالا تهیه و توزیع کردیم. البته بخشی از آن بین نیازمندان محله تقسیم شد و بقیه آن در ورامین و محله‌های حاشیه‌ای و محروم تهران 
توزیع شد.» 

  • ارسال کاشی و سرامیک به مناطق سیل‌زده

در یکی دو سال اخیر که زلزله و سیل هرکدام به نوعی بخش‌هایی از کشورمان را نواختند و خسارات زیادی به بار آوردند، کاسبان بازار بنی‌هاشم و اعضای مکتب قرآن بیکار نمانده و کمک‌هایشان را راهی مناطق آسیب دیده کردند.

میرزایی در این‌باره می‌گوید: «یک گروه واتساپ داریم که همه کاسبان و اعضای خیریه مکتب قرآن در آن عضو هستند در ماجرای سیل لرستان و پلدختر از تلویزیون اعلام شد که پتو و چادر و مواد غذایی مثل کنسرو و... لازم است بلافاصله در گروه اعلام و پول جمع‌آوری شد و هزار تخته پتو و هزاران قوطی کنسرو و بسته حلوا شکری و دیگر اقلام خوراکی خریداری و ارسال شد. بعد هم که اعلام کردند درمانگاه پلدختر و تعدادی از خانه‌ها تخریب شده‌اند، به همت کاسبان چند کامیون سیمان و کاشی و سرامیک و شیرآلات راهی مناطق سیل زده شد.» 

کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانوار

دست‌های مهربان بنی‌هاشم 
ابراهیم میرزایی /از کاسبان قدیمی خیابان بنی‌هاشم


محورفعالیت‌های اهالی مکتب قرآن کمک به نیازمندان ورامین و محله‌های حاشیه‌ای شهر است و علاوه بر کمک‌های موردی و تهیه ارزاق و سبد کالا به دنبال کارآفرینی برای اهالی این محله‌ها هستند. میرزایی معتقد است با آمدن کرونا خیلی از مشاغل از دست رفت و خیلی‌ها بیکار شدند، اما در محله‌های محروم اوضاع معیشت خیلی بدتر از گذشته 
شده است.  
او می‌گوید: «در محله‌ها حاشیه‌ای به دلیل بیکاری سرپرست خانوار بسیاری از خانواده‌ها درآمدی ندارند و شاید هفته‌ای یکبار هم غذای گرم نخورند. برای همین سال گذشته در جلسه اعضای هیأت امنای مکتب قرآن قرار شد برای سرپرستان خانوار شغل درست کنیم. به این منظور یک سوله در ورامین اجاره کردیم و با ۷۰ چرخ خیاطی تجهیز کردیم و از ۶ ماه پیش ۷۰ بانوی سرپرست خانوار در آن مشغول به کار هستند. از تولیدی‌های بازار پارچه و الگو برای این کارگاه فرستاده می‌شود و آنها پس از برش و دوخت به بازار ارسال می‌کنند و اجرت می‌گیرند.» عضو هیأت امنای خیریه مکتب قرآن ادامه می‌دهد: «طبق نیازسنجی که انجام شده به یاری خدا قرار است ۱۰ کارگاه دیگر شبیه همین در نقاط حاشیه‌ای تهران دایر کنیم». 

  • آبگوشت نذری 

تا همین چند ماه پیش و قبل از دوره کرونا روزهای پنجشنبه هر هفته، بوی خوش آبگوشت حسینیه مکتب قرآن بلند می‌شد و تا چند خیابان آن طرف‌تر مشام رهگذران را نوازش می‌داد. درِ حسینیه باز و سفره‌ای پهن بود تا هرکسی از راه می‌رسد از آبگوشت نذری بی‌نصیب نماند.

میرزایی درباره آبگوشت نذری این‌طور می‌گوید: «یکی از کارهایی که با شکل‌گیری خیریه در حسینیه باب شد پخت آبگوشت نذری هفتگی بود. به این شکل که هر هفته روزهای پنجشنبه یکی از کاسبان به نوبت گوسفندی را قربانی می‌کنند و با گوشت آن در حسینیه یک دیگ بزرگ آبگوشت بار می‌گذارند. در حسینیه هم باز است و حدود ۸۰۰ نفر از کسبه، کارگران مغازه، رهگذران و... مهمان هستند. البته الان به خاطر کرونا آبگوشت پزون تعطیل است و گوشت قربانی گوسفند بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.»

کد خبر 600067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha