یک بررسی جدید در کره جنوبی نشان می‌دهد ایبوپروفن و سایر داروهای مسکن ضد التهابی ممکن است احتمال مرگ بیماران بستری‌شده به علت عفونت ویروس کرونا را بالا ببرند.

ایبوپروفن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیل‌میل این پژوهشگران با بررسی مرگ‌ومیر مبتلایان به ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که این داروهای ضددرد رایج  خطر مرگ را در این بیماران ۶۵ درصد افزایش داده‌اند.

همچنین نتایج تحقیقات نشان داد این داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ،‌ممکن است ۸۵ درصد خطر ابتلا به عوارض جدی قلب یا کلیه را  در بیماران بستری کووید-۱۹ بالا ببرند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به طور بدون نسخه قابل‌تهیه هستند و برای برطرف کردن درد در  سردردها، دردهای قاعدگی، دردهای عضلانی و التهاب مفاصل و نیز در سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می‌روند.

این پژوهشگران تأکید می‌کنند داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی در صورت لزوم باید با دقت و حساسیت بیشتری برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا تجویز شود.

این بررسی در دانشگاه سونگیونکاون در سئول در کره جنوبی بر روی ۱۸۲۴ بیمار بستری کووید-۱۹ انجام شد.

پژوهشگران دریافتند بیمارانی که در هفت روز پیش از وارد شدن به این بررسی برایشان داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن با نسخه تجویز شده است، با احتمال بیشتری ممکن است به علت بیماری کووید-۱۹ بمیرند.

بررسی‌ها در حیوانات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که که این داروها گیرنده‌های خاص  ویروس کرونا در سلول‌ها به نام ACE2 را افزایش می‌دهند.

قبلا نیز مقامات بهداشتی فرانسه درباره تاثیر مصرف ایبوپروفن در بیماران کووید-۱۹ ابراز نگرانی کرده بودند.

از طرف دیگر چندی در انگلیس پیش اعلام شد شکل خاصی از ایبوپروفن به نام «ایبوپروفن لیپیدی» قرار است برای مشکلات تنفسی در بیماران کووید-۱۹ آزمایش شود.

کد خبر 523762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha