یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد از هر پنج نفر فرد مبتلا به فشار خون بالا یک نفر دارویی نسخه‌ای مصرف می‌کند که از جمله عوارض جانبی آنها بالا بردن فشار خون است.

BLOOD PRESSURE

به گزارش همشهری آنلاین  به نقل از وب‌ام‌دی این نتایج بر اساس آنالیز ۲۷۰۰۰ نفر که در «نظرخواهی ملی برای بررسی بهداشت و تغذیه» در آمریکا شرکت کرده بودند، به دست آمده است.

نیمی از این بیماران در این نظرخواهی مبتلا به بیماری پرفشاری خون یا فشار خون بالا بودند و ۱۹ درصد آنها مصرف دارویی را گزارش کردند که بالا بردن فشار خون از عوارض جانبی شناخته‌شده آن است.

شایع‌ترین داروهای مصرفی بوسیله این افراد که عارضه جانبی‌شان بالا بردن فشار خون است، به ترتیب داروهای ضدافسردگی (۹درصد)، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (۷ درصد) و داروهای کورتونی یا استروئیدی (۲ درصد) و استروژن‌ها (۱.۷ درصد) بودند.

پژوهشگرانی که این بررسی را انجام دادند و نتایج آن در اجلاس انجمن متخصصان قلب آمریکا منتشر کردند، می‌گویند مصرف این داروها ممکن است علت کنترل نشدن فشار خون بسیاری ازاین بیماران باشد.

این پژوهشگران می‌گویند بررسی آنها فقط مربوط به داروهایی بوده است که با نسخه پزشک مصرف می‌شده است، و داروهای بدون نسخه را در نظر نگرفته بودند، در حالیکه بسیاری از مردم برخی از این داروها به خصوص داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن را به شکل بدون نسخه به طور مرتب مصرف می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند توجه نکردن به مصرف این داروها ممکن است باعث شود که پزشکان مجبور شوند برای کنترل فشار خون فرد داروهای ضد فشار خون بیشتری تجویز کنند.

کارشناسان می‌گویند در این موارد با مشورت با پزشک در صورت امکان داروهای جایگزینی را برای فرد مبتلا به فشار خون بالا پیدا کرد، مثلا ممکن است بتوان برای تسکین درد به جای دارویی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن از استامینوفن استفاده کرد.

کد خبر 599750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha